Weer even terug naar de Giulia.
Vorig jaar dus onderblok vers laten opbouwen, echt alles nieuw. Nu zo'n 1.500km geleden. Cyl-kop niet gedaan, die was pas 15.000km oud.
Ik vond m alleen niet lekker stationair lopen, met soms een hik/nies waarbij hij bijna afslaat. Alsof carb beetje terug spuugt door het arm lopen.
Heb m een maand of 3 geleden terug gebracht naar de specialist die blok ook gebouwd heeft, kop natrekken en nog eens afstellen. Maar daarna liep hij niet echt beter. Gewoon 't zelfde. Bovenin en onder belasting loopt hij gewoon goed.
Fast forward naar afgelopen weekend, ritje maken met wat vrienden. Zeggen ze dat mijn uitlaat blauw pluimt. In de schermering zag ik inderdaad ook wat damp in de koplampen van mn achterliggen.
Ik ben dus maar eens op onderzoek uit gegaan: klepspeling, compressie, carbs etc. Ik zet hier onder ff de uitkomsten neer.
Klepspeling (koud) en compressie: (warm, gasklep open):
Heb 't even in PSI genoteerd, dat las wat preciezer af op mijn meter. Maar ter beeldvorming: 160psi is 11 bar en 175psi is 12 bar.
Nokkenassen en klepbekers zien er visueel nog OK uit.
Voor het warmrijden zag ik dat alle 4 de bougies pikzwart waren. Dus had ze even gewisseld, na een kwartiertje rijden had ik dit: cyl 1,2 en 4 zwart, cyl 3 wit. Die laatste lijkt dus arm te staan
Check met gunson colourtune, voor een grove indicatie. En inderdaad staat cyl 3 veel armer afgesteld dan de andere 3. Ik probeer wat bij te stellen, maar zowel 3 wat rijker zetten, of 4 iets armer, zorgt er voor dat de motor slechter gaat lopen en meer gaat niezen.
Zou het dan wellicht iets in mn sproeierbezetting zijn?
Even de kelken er af om synchronisatie te checken. Zit cylinder 2(!) er volledig naast. De andere 3 zitten redelijk in de buurt (allemaal rond de 3), maar ook niet perfect.
Had al wat geprobeerd om bij te stellen, maar dat leverde weinig op, maar daar moet ik nog wat beter naar gaan kijken want het was al laat.
Als klap op de vuurpijl merkte ik ook dat als ik de carbs wat harder tegen de motor aan drukte, het toerenstal steeg. Dus zijn mn carbrubbers weer hemeltje......die ik afgelopen december nog vervangen heb! Wellicht toch maar eens tijd voor alu exemplaren dan?
Maar even enkele gedachten op een rijtje:
- ik vermoed dus een probleem in de carbs waarom hij met name stationair en laag in de toeren niet goed loopt (sproeiers en/of vlinderklep)
- kan dit allemaal de oorzaak zijn van het pluimen?