Nog zo'n subproject, de kachelventilator. Als ik zo de nodige fora afstruin en Google zoektermen erop loslaat dan zijn er maar weinig kachelhuizen helemaal compleet. Wat dat betreft hebben wij een matige maar extreem origineel complete dame aangeschaft 5 jaar terug.
Het zal jullie niet verbazen maar wat een stof, blaadjes en takjes bende was die kachel!
En natuurlijk hoe kon het ook anders een compleet vastgekoekte/verkalkte kachelkraan waar al de nodige lekkerij langs was gelopen. Niet alleen vocht van koelwater maar ook aan de bovenzijde was het nodige aan water de kachel ingelopen vanuit de paravan.
Na een goede schoonmaakbeurt met een sopje het dunne blik inclusief alle klemmetjes en ander spul gestraald met fijn grid.
Het geheel mooi laten poedercoaten en het bedieningspaneel in een zwart fijnstructuur geoat. De kachelradiator goed gespoeld en netjes zwart gespoten met natuurlijk een hittebestendige lak. Klaar voor de opbouw!
Aan de binnenzijde daar waar nodig weer schuim geplakt voor afdichting en natuurlijk om gekletter tussen de metaaldelen onderling te voorkomen.
De draad van de fan met een paar drupje hitack vastgeplakt aan de behuizing zodat deze niet klem kan slaan in de fanbladen.
Niet vergeten schuim aan de onderzijde van de kachelradiator te plakken voordat je de boel in elkaar drukt.. wat een k*k werk.. bij enige kleine verkeerde beweging druk je dat hele blikken bouwwerk uit elkaar.
Maar dan is daar toch dat gelukkige moment.. dicht!
De duw trek kabeltjes heb ik weten te herstellen, daar zaten de nodige slagen en slingers in. Die heb ik eruit gedraaid door met behulp van een accuschroefmachine en de waterpomptang .... draaien met het asje en voorzichtig knijpen met de tang. Alles beweegt soepel en zoals het hoort.
Rest nog het stuje slang tussen kachelkraan en kachelradiator. Daar heb ik een siliconenslang met een 90 graden bocht voor gekocht. Ideaal zo'n ding want de reguliere slangen kreeg ik of niet door de bocht of de slang was soepel genoeg en werd daardoor dichtgedrukt.
Een mooi zwart slangklemmetje erop en klaar, inbouwen maar!