Dag mede-Alfisti,
ondanks dat we heel comfortabel in een Giulietta JTDm uit 2012 reden, begon het toch te kriebelen om iets spannenders / meer bijzonders te gaan rijden. In mijn geval betekent dat bij voorkeur een ouder model. Mede dankzij mijn broer (ook actief hier op het forum), ben ik gaan kijken bij een Alfetta 1.8 en besloten deze te kopen en de Giulietta weg te doen.
Zelf heb ik niet eerder een Alfetta gehad, wel mee opgegroeid (als daily) en in mijn jeugd in gereden. (in mijn jeugd waren het ook al oldtimers..)
De rit naar huis was precies zoals ik mij dat herinner van (voor het laatst) zo'n 10 jaar geleden. Ruim 200km lang een grijns van oor tot oor, precies waarom ik deze keuze heb gemaakt!
Het is over het algemeen een nette Alfetta met hier en daar wat zaken die aandacht vereisen op korte en middel-lange termijn. Ook verwacht ik dat door het dagelijks rijden er vaak genoeg klussen langs zullen komen. Het lijkt mij dus overzichtelijk om dat een beetje bij te houden in één topic. Het werken aan de auto vind ik net zo leuk als het rijden, dat komt goed uit!
De insteek is de auto in nette rijdende staat te houden, maar wel met het idee dat het een gebruiksauto is. Er wordt jaarrond mee gereden en dus accepteren we dat er eens een krasje en een blaasje tevoorschijn zal komen. In het geval van roest wordt het beleid om het goed bij te houden zodra er iets verschijnt, maar we gaan geen weersomstandigheden mijden om die roest te voorkomen. Die auto's zijn gemaakt om te rijden! Met achter rode koni's, bilsteins voor en een dikkere stabi stuurt ze in ieder geval top!
Op korte termijn zijn de klusjes:
- vervangen deurgrepen bestuurderszijde (voor en achter)
- koppeling checken en repareren. Komt soms wel normaal op, soms moeizaam.
- olie & filter
- bakolie
- dashboard verlichting repareren
- deurrubber bestuurderszijde vervangen
Op middel-lange termijn:
- stukje bodem lassen (rond de rubber dop)
- holle ruimtes behandelen
- stukje lassen tussen achterbank en achterbak, niet een heel groot gat, maar iemand heeft ooit een poging gedaan hier een ski-luikje te maken (nee, dat verzin ik niet helaas)
Wat betreft de deurgrepen, daarvan is het vaste deel van het plastic waaraan je de deur open trekt deels afgebroken.
Als iemand die nog in de aanbieding heeft, houd ik mij graag aanbevolen! (bouwjaar 1982)
Hetzelfde geld voor het asbakje in het dashboard, dat is ook verdwenen .