Tijd voor een update, want de afgelopen weekenden is weer het een en ander gebeurd om de Alfetta technisch weer verder op te frissen.
Eerst maar even op het 'paddenstoeltje' terug komen. Die is juist afgesteld en raakt de bak niet, maar toch komt er van achter nog een behoorlijke dreun helaas. Tenzij iemand een suggestie voor een verdachte heeft, wordt het vrees ik een zoektocht van vooral proberen.
In eerdere reacties werd de optie geopperd om de rubbers van de castor stangen door PU of kogels te vervangen. Dat blijkt niet nodig, want dat heeft de vorige eigenaar al voor mij gedaan .
Zo'n 3 weken terug waren er lichte symptomen waarneembaar van een lekke koppakking. Omdat de auto als daily wordt gebruikt wilde ik daar geen risico mee nemen en ook niet al te lang mee door moeten rijden. Badhoevedorp lag op mijn route en na een snel telefoontje kon ik nog net voor de vrijdagmiddagborrel een koppaking bij Arese ophalen. Gewapend met een nieuwe koppakking en een extra kannetje koelvloeistof op naar de werkplaats! Daar de kop gelicht en de (achteraf vrij gare) koppakking vervangen. De draadeinden van het uitlaatspruitstuk waren ook niet fris meer en ook die zijn allemaal vervangen, maar niet zonder dat er precies één geheel vlak afbreekt natuurlijk. Een beetje geduld en een helicoil hebben dat opgelost en de kop is weer voorzien van 8 frisse studs aan de uitlaatzijde!
Met de kop eraf en de uitlaat en carburateurs aan de kant was het gelijk een mooi moment om de motorsteunen te vervangen. Die waren daar hard aan toe.
Ook de kabel naar de startmotor was niet helemaal fris. Het starten was soms wat moeilijk ondanks de nieuwe accu. De nieuwe kabel heeft dit probleem opgelost. Na het in elkaar zetten van het blok uiteraard nieuwe olie, filter en koelvloeistof en ook de temperatuursensor en schakelaar vervangen. Toch klopt de temperatuur op het dashboard nog niet helemaal, dus dat metertje is mogelijk niet helemaal fris of de thermostaat werkt niet helemaal lekker.
Het probleem uit een eerdere post, waarbij de ketting slap stond, zal niet snel meer gebeuren. De bout van de spanner (bijna geheel ingedraaid) deed al vermoeden dat het plaatje verdwenen was en met de kop eraf was dat heel makkelijk te controleren. Mijn vermoeden werd bevestigd en inmiddels zit er weer een nieuw plaatje in de spanner.
Het einde van het weekend viel me op dat de achterste remklauw lekkage had. Gelukkig kon ik een auto lenen van iemand en de Alfetta een weekje laten staan. Ookal was het een heel klein lekje, daarmee rijden is voor mij een absolute no-go. Een week later waren dus de remmen aan de beurt. Omdat ook de wiellagers achter aardig hun best deden een toontje mee te zingen, stonden die ook op het programma.
De schijven achter zijn in goede staat, dus alleen de klauwen en blokken zijn vervangen. Aan de voorzijde leek 1 remschijf meer op een langspeelplaat dan op wat anders, dus daar zijn de schijven en blokken vervangen. De klauwen waren oké met uitzondering van 1 zuiger. Die had wat overtuiging nodig om los te komen. Vervolgens is de klauw uit elkaar gehaald, opgeschoond en weer ingevet in elkaar gezet. Zowel voor als achter gelijk de rubber slangetjes vervangen door staal omvlochten exemplaren.
De wiellagers vervangen was nog een hele uitdaging. De moer van de aandrijfas zat muurvast en veel kracht, warmte en geduld waren nodig om ze los te krijgen. De ring waarmee het lager vast zat vormde vervolgens een vergelijkbare uitdaging. Uiteindelijk allemaal gelukt en het is toch een stuk prettiger rijden zonder al die bijgeluiden aan de achterkant.
Oud eruit..
Nieuw erin!
Tot slot nog even een klein gaatje in de einddemper dicht gelast en de uitlaat netjes zwart gemaakt.
Inmiddels alweer bijna 1000km verder sinds de koppakking (bij 500km de moeren koud nagetrokken). Daar verder geen problemen meer. Zelfs wat tijd gevonden voor 'luxe' dingen, zoals het aansluiten van de sigarettenaansteker (aankomen met een volle telefoon is best fijn) en de radio! Die gebruik ik ook voor handsfree bellen en mijn inschatting is dat als ik 90 á 100 rij dat prima te doen is ..
De dreun blijft dus nog even onopgelost. Ook zal ik de carbs nog eens wat netter moeten afstellen. De motor staat nogal te schudden stationair en bij constante toeren is hij rijdend wat aan het bokken soms. Dat geeft niet zo, want het rijdt er niet minder om maar dat kan beter natuurlijk. Ontsteking staat goed, dus mijn vermoeden is dat de carburateurs wellicht niet helemaal synchroon staan. Zodra ik meer gas geef en accelereer is het bokken weg. Ach, zo hou je wat te doen...
Ter afsluiting, een foto van de beide transaxles in de werkplaats: