De hemelbekleding van mijn 164 begon een beetje los te laten. Helaas heb ik ook een schuifdak wat ervoor zorgt dat het geen standaard karweitje wordt. Het metalen gedeelte van het schuifdak is redelijk makkelijk los te maken maar dan heb je ook nog eens het onderste gestoffeerde gedeelte.
Her en der werd me al verteld dat dit binnenste gedeelte niet te vervangen was zonder de hele constructie uit de auto te halen.
Volgens mij is dat toch mogelijk. Ik zal wat foto's plaatsen hoe ik te werk ben gegaan. Als ik me niet vergis dan is het type zonnedak bijna identiek aan die van een 75 dus kunnen er meer mensen hun voordeel mee doen.
Via marktplaats heb ik een tweedehands dak gekocht om eens mee te kunnen experimenten. Ik wilde kijken of ik toch het binnenscherm via het dak kan verwijderen. Alleen dan wil ik verder met het hemeltje.
Met het makkelijkste klusje ben ik begonnen: de bekleding verwijderen.
Veel hoefde ik niet te doen. Het viel eigenlijk vanzelf uit elkaar.
Dit is weer het voordeel van een reserve onderdeel. Dit klittenband staat nergens in de werkplaatshandboeken.
Toch wel fijn om te weten als je het hemeltje er goed uit wil krijgen.
Een aantal accessoires zijn aan het dak bevestigd met deze ringetjes. Is er een handige methode om ze te verwijderen? Nu heb ik met een kleine schroevendraaier de ringen vervormd. Zijn ze nog verkrijgbaar in de handel? Anders knip ik ze gewoon open.
Het hemeltje is niet echt met gevoel uit de auto gehaald dus is er hier en daar wat kapot. Maar o wat teer spul is dat allemaal zeg.
Waar ik echt vraagtekens bij had zijn deze haakjes voor het zonnescherm voor de achterruit. Die zitten verlijmd/geniet/geschroefd in de hemelplaat. De metalen draadjes/nietjes steken door het gaatje onder de haak en in de hemelplaat. Ik heb ze nu losgemaakt maar ik vraag me af of ik ze niet gewoon moet laten zitten met opnieuw bekleden. Of zien jullie een manier om ze weer stevig terug te monteren?
Zou je de hemelbekleding er heel strak tegenaan kunnen lijmen? Zou je dat zien?
Het dak heb ik op twee bokken geplaatst.
Met tape heb ik de randen gemarkeerd zodat ik weet wat de speelruimte is.
Een losse accu levert de stroom.
Allereerst zet je het schuifdak in de ventilatiestand. Het binnenscherm wordt met een veer omhoog getrokken.
Die veer komt tevoorschijn als je het binnenscherm omlaag duwt. Vervolgens trek je de veer naar achteren zodat die uit de haak schiet.
Nu schuif je met de hand het binnenscherm half naar achter zodat je bij de contructie van de metalen plaat kunt komen.
Aan weerszijden kom je deze constructie tegen.
De lussen van de witte banden moeten van het asje gehaald worden. Nu moet je het dak weer sluiten waardoor de lussen meer ruimte krijgen. Om nog beter ruimte te krijgen kun je de voet van de spiraalveer naar voren duwen.
De metalen plaat zit met 4 boutjes en stelplaatjes vast. (6Nm)
Nu wordt het interessant. De onderplaat moet eruit maar aan de voorkant en in het midden steken er asjes en geleiders uit.
Als je nu de onderklep met de hand naar voren trekt tot vlak voor de geleiders en vervolgens de railveren eruit wipt dan kun je het scherm over de geleiders heen duwen.
Vervolgens zitten nog de asjes in de weg waarom de lussen zaten.
Door de binnenklep net ver genoeg naar voren te schuiven kun je het kleinere ventilatieklepje naar boven klappen.
Als dan dat klepje omhoog staat ontstaat er ruimte en kun je de binnenklep weer naar voren schuiven.
Aan de voorkant til je hem iets op zodat die langs de rand van het dak naar buiten glijdt.
Aan de achterzijde zitten in de rails kleine uitsparingen die je kunt gebruiken om de railsgeleiding van de klep uit de rails te wippen.
Vervolgens komt de hele klep los.
Installeren gaat ook goed en alles zou makkelijk via de buitenkant gedaan moeten kunnen worden.
De onderkant:
Mijn idee is dat het allemaal met genoeg geduld goed moet kunnen.
Nu ga ik op zoek naar de originele stof of iets wat er erg goed op lijkt.
Als dat zover is ga ik eerst het open dak demonteren en vervolgens de hemelbekleding zelf in de auto.
Misschien dat ik maar tot het najaar moet wachten.
Wordt vervolgd.