Dag allen,
Ik heb een Alfa Romeo Giulietta QV uit 2015, ik heb deze gekocht met ongeveer 67.000km op de teller en heb hem zelf nu anderhalf jaar en 110.000km erop gereden. Alleen maar snelweg kilometers. Maar de auto lijkt steeds meer in te houden in vermogen, hij stinkt bij harder optrekken en geeft volgens andere (die achter me reden) een klein beetje witte rook, de uitlaat is compleet zwart en er komt soms wat uit gedrupt.
Het gekke is dat hij al deze tijd geen olie heeft verbruikt. Het enige wat ik heb mee gemaakt afgelopen jaar is dat hij in 2000 kilometer (Oostenrijk en terug) de olie zo goed als compleet uit de auto was (natuurlijk wat harder doorgereden en de auto flink warm). Na Oostenrijk direct olie aangevuld en gewoon normaal gereden. Inmiddels zijn we sinds Oostenrijk meer dan 8000 kilometer verder en is er geen olie meer verbruikt.
De vraag is, wat gaat hier mis? De Alfa garage zegt dat de carterontluchting goed is. Ik heb zelf voordat ik naar Oostenrijk ging de oliefilter en olievervangen.
Daarnaast geeft de Alfa garage ook aan dat de lagers van de TCT-bak versleten zijn (de auto maakt ook onder toeren een continu fluitend geluid) waardoor de bak nu al compleet reviseert dient te worden.
Herkennen jullie bovengenoemde? Hebben jullie tips?
Ikzelf rij de auto altijd voorzichtig warm en laat bij aankomst altijd de auto nog even stationair draaien en rij niet overdreven hard. De auto maakt zo goed als alleen maar snelweg kilometers.