Zoals wellicht al gezien in mijn GTV6-topic, heb ik recent een Bertone gekocht. Alleen ver van rijdbaar, maar wel een hele goede basis.
Ik wilde al jaren een snelle Bert bouwen, maar zag het niet echt zitten om 40-50K voor een volledig standaard 1300 te betalen en vervolgens de gehele techniek weg te flikkeren....en dan maar te hopen dat de body ook écht goed is. En juist daar zag ik de laatste tijd weer veel ellende voorbij komen.
De mijne is een afgebroken project van een oudere heer, die vanwege zijn leeftijd er niet meer aan toe komt
Is al volledig gestraald en in 2K epoxy gezet, dus geen verborgen ellende meer. Bijna al het plaatwerk zit er bij, deels ook NOS stukken.
Betreft een '67-er GT1300 Junior, dus met lage achterschermen, vlak dash en een hoop andere kleine details. Prima basis voor een rode Bertone, op 15" GTA-wielen en de bumpers eraf. Dat vind ik prachtig, maar ik wil het juist eens anders doen.
Wel met een knipoog naar de GTA's, maar dan m'n eigen manier. Hij wordt volledig GTA1300 Junior in Stradale-look, dus smalle body met alle correcte GTA-details zoals klinkjes en geperforeerde scharnieren, pook, onderstel etc. Maar ook het interieur zoals de GTA-J had, met vlak dash in houtlook, Hellebore-stuur, Autodelta-rollhoop (met behoud van achterbank) en 1750GTV-stoelen.
Kleur wordt zo goed als zeker Giallo Ocra, maar soms denk ik nog wel een beetje aan Azzurro Spazio of Grigio Graphite (met rood interieur).
Technisch wil 'm wat weg trekken van de Giulia (1600 met AH FRS-kit) en Spider (2000 met iets softer afgestelde AH FRS-kit), dus in de Bertone komt een dikke 2.0 Nord of Twinspark. Hoe en wat precies ben ik nog niet over uit. (tips zijn welkom)
En ook een serieuzer onderstel met grotere remmen etc, zodat ik 'm ook eens in kan zetten voor een trackday of ander evenement.
Vandaag de eerste etappe gehad. Bertone werd gebracht door een vriend van de verkoper. Hij belde me gisteravond dat hij nog een busje had kunnen regelen en meteen een boel onderdelen kon meenemen. Dus of ik nog ff snel een motortakel kon regelen, maar dat lukte me wel.
Meteen bij m'n nieuwe (tijdelijke) garagebox laten afleveren. Kan ik komende week nog een keer de rest ophalen, dat is voornamelijk wielophanging, aandrijfas/diff, bumpers en lampen etc.
Mooie mix was 't wel vanochtend, een Nederlandse Limburger, een Waal en een Duitstalige Belg.
foto link html