Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 634
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Seliquella's 159 1.750 TBI TI SW

ma dec 25, 2023 12:58

Eind van de zomer heb ik toch maar het besluit genomen de lang gewenste 159 SW te kopen.
Een zwarte 1.750 iTBI n TI uitvoering.
Afbeelding

Kreeg regelmatig een foutmelding van een timing van een rotlaat nokkenas en ratel bij koude start.
Deze motoren kunnen nog wel wat tikken (HP Brandstiof pomp) en hoewel er een verse distributie ingegaan is zat mij dit toch niet helemaal lekker.
Ik had bij JTD Performance een aanzuigbuis modificatie besteld en bij Tuynder een berg onderdelen, waaronder nokkenas verstellers.

Afbeelding

Gister bovenste draagarmen vervangen de linker was verrot.
Momenteel de boel los liggen en zichtbare speling op de verstellers, zie youtube link

https://youtube.com/shorts/ZIN8xl4BRHI? ... R6ucOPYHfr

Uitlaat nokkenas stond niet op tijd, zeker bijna een tand van tijd af speling op nokkenas ook zoiets.
Ook nokkenaskeerring lekte door ingelopen versteller afdichtvlak.
Wachten is nu op de keerringen die binnen komen en dan vervang ik die ook beide.

Daarna carterpan eraf en de aanzuigbuis modificatie doen.

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 634
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Seliquella's 159 1.750 TBI TI SW

za jan 06, 2024 10:47

Tussen kerst en oud en nieuw de auto afgemaakt.
2 nieuwe bovenste draagarmen, nokkenasverstellers en ja er zat een lekke nokkaskeerring op de inlaat, dus allebei maar meteen vervangen.
Bedie verstellers hadden behoorlijk speling, uitlaat stond niet op tijd en riem stond veel te strak.
Meteen nieuwe riem gemonteerd, de oude was van juni, maar als je hem toch in je handen hebt....
Verder carterpan erfgehaald , uitgesopt en aanzuigbuismodificatie gedaan (helaas geen foto van wel van de instructies).
Subframe bijgewerkt op een aantal plekjes, zag er nog heel goed uit.
De ratel bij stilstand is weg, dus dat heeft geholpen, motor lijkt iets pittiger te lopen nu.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 403
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Seliquella's 159 1.750 TBI TI SW

ma jan 08, 2024 16:19

Fijn aangepakt. Zo te zien was het een kwestie van tijd voordat die motor zichzelf om zeep zou helpen?

Wat houdt die 'aanzuigbuis modificatie' eigenlijk in? Heeft deze motor problemen met het oppikken van olie uit de carter in de bochten o.i.d.?

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 634
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Seliquella's 159 1.750 TBI TI SW

ma jan 08, 2024 17:07

Nee voornamelijk dat ik gewoon wil dat het goed is.
De aanzuigbuis is met een axiale seal afdichting afgedicht die hard kan worden en krimpen.
Deze kan dan minder af gaan dichten en lucht aanzuigen ipv olie en dan kun je oliedruk foutmelding krijgen en kun je motorschade oplopen.

Ik geloof dat Macaco, dit ook heeft gedaan:
viewtopic.php?t=83674

Staat hier mooi beschreven:
https://lion-e.nl/en/oil-seal-71754365-1750tbi-engine/

Heb de modificatie gekocht bij JTD Performance
https://jtd-performance.com/product/afd ... r-jtd-tbi/

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 403
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Seliquella's 159 1.750 TBI TI SW

di jan 09, 2024 09:58

Interessante informatie. Bedankt voor het delen.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4189
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Seliquella's 159 1.750 TBI TI SW

di jan 09, 2024 12:58

Weet je toevallig of die modificatie later bij de aluminium onderblokken al bij Alfa is gedaan?

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 634
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Seliquella's 159 1.750 TBI TI SW

di jan 09, 2024 13:02

Nee de constructie is niet gewijzigd zover ik weet.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Seliquella's 159 1.750 TBI TI SW

do jan 11, 2024 20:26

gelijk grondig bezig.. en blijkbaar ook echt noodzakelijk ivm niet goed getimed.. :thumbs:

mooi stukje techniek, als het in top staat is :wink:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 634
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Seliquella's 159 1.750 TBI TI SW

zo jan 28, 2024 19:48

Met het koude weer last van een gillende multiriem. Staat veel te slap aan het einde van de slag van de spanner.

Vandaag de te lange 1803mm multiriem proberen te vervangen voor een juiste lengte 1750mm.
Geen idee waarom die niet past, met geen mogelijkheid te monteren. Misschien ooit ergens een andere poelie/pomp gemonteerd.

Morgen een 1775mm bestellen, kijken of die wel past.

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 634
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Seliquella's 159 1.750 TBI TI SW

vr feb 02, 2024 10:41

Multiriem zit :thumbs:

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de hydraulische klepstoters?
Ik heb het vermoedden dat deze niet heleaal fris meer zijn.
Tikken bij kouden start en warm ook nog licht tikken omgeving uitlaatnokkenas....
Volgens mij moet dan alles weer uit elkaar incl distributie nokkenassen en "cylinder head extension".

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Seliquella's 159 1.750 TBI TI SW

zo feb 04, 2024 15:20

Goeie info! =D>

Vwb tikken van klepstoters; een 'motorflush' met ATF versnellingsbak olie wil ook wel eens helpen om ze te reinigen mocht het euvel daar in zitten.
Olie aftappen en de goeie hoeveelheid ATF dr in met een vers filter. Uurtje stationair warm laten draaien en olie en filter verversen door de voorgeschreven motorolie, niet belasten of mee gaan rijden.
Kán helpen. [-o<

Suc6, grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Terug naar “Projecten”