m.brandon
Advanced Member
Advanced Member

RE: Ervaringen met Squadra Tuning

ma okt 24, 2005 22:54

Ik heb zelf een 156 1.9JTD 8V en later een 156 2.4JTD 10V laten tunen door Stephan en sinds mijn eerste ervaring met Stephan ben ik uitermate lovend over hem. Stephan is iemand die de motoren van het FIAT concern door en door kent en precies weet hoe hij ze aan moet passen.
Bij de 1.9JTD was het verschil fantastisch. Niet alleen het aantal PK's en het koppel maar ook de algehele karakteristiek van de motor (gaspedaal-reactie en zogeheten "dash pot effect").
Bij de 2.4JTD was het resultaat helemaal extreem. Voordien was het een goed lopende oliestoker en naderhand was het een beest van een motor. Een vriend van me heeft een 2.5 V6 bezine en deze kon me op bochtige 80km/h weggetjes niet bijhouden. De acceleratie was fantastisch en dat terwijl de motor zo extreem soepel was.

Mijn broertje heeft zijn 155 1.8 16V laten tunen bij Stephan. Deze 155 loopt zo fantastisch dat ik destijds met mijn GTV 2.0 V6 TB hem op de eerste 90/100 km/h eigenlijk niet af kon schudden. Tevens heeft deze auto na zijn tuning het echte Alfa (Nord) geluid weer terug. Rij in een tunnel achter deze auto (geen race uitlaat en dat soort gedoe, wel een door Stephan aangepast aanzuigbuis) en je kunt echt genieten van een prachtig Alfa geluid. Genieten!

Tot slot heeft de broer van een vriend van me zijn 147 GTA laten tunen bij Stephan. Ook deze auto loopt echt werkelijk fantastisch en ook haar baasje is zeer over de tuning te spreken.

Met andere woorden: niets dan goeds over de tuning van Stephan Lenior van Squadra Tuning. Ik wil geen reclame maken , maar lülverhalen over slechte tuning wil ik hiermee graag weerleggen.
Als je je Alfa wil tunen, dan is Squadra een zeer goede optie (Madeno vast ook wel, maar heb ik geen ervaring mee). Persoonlijk vind ik Squadra niet duur en Stephan is zeker niet duurder dan Madeno (volgens mij goedkoper). Het is dus een kwestie van accepteren dat dergelijke goede tuning een bepaalde prijs heeft.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

di okt 25, 2005 16:01

Het is natuurlijk geen performance item op zichzelf maar men is bezig met kalibreren
of dat nu optimale settings zijn voor vermogen, emissie whatever..je monteert natuurlijk niet
een Squadra chip voor een gewone straat 75 voor een heftig geflowed blok met heavy nokkenassen...het hele zaakje met elkaar moet kloppen en dus rollen,meten etc.

Er is winst te boeken door vakkundig te calibreren maar ik denk met name prettig oppakken
een groot voordeel is als ik de ervaringen zo lees. Maar voor de prestaties?? Hoewel
prettiger rijden en oppakken wel een prestatie is!!..turbo even buiten beschouwing.

Rens 1.7QV
Guru
Guru

Re: RE: Ervaringen met Squadra Tuning

di okt 25, 2005 16:52

Mijn broertje heeft zijn 155 1.8 16V laten tunen bij Stephan. Deze 155 loopt zo fantastisch dat ik destijds met mijn GTV 2.0 V6 TB hem op de eerste 90/100 km/h eigenlijk niet af kon schudden.
ik heb geen ervaring met squadra tuning en oke je kunt tevreden zijn, dat zal ook best maar dit gaat in mijn ogen wel weer wat ver :shock:

Dan had ik je gtv 2.0 v6 turbo toch ook even ergens laten checken.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo okt 26, 2005 14:14

Je kan je Alfa meer Nord laten klinken door gewoon een paar gaatjes te boren in je luchtfilterhuis. Je kan misschien je inlaatbuis in de bodem van luchtfilterhuis iets vergroten voor iets extra vermogen. Voila, goedkope tip.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”