Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

wo jul 27, 2011 09:01

Geen idee eigenlijk hoe dat op de bank gaat. Maakt ook niet uit of je dat linksom of rechtsom doet. Veel belangrijker is dat als je gaat rekenen je dat wel met een nauwkeurige toerental waarde moet doen. Die berekening tussen koppel en vermogen is een redelijk vast gegeven.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

jorritkooistra
Guru
Guru

Re: RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

wo jul 27, 2011 11:44

Geen idee eigenlijk hoe dat op de bank gaat. Maakt ook niet uit of je dat linksom of rechtsom doet. Veel belangrijker is dat als je gaat rekenen je dat wel met een nauwkeurige toerental waarde moet doen. Die berekening tussen koppel en vermogen is een redelijk vast gegeven.
nu je dat zo zegt over een nauwkeurig toerental bedenk ik mij net, dat tijdens de meting mijn toerenteller niet goed functioneerde.
hij moest de bank afstellen naar zon 2000 toeren, maar als de toerenteller het niet goed aangeeft word het niks.......
als mijn 33 in de begrenzer ging gaf hij 5000 toeren aan niet meer.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jul 27, 2011 11:48

nu je dat zo zegt over een nauwkeurig toerental bedenk ik mij net, dat tijdens de meting mijn toerenteller niet goed functioneerde.
hij moest de bank afstellen naar zon 2000 toeren, maar als de toerenteller het niet goed aangeeft word het niks.......
... Maar het toerental voor je dyno-run haal je toch niet van je toerenteller? Dat haal je bij de bedrading naar de ontsteking vandaan, afhankelijk van et type onststeking zijn daar verschillende methodes voor. (Overigens: de toerenteller in je auto kan ook op de ontsteking aangesloten zijn, bij de benzine-75's is dat bijvoorbeeld het geval). Bij diesels moet je soms wel improviseren met aflezen op de toerenteller, hangt van het type af.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo jul 27, 2011 12:54

Bij mij hing de Alfa tester aan de Motronic. Op de tester strak op 4000 Rpm gezet en dat gesynchroniseerd met de toeren die de rol op dat moment draaide. Bleek trouwens dat mijn toerenteller ruim 800 Rpm te veel aan gaf. Altijd een gok hoe je het wijzertje monteert. ;-) Dus ook maar meteen goed gezet.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

jorritkooistra
Guru
Guru

wo jul 27, 2011 13:12

... Maar het toerental voor je dyno-run haal je toch niet van je toerenteller? Dat haal je bij de bedrading naar de ontsteking vandaan, afhankelijk van et type onststeking zijn daar verschillende methodes voor. (Overigens: de toerenteller in je auto kan ook op de ontsteking aangesloten zijn, bij de benzine-75's is dat bijvoorbeeld het geval). Bij diesels moet je soms wel improviseren met aflezen op de toerenteller, hangt van het type af.
nee dat is toen niet gedaan, hij is op de toerenteller afgesteld op 2000 toeren.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

kitaro
Advanced Member
Advanced Member

vr jul 29, 2011 18:01

@ ongeloof jongens.

Ik ben er zeker van, sorry.

Zowel rica als beek berekenen het koppel a.d.v. het vermogen. Als je in het excel bestand kijkt kun je dat makkelijk controleren. Daar worden de pk's ingevoerd en de rest rekent het sheetje uit.
Juist doordat de meeste fouten zitten in het ijken van de toerenteller heb je zo de minste vervuiling. En ik neem aan dat alle andere banken gelijk werken.

Met een slechte toerenteller kloppen je pk waardes dan nog maar is alleen je koppel verloop verkeerd.

Bij veel metingen wordt de toerenteller gewoon afgelezen. I.p.v. gemeten.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr jul 29, 2011 18:19

Ben geen ongeloof-jongen heb er zelf aan meegesleuteld en afgesteld.
Aan die rem zit een arm en aan de arm een load cell.
De cell meet de remkracht en koppel is kracht maal arm.
Vervolgens is vermogen het koppel maal hoeksnelheid.

P.s. er zijn nu 3 hts-autotechniekers het niet met je eens...
Laatst gewijzigd door Michel75 op vr jul 29, 2011 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.

kitaro
Advanced Member
Advanced Member

vr jul 29, 2011 18:24

En dat laatste is wat de bank als uitvoer geeft. Zucht.

Toerental v.d. rem v.d. bank en van je motorblok is ongelijk en een koppel zonder bijbehorend toerental zegt je precies niets.
Vandaar dat je dus met het vermogen wat de bank je geeft je daar een mooi grafiekje van kunt maken als je die waardes combineert met het toerental van je blok.

Ik stel voor dat de drie hts-ers een keer een kort informatief gesprekje voeren met een eigenaar van een rollenbank, het is nooit te laat om wat te leren :wink:

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 29, 2011 20:47

Hier geen HTS- er ( ben al blij met mijn lagere school diploma.. :roll: ) maar wel iemand die nogal eens bij die roldingen in de buurt komt.. :wink: En iemand die wel een beetje eigenwijs is ook... :lol:

Zomaar even via google gevonden;
Het motorkoppel van een motor wordt gemeten door de motor bij verschillende
toerentallen af te remmen. Dit houdt in dat we de motor bij
volledig geopende gasklep laten draaien op bijv. 1500, 2000, 2500, 3000 etc.
tot 6000 t/min. Door de motor af te remmen wordt het gekozen toerental
constant gehouden. De afremkracht van de motor vermenigvuldigt met de
arm waarop de kracht werkt is dan het motorkoppel. Het afremmen van de
motor geschiedt op een proefstand waarvan het afremmen op verschillende
manieren kan gebeuren. Vaak wordt gebruik gemaakt van een lucht- of watergekoelde
wervelstroomrem (elektromagneten wekken in een metalen schijf
wervelstromen op) waarbij de afremkracht bepaald wordt door de verbuiging
van torsie-element te meten.
Het meten van het vermogen is een indirecte meting. Bij het testen van ’losse’
motoren zijn het toerental en het koppel de gemeten grootheden. De bepaling
van het vermogen vindt dan plaats door middel van berekening. De motor
wordt hiervoor op een testbed geplaatst en aangesloten op een afremmechanisme.
Na het bepalen van het koppel wordt het vermogen uitgerekend. Bij
het gebruik van een teststraat wordt de auto geplaatst op metalen rollen die
door de wielen kunnen worden aangedreven. De metalen rollen kunnen door
het afremmechanismne van de bank worden afgeremd. Meestal gaat het om
wervelstroomremmen (fig. 9). De trekkracht aan de aangedreven wielen wordt
via de rollen gemeten alsmede de wagensnelheid en het motortoerental. Dit
gebeurt meestal in de hoogste of ´e´en na hoogste versnelling met volledig
ingetrapt gaspedaal. Met de gegevens kan de computer van de vermogensbank
het motorkoppel bepalen alsmede het motorvermogen.
Vermogen is koppel x toerental was het toch? Dus je moet altijd twee van de waardes goed hebben om het andere et kunnen berekenen. Toerental moet zeer zeker goed afgenomen worden bij de geteste auto, rechstreeks vanuit de ecu of vanaf een bobine bv. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr jul 29, 2011 21:41

Toerental v.d. rem v.d. bank en van je motorblok is ongelijk en een koppel zonder bijbehorend toerental zegt je precies niets.
Vandaar dat je dus met het vermogen wat de bank je geeft je daar een mooi grafiekje van kunt maken als je die waardes combineert met het toerental van je blok.

Ik stel voor dat de drie hts-ers een keer een kort informatief gesprekje voeren met een eigenaar van een rollenbank, het is nooit te laat om wat te leren :wink:

Ja, dan kan je dus wel zuchten, maar wat meet de bank dus?
Juist, koppel en rolsnelheid. De rest wordt berekend. En dat was de discussie.

kitaro
Advanced Member
Advanced Member

vr jul 29, 2011 23:08

Ja, dan kan je dus wel zuchten, maar wat meet de bank dus?
Juist, koppel en rolsnelheid. De rest wordt berekend. En dat was de discussie.
Dus dan weet je het vermogen (koppel aan de bank+snelheid rollen v.d. bank=>vermogen) en daarmee bereken je het koppel van de motor in de auto.
Dat is toch wat ik vertel? De bank heeft niet het koppel v.h. motorblok als uitvoer.

De uitvoer van de rollenbank is dus het vermogen, en a.h.v. het toerental v.h. motorblok dat daarbij hoort weet je dan het koppel.
Bij een uitlees fout van je toerental klopt dus het koppel niet meer, maar je top vermogen blijft gelijk.

Hoe een bank intern aan het vermogen komt was niet deel van de discussie.
En ik zuchte omdat iemand "onzin" riep.

De bank levert niet een koppel lijstje van de auto wat je daarna met het toerental van de auto naar pk's moet vertalen.

Ik weet dit 100% zeker van rica en beek. Omdat ik daar de data van heb gezien.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr jul 29, 2011 23:21

Nein, nein, nein!

De bank levert een koppel en snelheid aan, de software in de pc maakt daar vermogen van.
De discussie begon met jouw opmerking dat een bank vermogen meet. Dat doet ie dus niet, de pc berekent dat aan de hand van het koppel en de rolsnelheid die de bank meet.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jul 30, 2011 00:10

De discussie begon met jouw opmerking dat een bank vermogen meet. Dat doet ie dus niet, de pc berekent dat aan de hand van het koppel en de rolsnelheid die de bank meet.
Precies... :? En wij reageerden hierop door te zeggen dat zo'n bank koppel meet wat vervolgens omgerekend wordt naar het vermogen.
De uitvoer van de rollenbank is dus het vermogen, en a.h.v. het toerental v.h. motorblok dat daarbij hoort weet je dan het koppel.
Bij een uitlees fout van je toerental klopt dus het koppel niet meer, maar je top vermogen blijft gelijk.
Je topvermogen blijft niet gelijk als je koppel of toerental wijzigt, alleen als je beide wijzigt zou het gelijk kunnen blijven. Het is immers een simpele vergelijking A= BxC Als je B dan de helft kleiner maakt moet je C twee keer zo groot maken om A gelijk te houden.

De bank remt het draaien van de rol(len) af en dat kost een bepaalde kracht, uitgedrukt in Nm, koppel dus. Die informatie levert samen met het motortoerental het vermogen op.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

kitaro
Advanced Member
Advanced Member

za jul 30, 2011 02:12

Jullie verwarren het toerental en koppel aan de rol met de data van het motorblok.

Dit is simpel te controleren, ga maar eens rollen en rol 1 keer met een goede meting van je toerental.
En rol 1 keer met bewust een verkeerde invoer van je toerental.

Als ik gelijk heb heb je tweemaal hetzelfde vermogen met een ander koppel. Als jullie verhaal deugt heb je twee verschillende topvermogens maar wel met hetzelfde maximum koppel.

Ik weet het antwoord al :wink:

Hier is trouwens een excel bestand geleverd door beek. Kijk maar even welke data wordt ingevoerd, en welke wordt uitgerekend.

https://rapidshare.com/files/4288080714/155Q4.xls

En hier een discussie over Rica. Waarbij gaskleppie degene is die de bank regelmatig bediende.
http://hotel.messageboard.nl/3633/viewtopic.php?p=1804
(Niet schrikken van het merk daarzo)
Dus:
vermogen wordt GEMETEN
koppel wordt BEREKEND

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

za jul 30, 2011 09:52

Ik ben niet in de war, ga maar eens vragen of je de sensoren mag zien.
Dan zul je een koppelopnemer in de vorm van een load cell vinden en een toerentalsensor op de rollen.
Dat koppel en toerental is samen het vermogen op de rol.
Maar wat er van de krukas komt wordt uiteindelijk allemaal teruggerekend.

Terug naar “Tuning onderwerpen”