Weer een praktisch vraagje, sinds de laatste race (gisteren lol) heb ik gezien dat verse dikkere draden niet helpen in de electriciteitskast. Dikke kabel waar lichten en schroef zijn op aangesloten is zeker ne pink dik en nog gloeiend heet(abnormaal heet). De voedingskabels ook allemaal zwart(kleinere rode die ik pas geplaats had). Ik dacht van nu een ventilator die men in een pc plaats in de kast te zetten samen met een zenerdiode om de spanning tot 9v te houden zodat die ventilator mooi de draden "koelt". Lijkt mij een theoretischgoed idee.
Spanning die de alternator levert zal waarschijnlijk te groot zijn voor een klein koeling dus dat valt wel te berperken met een zenerdiode in sper. Heeft iemand dit al eerder geprobeerd? Liep dat goed af?
Kan natuurlijk ook dikkere draden overal steken maar dan moet de kast groeien

Een PC ventilator is 5 of 12V. Pak een 12V ventilator en je hebt die zener niet nodig. Zeners kunnen weinig stroom aan over het algemeen, dus het ventilatortje wat je er op kan aansluiten zal erg klein blijven of je zener fikt door. Als je met rijwind niet genoeg koeling hebt (pinkdikke kabels die gloeiend heet worden??) zal je met zo'n PC ventilatortje vast ook niet veel bereiken hoor, ook de 12V exemplaren zijn niet echt spannend.
Hoe komen die kabels zo heet, is het echt de stroom die er doorheen loopt? Of is het gewoon de warmte van de motor? Als het de stroom is, zou ik toch gaan denken dat je ergens een sluiting hebt, want normaal verwacht je niet dat zulke dikke kabels te heet worden.