guntha
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

RE: 2.5 v6: grote problemen

wo nov 05, 2008 20:43

jup 2.5 v6: dik in orde ofzo :P
Afbeelding

guntha
Full Member
Full Member

RE: 2.5 v6: volgende vraag= koeling?

zo nov 09, 2008 19:34

Weer een praktisch vraagje, sinds de laatste race (gisteren lol) heb ik gezien dat verse dikkere draden niet helpen in de electriciteitskast. Dikke kabel waar lichten en schroef zijn op aangesloten is zeker ne pink dik en nog gloeiend heet(abnormaal heet). De voedingskabels ook allemaal zwart(kleinere rode die ik pas geplaats had). Ik dacht van nu een ventilator die men in een pc plaats in de kast te zetten samen met een zenerdiode om de spanning tot 9v te houden zodat die ventilator mooi de draden "koelt". Lijkt mij een theoretischgoed idee.
Spanning die de alternator levert zal waarschijnlijk te groot zijn voor een klein koeling dus dat valt wel te berperken met een zenerdiode in sper. Heeft iemand dit al eerder geprobeerd? Liep dat goed af?
Kan natuurlijk ook dikkere draden overal steken maar dan moet de kast groeien :lol:
Afbeelding

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: 2.5 v6: volgende vraag= koeling?

zo nov 09, 2008 22:21

Weer een praktisch vraagje, sinds de laatste race (gisteren lol) heb ik gezien dat verse dikkere draden niet helpen in de electriciteitskast. Dikke kabel waar lichten en schroef zijn op aangesloten is zeker ne pink dik en nog gloeiend heet(abnormaal heet). De voedingskabels ook allemaal zwart(kleinere rode die ik pas geplaats had). Ik dacht van nu een ventilator die men in een pc plaats in de kast te zetten samen met een zenerdiode om de spanning tot 9v te houden zodat die ventilator mooi de draden "koelt". Lijkt mij een theoretischgoed idee.
Spanning die de alternator levert zal waarschijnlijk te groot zijn voor een klein koeling dus dat valt wel te berperken met een zenerdiode in sper. Heeft iemand dit al eerder geprobeerd? Liep dat goed af?
Kan natuurlijk ook dikkere draden overal steken maar dan moet de kast groeien :lol:
Een PC ventilator is 5 of 12V. Pak een 12V ventilator en je hebt die zener niet nodig. Zeners kunnen weinig stroom aan over het algemeen, dus het ventilatortje wat je er op kan aansluiten zal erg klein blijven of je zener fikt door. Als je met rijwind niet genoeg koeling hebt (pinkdikke kabels die gloeiend heet worden??) zal je met zo'n PC ventilatortje vast ook niet veel bereiken hoor, ook de 12V exemplaren zijn niet echt spannend.

Hoe komen die kabels zo heet, is het echt de stroom die er doorheen loopt? Of is het gewoon de warmte van de motor? Als het de stroom is, zou ik toch gaan denken dat je ergens een sluiting hebt, want normaal verwacht je niet dat zulke dikke kabels te heet worden.

guntha
Full Member
Full Member

RE: 2.5 v6: volgende vraag koeling?

zo nov 09, 2008 23:07

Door de motor zelf kan die kabel niet warm worden, toch niet zo warm. Het was de kabel die de grootste verbruikers van stroom voorziet zoals de lichten, fan, startmotor (maar ide draait maar 1 maal bij een goede race:lol:). Het is dus door de stroom dat de kabel zo heet wordt. De nieuwe kabels die ik 2 weken geleden gestoken had waren ook al aant verkleuren. Dit waren dan kleinere + kabels die elk apart naar een zekering gaan. Vroeger had met er 4 ingelegt die zich ieder in 2 verdelen dus 8 conecties. Dat is dus vervangen door 8 aparte kabels.

Ik denk dat ik in de winter nog eens ga graven in die bak en alle kabels natrekken waar ze vertrekken en waar ze uitkomen. Steen vast van overtuigt dat ik er nog wat draad kan uithalen. Misschien ineens de belangrijkste vervangen en als het lukt iets dikkere leggen voor de + kabels.

Echt luchtkoeling heeft die kast niet. laten we maar houden op 0 koeling. Alles zit in een aludoos met een deksel op zoals het hoort volgens de regels. Daarbij dat ik dacht van het te voorzien van een ventilator. Kan nooit kwaad en wat 'verse' lucht door te blazen.
Afbeelding

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: 2.5 v6: volgende vraag koeling?

zo nov 09, 2008 23:32

Echt luchtkoeling heeft die kast niet. laten we maar houden op 0 koeling. Alles zit in een aludoos met een deksel op zoals het hoort volgens de regels. Daarbij dat ik dacht van het te voorzien van een ventilator. Kan nooit kwaad en wat 'verse' lucht door te blazen.
Aha! In de straatauto zit zoiets natuurlijk niet in een dicht metalen kistje weggewerkt, dan kan het aan de buitenlucht meer koelen. Bekabeling voor in auto's voldoet aan hele extreme eisen als het over brandvastheid en dergelijke gaat, veel strenger dan voor in huis. Is de vervangende kabel speciaal voor auto's? Buitenmantel die heter wordt dan waar het voor gemaakt is zal allicht verkleuren en vergaan, vandaar. Mag een ventilatortje wel volgens de regels dan?

guntha
Full Member
Full Member

ma nov 10, 2008 09:58

Ik heb die nieuwe kabel van Franky gehad. Dus ik ga er van uit dat die bedoelt is voor auto's, hij zal me nooit slecht materiaal geven daar ben ik heel zeker van. Hij moet er tenslotte ook mee rondrijden :wink:

Heb net eens gouw door het reglement gebladerd, ik zie nergens iets staan of het verboden is of niet. Staat zelfs niks in over de zekeringen enz. Alleen beetje over de plaats van de batterij en stroomonderbreker.
Afbeelding

GTIm
Full Member
Full Member

do nov 20, 2008 18:09

Enge verhalen hier!!! [-X Denk dat je regelaar op de dynamo kaduuk is of zo. Is niet normaal dat je zoveel stroom door je aders hebt lopen! Je kunt beter het probleem oplossen en niet naar lapmiddelen kijken Zou kunnen dat je anders ergens een harde massa hebt of zo en dan wil je draad als gloeilamp gaan werken. Die zener gaat het ook niet oplossen vrees ik tenzij je er een neemt die al dat vermogen aan kan maar dat mag niet de bedoeling zijn :?

Andretti Molletti

do nov 20, 2008 20:37

Het blijft simpele elektronica: meet de spanningsval over de kabel ... dus meet met de ene pen van je multimeter aan het ene uiteinde en met de andere pen aan het andere uiteinde de spanning.
De spanning mag max. 0,5V zijn als alles is ingeschakeld, dus als er stroom loopt.
Als je kabel warm wordt is die spanningsval te groot. Dit kan komen door een te grote stroom door een te dunne kabel, maar veelal wat er al gesuggereerd wordt door een te grote stroom...

Zaak is het die stroom te reduceren: problemen weghalen, evt meerdere kabels maar dan gescheiden circuits (dus max twee lampen per kabel oid)..
Heel vreemd dat een dikke kabel zo warm wordt. (Hoeveel watt zijn de lampen die er aan zitten??)
Een extra mogelijkheid is dat je de kabel hebt opgerold in een lus... dit geeft een inductie (kookplaat)... nooit lussen maken in el kabels.

Ik ben benieuwd naar de spanningsval!

GTIm
Full Member
Full Member

vr nov 21, 2008 10:59

Je kan zo bij me komen werken Mr. Nuts! :wink:

Andretti Molletti

vr nov 21, 2008 13:14

Pfffffffffff pb me eens Tim!!!

al die ellende aan de kant vd weg wordt me soms teveel... :cry:

en ik mis de racerij enoooooooooooooooooooooooorm ;) :driving:

en dank voor je compliment!!! :thumbs:

guntha
Full Member
Full Member

di dec 02, 2008 17:52

Merci andretti Molletti.
DE wagen wordt opnieuw van versie draden voorzien, compleet van nul. Zijn grootste plannen gepland met de alfa. Zal terug competitief zijn volgendjaar

Nu een andere vraag.
In rally zitten ze ook met problemen op een alfa GTV v6 uit 1981. Er is een probleem geweest met de koppeling tijdens een van de laatste rally's. Koppeling naar de maan natuurlijk.
Nu de vraag is of iemand van jullie vanbuiten weet hoe dik de koppelingsplaten moeten zijn van de GTV v6? Vind dit niet direct terug, zelfs niet op database van school
Afbeelding

Terug naar “Racen - Technisch”