Sper en antirollbar
Sper wordt sowieso gereviseerd en achterstabi wordt verwijderd. Als eerste experiment is dit zeker voldoende. Alleszins interessante discussie over de LSD's.
Balans is momenteel echter perfect, eerder iets te onderstuurd dan omgekeerd. Van de bodyroll op de foto is tijdens het rijden weinig te merken. Hoofddoel is om bij het uitkomen van de bocht wat meer acceleratie te hebben en daardoor iets meer overstuur te creëren. Als ik uw reactie lees kan het verwijderen van de antiroll misschien wel een tegengesteld effect hebben?
Rollcenter
Met de invloed van de rollcenters ben ik nog niet helemaal mee, maar ik zou er graag meer over weten:
Mijn huidige set-up (dimensies niet helemaal correct - snel opgemeten) ziet er ongeveer zo uit:
Afstand van zwaartepunt (COG) en rollcenter (RC) is ongeveer 345 mm (virtueel als voorbeeldreferentie).
Stel dat ik de auto langs voor verder zou verlagen met 22 mm (ben ik niet van plan!) , dan verhoogt de afstand COG-CG naar 355 mm., wat dus een dikkere antirollbar zou vragen om eenzelfde bodyroll te hebben. Correct me if I'm wrong?
Stel nu dat we een knuckle riser van 20 mm installeren, dan blijft de bovenste draagarm even lang, maar de fusee verlengt, zie ook onderstaande figuur. De afstand COG-RC is nu gereduceerd naar 300mm.
Wat is de redenering dat het RC zou verhogen?
De geometrykit van AH verandert ook de camber en caster settings. Zie ook:
The kit increases castor by being offset forwards and also corrects the front rollcentre back above ground level, in so doing increasing the roll-on camber at the same time.
De fusee wordt (voor zover ik uit foto's kan opmaken iets verder naar buiten gezet (camber) en staat nu langs de bovenzijde van de onderste draagarm, wat overeenkomt met het verlengen van de fusee zoals de knuckle riser doet. De COG-RC reduceert naar 260 mm, maar tegelijkertijd staat de auto ook lager. (afstand wielas tot veerschotel verandert.)
Tijdens het nemen van een bocht wordt de geometrie dan:
Huidig:
Knuckle riser: