Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: Oldtimer eigenaars betalen weer wegenbelasting

vr jan 10, 2014 12:30

Beetje off-topic, maar ik vind 'm leuk ! Bron: DFT.nl , foto van Harry Geels.

Afbeelding
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
pop
Member
Member
Berichten: 168
Lid geworden op: wo dec 29, 2004 18:07
Locatie: Goes

Re: RE: Oldtimer eigenaars betalen weer wegenbelasting

vr jan 10, 2014 20:39

Mijn Bertone is van 1971. Dat kon niet volgens de rdw, er staat dus 1972 op het kenteken. Dat is dus 42 jaar.
Krijg ik vandaag een acceptgiro voor de hele mep. 99 euro per kwartaal.
Ik heb toch zelf nog niets moeten melden of zo?
Heb je die bertone net of net op kenteken laten zetten? Dan moet je inderdaad zelf vrijstelling aanvragen. Formulier vind je hier

Of had je de bertone al en had je al vrijstelling? Dan is het vreemd en zou ik eens gaan bellen.
Ik heb hem op 1 juli 1987 op kenteken en op mijn naam gezet....
I
Toch even apeldoorn gebeld: oh...die is van 1972. Fout van het RDW. Gooi de acceptgiro maar weg!
Geen sorry of zo.
Hij wenste me wel een fijne dag!
Bertone 2000GTV 1971
alfetta 2000GTV 1977

ducati 750s
ducati 900ss
ducati 650 indiana

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1095
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Oldtimer eigenaars betalen weer wegenbelasting

ma jan 13, 2014 12:49

Hopelijk kan het Archivio me vertellen wanneer mijn bertone oorspronkelijk verkocht is. Mail is onderweg, maar ze zijn tot 13 januari gesloten, even afwachten dus.
Vandaag om 10:20 al antwoord. Over snelle italianen gesproken, zou hij wel eerst koffie genomen hebben? :shock:

Mijn bertone stond dus in het archief en is in juni 1969 in Parijs verkocht. Op naar de RDW dus. :)
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Oldtimer eigenaars betalen weer wegenbelasting

ma jan 13, 2014 13:44

Mijn bertone stond dus in het archief en is in juni 1969 in Parijs verkocht. Op naar de RDW dus. :)
*Zet de rem op het optmisme...*

De werkingswijze van het Archivio een heuuuuul klein beetje kennende... staat er dat ie NAAR Parijs verkocht is... en wel naar de importeur... het Archivio heeft namelijk GEEN gegevens van aan welke consument een wagen verkocht is BUITEN ITALIE... daarmee zegt het dus niks over de eerste toelating....

Bermit is gebouwd in September 1975 en op de 9e van die maand aan de importeur in Duitsland geleverd volgens het Archivio.

De eerste toelating is echter op 4 April 1977 in Frankrijk... en dat is de datum die telt voor zowel de RDW als voor de belastingdienst.... scheelt 2 jaar belasting betalen...

Als je Bertone reeds een kenteken heeft, staat daar ook een datum eerste toelating op. Die datum is bij toelating in Nederland ergens op gebaseerd, meest waarschijnlijk op het buitenlandse kenteken dat erbij zat. Dat zal de enige houvast zijn want de archieven uit Parijs bestaan al lang niet meer.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: Oldtimer eigenaars betalen weer wegenbelasting

ma jan 13, 2014 13:56

Jajaja, ik weet het wel, we zijn het hier nagenoeg niet oneens met elkaar mbt logica en redelijkheid, maar de hele trieste zaak krijgt wat mij betreft toch wel weer een nóg iets triestere afdronk als "datum eerste toelating" maatgevend is. Stel nou dat je één of andere enthousiaste dealert hebt die 40 jaar terug een auto heeft gekocht, al die tijd niet op kenteken heeft gehad/gezet ( maar het ding als decoratie of tweede huis heeft gebruikt", en er nú mee wil gaan rijden ? Wat dan ? Wordt deze auto dan belastingvrij als 'ie 80 (!!) is ??? (los van het feit dat er over 40 jaar tóch geen olie meer is om peut van te maken... 8) )
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Oldtimer eigenaars betalen weer wegenbelasting

ma jan 13, 2014 14:41

De redelijkheid in het hele verhaal is dat je in Nederland, als je een auto bezit die deel neemt aan het verkeer, belastingplichtig bent.

Onder bepaalde omstandigheden, verleent de staat vrijstelling maar de basis blijft dat je in belastingplichtig bent en het feit dat sommige auto's belastingvrij worden is niet een "natuurlijk" iets.

Dat de regels om die vrijstelling te verkrijgen wel erg vaak veranderen en aangescherpt worden is een ander verhaal... maar "we" hebben geen recht op vrijstelling... het is een gunst die verleend is om voor bepaalde lieden hun hobby financieel minder belastend te maken... en NIET bedoeld om goedkoop vervoer te creeeren...

Anderzijds kun je argumenteren dat een staat (in dit geval de onze) nooit meer geld zal binnenhalen dan dat het nodig heeft... maar dus wel zal trachten om het gat zo klein mogelijk te laten zijn (binnen de marge van een gezond begrotingstekort)... vindt u dan ook dat u teveel belasting dient te betalen... dient u dusdanig te stemmen dat de uitgaven teruggebracht worden want op termijn resulteert dit dan altijd in lagere belastingen.

Op de keper beschouwd speelt er in Nederland momenteel een soort collectieve ontevredenheid over de gunst die verleend wordt... en dat is best wel bizar eigenlijk.... want de oorzaken liggen veel "dieper"....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1095
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Oldtimer eigenaars betalen weer wegenbelasting

ma jan 13, 2014 15:22

Mijn bertone stond dus in het archief en is in juni 1969 in Parijs verkocht. Op naar de RDW dus. :)
*Zet de rem op het optmisme...*

De werkingswijze van het Archivio een heuuuuul klein beetje kennende... staat er dat ie NAAR Parijs verkocht is... en wel naar de importeur... het Archivio heeft namelijk GEEN gegevens van aan welke consument een wagen verkocht is BUITEN ITALIE... daarmee zegt het dus niks over de eerste toelating....

Bermit is gebouwd in September 1975 en op de 9e van die maand aan de importeur in Duitsland geleverd volgens het Archivio.

De eerste toelating is echter op 4 April 1977 in Frankrijk... en dat is de datum die telt voor zowel de RDW als voor de belastingdienst.... scheelt 2 jaar belasting betalen...

Als je Bertone reeds een kenteken heeft, staat daar ook een datum eerste toelating op. Die datum is bij toelating in Nederland ergens op gebaseerd, meest waarschijnlijk op het buitenlandse kenteken dat erbij zat. Dat zal de enige houvast zijn want de archieven uit Parijs bestaan al lang niet meer.
Klopt, men geeft inderdaad datum verkocht aan AR Frankrijk op. Maar dat is helaas het enige dat ik heb. Op het kenteken staat geen datum eerste toelating, alleen de opmerking "bouwjaar ca. 1969".

Is dat kopje "eerste toelating" later ingevoerd? Op de groene papieren van mijn 156 staat namelijk wel een "datum eerste toelating" en een "datum eerste afgifte in Nederland". Op de gele papieren van de Bertone staat alleen een kopje "afgegeven de: "

Nog wel een kopje "Code:" met daar achter "69ALFAL000XXXX", wat lijkt te duiden op bouwjaar en meldcode.
Laatst gewijzigd door Stef33 op ma jan 13, 2014 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Oldtimer eigenaars betalen weer wegenbelasting

ma jan 13, 2014 15:34

Dat is dan een HELE vroege import...

Durf je een scan / foto van het deel 1 te plaatsen? Dan kun je best chassisnummer en meldcode "afplakken" maar mijn nieuwsgierigheid is wel gewekt nu....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: RE: Oldtimer eigenaars betalen weer wegenbelasting

ma jan 13, 2014 15:42

vindt u dan ook dat u teveel belasting dient te betalen... dient u dusdanig te stemmen dat de uitgaven teruggebracht worden want op termijn resulteert dit dan altijd in lagere belastingen.
Als dít toch (weer) eens zo in de praktijk zou werken, dat stemmen... (met name) De laatste paar verkiezings-sessie's hebben maar één ding bewezen, namelijk dat "datgene wat je stemt" in de hedendaagse politiek simpelweg "back-fires in je gezicht"... Draaikonterij, noemden Koot & Bie dit al enige tijd geleden. Da's dus kennelijk niet meer de oplossing. Duss... moeten we weer andere dingen gaan bedenken...
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Oldtimer eigenaars betalen weer wegenbelasting

ma jan 13, 2014 15:47

Duss... moeten we weer andere dingen gaan bedenken...
Dingen om... ???
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1095
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Oldtimer eigenaars betalen weer wegenbelasting

ma jan 13, 2014 15:57

Dat is dan een HELE vroege import...

Durf je een scan / foto van het deel 1 te plaatsen? Dan kun je best chassisnummer en meldcode "afplakken" maar mijn nieuwsgierigheid is wel gewekt nu....
Ja hoor :lol:
Laatst gewijzigd door Stef33 op di jan 14, 2014 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Oldtimer eigenaars betalen weer wegenbelasting

ma jan 13, 2014 16:23

Dat is dan een HELE vroege import...

Durf je een scan / foto van het deel 1 te plaatsen? Dan kun je best chassisnummer en meldcode "afplakken" maar mijn nieuwsgierigheid is wel gewekt nu....
Ja hoor :lol:
Ik denk dat het betalen wordt. Er staat namelijk geen "datum eerste toelating" maar "bouwjaar". Deze toevoeging heeft waarschijnlijk te maken met tussentijdse wijzigingen in de wegenverkeerswet en dient daarmee als vrijstelling voor zaken die op het moment van eerste toelating als gebreken zouden hebben gegolden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gordels voorin.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Oldtimer eigenaars betalen weer wegenbelasting

ma jan 13, 2014 17:04

Volgens de letter der wet is het inderdaad betalen... maar ik denk dat er op zich wel wat te argumentern valt... maar met een import die zo ver in het verleden ligt, is de kans dat je gegevens ("bewijs") over de eerste toelating boven water krijgt miniem...

Je zou eens naar de belastingdienst toe kunnen gaan... en het gewoon eens op tafel leggen....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1095
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Oldtimer eigenaars betalen weer wegenbelasting

ma jan 13, 2014 17:15

Tja, die had ik als eerste al benaderd en het eerst antwoord was dat men zich bij de belastingdienst baseert op de gegevens van de RDW.

Dus ik ga eerst eens een poging bij de RDW wagen om het aangepast te krijgen. Lukt dat niet, dan nog maar eens terug naar de belastingdienst.

Maar wat is er destijds bij de import fout gegaan? Gewoon vergeten alles in te vullen?
Nog iets bijzonders gezien aan het kentekenbewijs?
Behalve het 'ca.' was mij nooit iets opgevallen en dacht ik dat het wel snor zat, ook met die 40 jaar.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Oldtimer eigenaars betalen weer wegenbelasting

ma jan 13, 2014 17:28

Ik denk niet dat de RDW genegen is om nu een datum te prikken domweg omdat er nog steeds geen aanwijzing is wat de daadwerkelijke eerste datum van toelating is.

Het zou zo maar een winkeldochter kunnen zijn die gewoon in 1978 in Nederland voor het eerst op de weg is gekomen.

Maar... je weet natuurlijk maar nooit.... persoonlijk naar een RDW station gaan, de mail van Marco overleggen, origineel kentekenbewijs mee en gewoon open kaart spelen.

Ik denk niet dat er destijs iets fout gegaan is maar 1978 is een hele vroege "grijze import" en de nauwkeurigheid van de eerste toelating was toen nog van geen enkel belang omdat belastingvrijstelling toen helemaal niet aan de orde was.

Ik zie verder niks bjzonders maar gezien de code denk ik toch sterk aan "winkeldochter" en dat er bij import een factuur van AR France aan een dealer overlegd is waaruit destijs bleek dat de wagen in 1969 gebouwd is. Had er een Carte Grise bij gezeten denk ik haast (maar dat is allemaal giswerk) dat ze die datum wel overgenomen zouden hebben.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”