Martin116
Advanced Member
Advanced Member

RE: Mijn nieuwe Alfa kraakt

zo aug 13, 2006 11:14

Nee maar als er een klacht is dan doe je wel je best er iets aan te doen
2005 GT 2.0 Twin Spark Racer

psillen
Guru
Guru

zo aug 13, 2006 12:05

@The dude,
Een rammeltje kan wel eens voorkomen, hoewel het zeer irritant kan zijn. Wat jij echter beschrijft is voor een
nieuwe auto volstrekt onacceptabel.
Werkt je dealer een beetje mee om het op te lossen? Besef echter wel dat het soms zeer moeilijk kan zijn om
rammels te localiseren en te verhelpen.
Draagarmen -de bussen daarin- kunnen ooit bij een 147 extreem snel versleten zijn als je pech hebt. Valt
onder garantie.
M'n 156 begon de laatste tijd ook flink te kraken met ca. 116.000 km. Draagarmen voor waren aan vervanging
toe. Achter waren al eens bussen vervangen bij ca. 80.000km. Vorige 156 was in dat opzicht probleemloos,
maar die kraakte wel eens bij het dashboard, dat deed de laatste gelukkig niet.

M'n 159 is praktisch kraak- en rammelvrij. Dat is best knap, want de auto is bijzonder geruisloos.
Je voelt meteen dat de carrosserie extreem torsiestijf is, zelfs in de SW uitvoering. Daar zit dus dat gewicht :wink:

Geen kraken in dashboard of vanuit de ophanging. Soms rammelt wat in de binnenverlichting tegen het
plafond. Had de demo van de garage ook. Als dat blijft haal ik het kapje er eens af en stop er wat schuim of
zo tussen. Af en toe hoor ik wat uit de B-stijl waar de gordel vast zit. Maar dat is niet heel storend. Wel heb
ik gisteren WD-40 op alle (deur)rubbers gedaan. Doen ze normaal ook bij een beurt, maar dat is pas over 30.000km.

Woensdagavond even richting Düsseldorf gereden op de 52. Niet boven de 3000tpm gekomen, je gaat dan 170, da's even
wennen als je altijd benzine hebt gereden! De 159 maakt dan minder geluid dan de 156JTS bij 120-130. Als je de radio uit hebt,
hoor je een beetje motorbrom op de achtergrond en wat windgeruis, meer niet. Overigens moest ik eventjes wat testen,
vandaar de snelle rit in Duitsland. De dag ervoor was hij bepaald niet geruisluis! Als je boven de 100km/u kwam begon er
rechts wat te trillen. Leek uit het dashboardkastje te komen. Na het bezoek aan m'n klant alles uit dashboardkastje en
portiervakken in de kofferbak gegooid. Helaas, het geluid bleef. Ik kijk af en toe op de website van Alfisti.net, welke een
159 forum hebben. Daar had ook imand zoiets en bij zijn 159 bleek dit geluid vanuit de bekleding van de wielkuip te komen.
Verzin het maar! Terug op het werk heb ik eens tegen die wielkuip geklopt. Idd. is van heel flutterig dun recycle plastic
gemaakt. Links zat het redeljik vast -maar wel slordig-, maar rechts rammelde de kuip onderaan tegen de spatbordrand.
In de werkplaats een stuk van een rubber slang afgeknipt en dat ertussen gestopt. Zelfs tot 170km/u blijft het trillen nu weg :thumbs:

Dat je zelf nog zaken kunt verbeteren aan een auto van ruim EUR 40.000,= is toch het beste bewijs dat een 159 toch
nog een echte alfa is. Evenals ik gisteren ontdekte dat onder het dashboardkastje een stuk bekleding ontbreekt :blue_cool:
Zal allemaal wel goed komen, maar een kwaliteitscontrole hebben ze daar echt niet. Als Alfa echt premium wil zijn, zullen
ze die fabriek bij Napels echt dicht moeten doen. Sorry voor de mensen die daar hun boterham verdienen, maar sinds
1972 bouwen ze er auto's maar kunnen ze ze nog steeds niet fatsoenlijk in elkaar schroeven. Over schroeven gesproken,
bij de bekleding van de achterklep ontbreekt er één. Vroeger lagen die los in de kofferbak, maar daar heb ik er nog geen
zien liggen :blue_lol:

Het rijden is echter top. M'n broer heeft er inmiddels mee gereden, rijdt nu BMW (vorige 3) en vindt het een prettiger auto dan z'n
Beamer. Hij moet tegen eind v.h. jaar een nieuwe leaseauto kiezen. 1-serie heeft hij gereden, maar da's helemaal niets, nieuwe
3-serie valt buiten budget zodra je een paar opties neemt. De 159 staat nu op z'n lijstje!
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Bart Librecht
Member
Member

zo aug 13, 2006 17:41

Mijn nieuwe GT is kwa afwerking ook echte ramp!!Dit is niet aanvaardbaar voor een auto uit deze prijsklasse!Dashboard en kofferruimte rammelen als gek!
Binnenkort nog eens bij dealer voor deze storende problemen!Voor de rest super aoto kwa looks,motor(JTD 150pk) en wegligging!
alfa GT 1,9 JTD distinctive 2005
alfa 156 SW 2006
alfa spider 2000 veloce 1979
alfa GTV 1750 1970(verkocht)
alfa 145 1.6 boxer 1995(verkocht)
ducati 748R 2001
zundapp CS 50 1970
zundapp combinette 1958

MightyMarcel

ma aug 14, 2006 13:44

mijn ouwe trouwe 33 rammelt amper. enkel de passagiersstoel zonder passagier of andere ballast rammelt op klinkerweggetjes.
nou moet ik daarbij zeggen dat veel scharnieren en schroeven vervangen zijn. Zo zit het klepje van het kastje vast met twee boutjes die eigenlijk een maatje te groot zijn - echt mooi is dat niet, maar dat zie je alleen als die open is - en t rammelt niet meer.

bij een nieuwe auto mogen die rammels inderdaad niet zo veel/vaak voorkomen. da's gewoon slordig.

savali33
Full Member
Full Member

ma aug 14, 2006 16:26

Mn 33 was pas een rammelbak......wil je ook 4cm verlaagd :lol:
Gtv is rammel vrij,als je over een heuveltje gaat dan mischien een klein piepje.

Mijn vaders Ti was pas een ramp onvoorstelbaar het leek alsof de hele auto uitmekaar viel :shock: :shock:
Dat was eigelijk voor het eerst dat ik kennis maakte met de rammeltjes van Alfa maar die ti was ook extreem,mischien dat de auto ooit eens schade gehad heeft.

Mijn 2 164´s waren rammel en piep vrij!
Alfa 33 1.7 16v QV Savali
Alfa 164 3.0 V6 24v Aut.

Exit: Alfa: 164 FL, 164 Super, 145 IE, 146 Junior, Gtv TS, Spider TS, 166 Jtd, 147 Jtd, Gtv 3.0 V6 24v L

Beezztie
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

Re: RE: Mijn nieuwe Alfa kraakt

ma aug 14, 2006 16:59

Mijn nieuwe GT is kwa afwerking ook echte ramp!!Dit is niet aanvaardbaar voor een auto uit deze prijsklasse!Dashboard en kofferruimte rammelen als gek!
Binnenkort nog eens bij dealer voor deze storende problemen!Voor de rest super aoto kwa looks,motor(JTD 150pk) en wegligging!
Misschien houdt men teveel rekening met de hogere zuidelijke termperaturen en zijn ze daar wel rammelvrij. is het iemand opgevallen of met de hittegolf van de afgelopen tijd de rammels minder werden? :D
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Maxtor
Guru
Guru

ma aug 14, 2006 18:33

Garantie...... :?:
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Dinky Boy
Miniaturista

ma aug 14, 2006 19:58

Als koper mag je verwachten dat er een auto geleverd wordt die qua afwerking voldoet aan de hedendaagse normen. Dat lijkt hier niet het geval te zijn, ik zou me er niet bij neerleggen als ik jou was. Consumentenbond? ANWB rechtsbijstand? Andere rechtsbijstandsverzekering? Dreig eventueel met de eis dat ze de auto terugnemen.

75recaro
Full Member
Full Member

ma aug 14, 2006 23:20

moet zeggen dat mijn 75 geen last heeft van piepjes en kraakjes.
Gelukkig maar want het kan inderdaad heel storend zijn.
Mvg
Kees Smetsers

Alfa 75 TS, Alfa 6 2.0V6 2x
Fiat Croma 1.9JTD, Alfa Brera 2.4 Qtronic

slimmeric

di aug 15, 2006 21:08

Misschien houdt men teveel rekening met de hogere zuidelijke termperaturen en zijn ze daar wel rammelvrij. is het iemand opgevallen of met de hittegolf van de afgelopen tijd de rammels minder werden? :D
Ik weer niet of je het helemaal serieus bedoelt en of "rekening houden met" de juiste bewoordingen zijn. Maar ik denk dat je wel degelijk een punt hebt wat hout snijdt.
Mijn GT is zeker geen rammelbak, maar vertoont zo nu een dan wel degelijk wat bijgeluidjes uit bijvoorbeeld het dashboard.
Tijdens de hittegolf waren deze inderdaad (bijna letterlijk als sneeuw voor de zon) verdwenen.
De verklaring die ik daarvoor heb, is dat men blijkbaar materialen gebruikt (in ieder geval in de GT en 147) die relatief sterk reageren op temperatuursverschillen (krimpen en uitzetten). Als het warm is, zet het blijkbaar allemaal iets uit en zit het precies goed vast, zoals het eigenlijk zou moeten. En wanneer het kouder wordt, krimpt het allemaal wat en ontstaat hier en daar wat speling. Het is dan ook niet onwaarschijnlijk dat als de auto onder relatief warme omstandigheden in elkaar is gezet, hij kraak- en rammelvrij de fabriek verlaat. Maar dus later onder andere omstandigheden toch wat rammels ed. gaat vertonen.
Bij de GT en 147 komt daar ook nog eens bij dat er in het dashboard allerlei verschillende soorten plastic door elkaar gebruikt worden die tegen elkaar aan komen. Wanneer je 's winters gaat rijden en het interieur begint op temperatuur te komen, merk je duidelijk dat die verschillende soorten plastic anders op de temperatuurverandering reageren en ten opzichte van elkaar beginnen te werken, met bijbehorende geluidjes. Wanneer het interieur na enige tijd een stabiele temperatuur heeft, merk je dat dit werken van de materialen minder wordt, evenals de bijbehorende "knispers".

Natuurlijk zijn niet alle bijgeluiden in alle Alfa's hiermee te verklaren. Maar volgens mij speelt het wel degelijk een rol.

Eric

psillen
Guru
Guru

wo aug 16, 2006 22:17

De verklaring die ik daarvoor heb, is dat men blijkbaar materialen gebruikt (in ieder geval in de GT en 147) die relatief sterk reageren op temperatuursverschillen (krimpen en uitzetten). Eric
Dit is nu eenmaal veel kunststoffen eigen, de uitzettingscoëfficiënt is groot. De fabrikant dient daarmee rekening te houden bij het ontwerp, o.a. voor wat betref de maatvoering, vorm en de wijze van montage.
Een mooi voorbeeld is de ventilatieunit/display boven op het dashboard bij de 156, 1e facelift (2002, 2003). Deze knakt flink bij warm weer als de airco net aan gaat en in de winter als de kachel net lekker warm wordt.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

do aug 17, 2006 10:00

Garantie...... :?:
Precies! Is het niet acceptabel, accepteer het dan ook niet. Zet het ding bij de dealer op de stoep en haal hem op als hij klaar is! Eerst maar even afmaken wat de fabriek vergeten is. Keihard in zijn. Anders komt het niet goed. Ik weet er alles van, mijn vader heeft een nieuwe renault megane cabrio gekocht. Nu na 2,5 jaar is de auto bijna helemaal klaar om afgeleverd te worden....... :roll: Volharden.
Dirk - Giulia2000TS

kroehlur

do aug 17, 2006 10:20

De verklaring die ik daarvoor heb, is dat men blijkbaar materialen gebruikt (in ieder geval in de GT en 147) die relatief sterk reageren op temperatuursverschillen (krimpen en uitzetten). Eric
Dit is nu eenmaal veel kunststoffen eigen, de uitzettingscoëfficiënt is groot. De fabrikant dient daarmee rekening te houden bij het ontwerp, o.a. voor wat betref de maatvoering, vorm en de wijze van montage.
Een mooi voorbeeld is de ventilatieunit/display boven op het dashboard bij de 156, 1e facelift (2002, 2003). Deze knakt flink bij warm weer als de airco net aan gaat en in de winter als de kachel net lekker warm wordt.
Ventilatierooster's van de 33! Zetten zo veel uit dat ze niet eens op z'n plek blijven zitten....

The Dude

ma sep 25, 2006 17:33

eerlijk is eerlijk ... ben onlangs bij garage geweest voor onderhoud, rammeltjes-'probleem' uitgelegd en ze hebben er blijkbaar werk van gemaakt want de echt hinderlijke geluiden (degene ik heb vermeld ...) zijn eruit. Enfin, ben weer wat blijere Alfist en kan nu voor de volle 100% genieten van m'n erg mooie, fantastisch rijdende en kwaliteitsvolle (jaja ..) bolide.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 25, 2006 19:56

Ik denk dat je het gewoon ff niet getroffen hebt. Onze 156 is ook volkomen vrij van rammels. Elke keer verbaast me dat weer. Zijn er bij jou achteraf niet andere zaken ingebouwd zoalc cd/wisselaar, telefoonconsole oid. Juist DAAR gaat het vaak mis. bedrading wordt oa niet goed vastgezet en daar begint de ellende.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”