@The dude,
Een rammeltje kan wel eens voorkomen, hoewel het zeer irritant kan zijn. Wat jij echter beschrijft is voor een
nieuwe auto volstrekt onacceptabel.
Werkt je dealer een beetje mee om het op te lossen? Besef echter wel dat het soms zeer moeilijk kan zijn om
rammels te localiseren en te verhelpen.
Draagarmen -de bussen daarin- kunnen ooit bij een 147 extreem snel versleten zijn als je pech hebt. Valt
onder garantie.
M'n 156 begon de laatste tijd ook flink te kraken met ca. 116.000 km. Draagarmen voor waren aan vervanging
toe. Achter waren al eens bussen vervangen bij ca. 80.000km. Vorige 156 was in dat opzicht probleemloos,
maar die kraakte wel eens bij het dashboard, dat deed de laatste gelukkig niet.
M'n 159 is praktisch kraak- en rammelvrij. Dat is best knap, want de auto is bijzonder geruisloos.
Je voelt meteen dat de carrosserie extreem torsiestijf is, zelfs in de SW uitvoering. Daar zit dus dat gewicht
Geen kraken in dashboard of vanuit de ophanging. Soms rammelt wat in de binnenverlichting tegen het
plafond. Had de demo van de garage ook. Als dat blijft haal ik het kapje er eens af en stop er wat schuim of
zo tussen. Af en toe hoor ik wat uit de B-stijl waar de gordel vast zit. Maar dat is niet heel storend. Wel heb
ik gisteren WD-40 op alle (deur)rubbers gedaan. Doen ze normaal ook bij een beurt, maar dat is pas over 30.000km.
Woensdagavond even richting Düsseldorf gereden op de 52. Niet boven de 3000tpm gekomen, je gaat dan 170, da's even
wennen als je altijd benzine hebt gereden! De 159 maakt dan minder geluid dan de 156JTS bij 120-130. Als je de radio uit hebt,
hoor je een beetje motorbrom op de achtergrond en wat windgeruis, meer niet. Overigens moest ik eventjes wat testen,
vandaar de snelle rit in Duitsland. De dag ervoor was hij bepaald niet geruisluis! Als je boven de 100km/u kwam begon er
rechts wat te trillen. Leek uit het dashboardkastje te komen. Na het bezoek aan m'n klant alles uit dashboardkastje en
portiervakken in de kofferbak gegooid. Helaas, het geluid bleef. Ik kijk af en toe op de website van Alfisti.net, welke een
159 forum hebben. Daar had ook imand zoiets en bij zijn 159 bleek dit geluid vanuit de bekleding van de wielkuip te komen.
Verzin het maar! Terug op het werk heb ik eens tegen die wielkuip geklopt. Idd. is van heel flutterig dun recycle plastic
gemaakt. Links zat het redeljik vast -maar wel slordig-, maar rechts rammelde de kuip onderaan tegen de spatbordrand.
In de werkplaats een stuk van een rubber slang afgeknipt en dat ertussen gestopt. Zelfs tot 170km/u blijft het trillen nu weg
Dat je zelf nog zaken kunt verbeteren aan een auto van ruim EUR 40.000,= is toch het beste bewijs dat een 159 toch
nog een echte alfa is. Evenals ik gisteren ontdekte dat onder het dashboardkastje een stuk bekleding ontbreekt
Zal allemaal wel goed komen, maar een kwaliteitscontrole hebben ze daar echt niet. Als Alfa echt premium wil zijn, zullen
ze die fabriek bij Napels echt dicht moeten doen. Sorry voor de mensen die daar hun boterham verdienen, maar sinds
1972 bouwen ze er auto's maar kunnen ze ze nog steeds niet fatsoenlijk in elkaar schroeven. Over schroeven gesproken,
bij de bekleding van de achterklep ontbreekt er één. Vroeger lagen die los in de kofferbak, maar daar heb ik er nog geen
zien liggen
Het rijden is echter top. M'n broer heeft er inmiddels mee gereden, rijdt nu BMW (vorige 3) en vindt het een prettiger auto dan z'n
Beamer. Hij moet tegen eind v.h. jaar een nieuwe leaseauto kiezen. 1-serie heeft hij gereden, maar da's helemaal niets, nieuwe
3-serie valt buiten budget zodra je een paar opties neemt. De 159 staat nu op z'n lijstje!