AMEN!!!Of er nou een FIAT of een VW onder het huidje zit, mij is het om het even. Een 'echte' wordt het voor mij toch nooit meer, zo'n azijnzeiker ben ik wel. En hoe zou VW het nou nóg slechter kunnen doen dan FIAT? Die laatste heeft weliswaar Alfa Romeo destijds uit de handen van Ford gehouden (al was dat volgens mij ook niet vrijwillig), maar sindsdien heeft het ons geliefde merk weinig goeds of onderscheidends voort laten brengen in de geest van het 'echte' Alfa. De auto's waren soms wel schitterend (156 berlina, 166 pre-facelift, GT), maar per saldo was de onderscheidende techniek van weleer ver te zoeken. Een TwinSpark cilinderkop op een oud Lancia-zeeanker vind ik nou niet echt iets om wild enthousiast van te worden, om maar eens een dwarsstraat te noemen. De naar mijn mening fraaiste techniek die Alfa Romeo gesierd heeft de afgelopen 25 jaar is de JTD geweest, en het is toch een teken aan de wand als een diesel een hoogtepunt over 25 jaar is, bij een sportief georiënteerd merk.
Dit betekent niet dat ik nooit een Alfa uit het FIAT-tijdperk zal rijden, de genoemde design-hoogtepunten zullen heus ooit prima daily drivers voor me zijn, maar nooit een volwaardige vervanging van de 75.
Daar heb je wel een punt. En niet alleen de rijder, maar vooral ook de werkgever is bepalend. Het is steeds moeilijker een Alfa te leasen, ivm milieuwaarden en restbedragen. Hoop echt dat ik de Giulietta erdoor krijg, maar die zit een hele klasse hoge dan alle ander compacte concurrenten.Dat zijn voor een overgroot deel leasers en niet net als wij liefhebbers door weer en wind. Voor de gemiddelde ( ik blijf maar voorzichtig nu ) nieuwkoper is de basis te smal. Weinig keuze in types, motoren, combinaties met automaten/TCT en een uitermate weinig consistent modellenbeleid hebben ervoorgezorgd dat veel van de 33, 156, 166 rijders van 10 jaar geleden hun volgende nieuwe gebakje elders vandaan .
Ben het met je eens dat een 159SW geen ruime stationwagen is voor een gezin, maar om nou een 75 beter geschikt te vinden . Die bood toch echt nog veel minder, alleen die kofferbakruimte alEn meen je een 159 SW te kopen want dit LIJKT een ruime gezinsauto kom je weer bedrogen uit, de 75 en 155 boden dit nog wel
Meer: LaMacchina.nlVanuit Italië hoorden we dat er op de ontwikkelingsafdeling van Alfa Romeo geen overuren worden gemaakt. O ja, de Giulia gaat er zeker komen, maar verder wordt er helemaal niets klaargestoomd in de Alfa-keuken. Sergio Marchionne heeft er nooit een geheim van gemaakt dat zijn Alfa-liefde niet zo groot is, al heeft hij wel een paar keer tegengesproken dat hij Ferdinand Piëch wel wil plezieren door Alfa Romeo over te doen aan Volkswagen. Opmerkingen om de waarde van het merk te vergroten?
Onze informatiebron vertelde dat er al geruime tijd gesprekken gaande zijn tussen Turijn en Wolfsburg, zogenaamd zeer informeel. Daarbij gaat het niet bij voorbaat om de overnameprijs waarde van Alfa Romeo. Marchionne wil liever ruilen en zou de vrachtwagentak van Volkswagen (een groot belang in Scania en M.A.N.) graag willen onderbrengen bij Iveco.
Alsjeblieft zeg.... hoeveel passie heeft een Golf of een Passat dan ?Aljeblieft zeg, hoeveel passie heeft een Mito of 159 dan?