Gelieve dit te zien als een open brief aan de scarb en dus aan niemand persoonlijk...
Zoals al aangegeven, regels zijn voor voorgekauwde situaties... dus gaat men zoeken naar een concept dat niet-voorgekauwd is... is nu eenmaal human nature... Een regulering door vastgelegde regels delft altijd het onderspit t.o.v een regulering door gebruikers (hier onder meer daar over).
Zoals al aangegeven (meerdere malen) kan het spotten makkelijk misbruikt worden om een indirecte post te maken en zo zullen er nog dozijnen manieren zijn om overal onderuit te komen.
Leuk en aardig van die KvK inschrijving = commercieel... maar hoe zit het dan met de professionele Mercedes handelaar (en die dus een KvK inschrijving heeft als autohandelaar) en die als hobby met Alfa's klooit en die z'n Giulia interieurtje (ik noem maar wat) wil verkopen? Verboden?
Ander aspect is dat je je niet hoeft te legitimeren om hier te kunnen posten dus hoe controleer je dan die KvK inschrijving? Krijg je geheid problemen met de privacy wetgeving... En ik kan wel zeggen dat ik die-en-die ben... maar misschien is mijn account wel gehacked of ben ik pathologisch leugenaar en geheel iemand anders dan dat ik zeg dat ik ben?
Hoe zit het met aandeelhouders in commerciële bedrijven? Ik kan mijn vermogen wel ondergebracht hebben in een holding die het weer investeert in andere bedrijven... stel je voor dat daar een bedrijf tussenzit dat staal aan Alfa Romeo SpA in Italië levert... en ik bied een new-old-stock portier aan gemaakt van dat staal... ben ik dan de sigaar? Strikt genomen wel natuurlijk... regels zijn nou eenmaal regels... Maar hoe gaat dat gecontroleerd worden? Moet ik opening van zaken geven over hoe mijn vermogen belegd is om te mogen posten in "Te Koop"?
Leuk en aardig dat KvK = commercieel... maar betekent dat dan ook "geen KvK = niet commercieel"? Behoeft denk ik weinig uitleg? Elke branche, en dus ook die die om onze hobby heen hangt, heeft een aantal mensen die commercieel opereren maar geen KvK inschrijving hebben... Ze komen hier ook... posten hier ook... posten vaak niet heel veel meer dan nieuwe artikelen of om onverkochte meuk een "up" te geven. Strikt genomen kan dat natuurlijk niet door de beugel... oneerlijke concurrentie... een economisch vergrijp is dat geloof ik? Om nog maar niet van de fiscale aspecten te spreken... maar omdat ze geen KvK hebben... mogen ze naar hartenlust posten?
Of draaien we de bewijslast om? Je bent commercieel tot het tegendeel bewezen is?
Dan las ik de aanname dat er de wens is het forum commercievrij te houden... ik lees die wens nergens terug... en kan die wens ook niet rijmen met de andere activiteiten van de SCARB die tot een behoorlijk nivo (terecht) doordrongen zijn van de commercie...
Ik lees wel dit:
De kracht van het SCARB forum is nou juist het vrij zijn van allerlei banners. Dat willen we graag zo houden. Je komt toch ook wel eens op AlfaBB? Echt plezierig forummen is het daar niet meer.
Zoals reeds opgemerkt is het forum nu ook niet bannervrij en zit er een wezenlijk verschil tussen de situatie op het AlfaBB (dat inderdaad vergeven is van de reclame die "uren" kost om te laden) en de suggestie om een kleine roulerende banner te plaatsen (bv 40K max) die nauwelijks tot geen invloed heeft op de downloadsnelheid of gebruikte bandbreedte en die als primair doel een regulering van de commercie heeft en niet a la het AlfaBB het doel heeft zo veel mogelijk geld op te brengen (more=better).
Bovendien vraag ik me af of dezelfde overweging (de storende werking van reclame) ook gemaakt wordt bij het ter perse gaan van het Klaverblaadje (al die extra pagina's voor al die advertenties...) en bij het organiseren van evenementen (al die sponsors die hun waar proberen te slijten op het SS en met hun naam & logo op de doorgaans schitterende posters prijken).
Ik heb het vermoeden, maar ook niet meer dan dat, van niet... dit vermoeden wordt o.a. gevoed door dit:
Naam uitgave: Het Klaverblaadje
Formaat: A4 (21 x 29,7 cm)
Aantal pagina's: 100 +
Oplage: 4000
Aantal uitgaven per jaar: 4
Advertentietarieven: op aanvraag
Er is zelfs een specifiek e-mailadres hiervoor... terug te vinden op
deze pagina. Ik maak hier ook uit op dat dat "adverteren bij de scarb" wel degelijk een zaak van gewicht is.
Verder lees ik een hoop beren op de autostrada over situaties die mogelijkerwijs zouden mogen kunnen gaan ontstaan.. bv discussies over "hij niet betalen dus ik ook niet!".
De praktijk op andere fora wijst uit dat die discussies aanzienlijk minder aan de orde zijn dan het zeer concrete tumult dat hier nu al is...
De praktijk (Zaagmans is niet geheel onervaren op dit gebied...) wijst uit dat als er sponsors zijn, gebruikers deze gewoonlijk omarmen om meerdere redenen... ze maken het forum "mede mogelijk"... dragen bij aan oplossingen voor (vaak technische) problemen en smeden zo een band... de ene gebruiker zal de andere wijzen op een oplossing die hij via een sponsor gevonden heeft...
Door dit omarmen zullen de gebruikers het ook opnemen voor de sponsors als er zich een niet-betalende-commercielerik aandient die denkt zijn waar wel even te komen slijten... Wederom de praktijk toont dan aan dat deze lieden dan op de vingers getikt zullen worden door de gebruikers en zo hetzij het hazenpad kiezen, hetzij ook sponsor worden. Vaak is hier niet eens moderatie voor nodig.
Omgekeerd zullen sponsors zich sterk maken om problemen van de gebruikers op te lossen omdat daarmee hun reputatie stijgt, ze extra omzet binnenhalen en op een zeer interactieve manier met hun (potentiële) klanten kunnen communiceren.
De ene hand wast de andere... win-win situatie... geef het beestje maar een naampje...
Er is denk ik ook niet zo heel veel inzicht in de werking van de menselijke geest nodig om in te zien dat zo'n systeem een hoge graad van zelfregulering met zich meebrengt.
Dan is er reeds gesproken over het doel en 'ownership" van het forum.
Uiteraard is het forum VAN de scarb... maar is het ook VOOR de scarb? Als het voor de scarb is... wat doen dan al die duizenden gebruikers hier? Een forum in z'n meeste pure vorm is een plaats voor publieke expressie. Een internet forum is slechts een digitale versie hiervan.
In deze vorm speelt de scarb slechts een facilitaire rol... zij maakt het forum mogelijk maar geeft er zelf geen inhoud aan, dat doen de gebruikers. Wel geeft dit uiteraard de scarb het recht om de regels vast te stellen maar gezien de doelstelling van de scarb zullen die in lijn moeten zijn met de rest van de activiteiten van de scarb en dan kan de vraag gesteld worden of het bannen van commercie in dit kleine stukje van het totale scala aan activiteiten die de scarb ontplooit ter naleving van haar doelstelling wel gepast is. M.a.w. als het op het forum niet gepast is, zou het bij de andere activiteiten ook niet gepast zijn en zou ook daar gebannen moeten worden.
Dan is er nog de stelling dat een forum geen democratie is... klopt uiteraard... maar door zich op het interactieve pad te begeven... zal de scarb zich moeten realiseren wat dat daadwerkelijk inhoudt.... Van Dale zegt "onderling samenwerkend"... dat betekent dus ook gehoor geven aan de roep van de gebruikers mist dit past binnen de doelstelling van de scarb als stichting. De algehele roep die
ik in dit specifieke geval lees is om toch in vredesnaam diegenen die kunnen bijdragen aan het in stand houden van onze gezamelijke hobby ook binnen
dit stukje van de scarb toe te laten of om anders op z'n minst
deze pagina dan ook te verwijderen, geen advertenties meer toe te laten in het KB en handelaren te weren van de evenementen, al was het maar om consequent te zijn en zo tweeslachtigheid te voorkomen....
Ik zou willen oproepen tot een dergelijke consequentie door de gehele scarb heen om te komen tot een beleid waarbij de algehele doelstelling niet uit het oog verloren wordt.
Al het denkwerk, typewerk en tijd die het me tot nu gekost heeft, heb ik er in gestoken in de hoop bij te kunnen dragen aan een werkbare, plezierige en boven alles functionele forumomgeving.
Eigenlijk vind ik voor mezelf wel welletjes dus ik neem verder afstand van dit onderwerp.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...