Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: ronal naafdoppen?

wo feb 25, 2009 21:12

Ook nog maar een duit in het zakje:

Kijk a.u.b. uit met het te snel bestempelen van mensen als commercieel. Uiterlijke kenmerken als een KVK nummer of een website hoeven niets te betekenen. Vaak (denk aan Ebay of Marktplaats) zijn aanbieders zonder dit soort kenmerken " commercieler" dan je vanaf de buitenkant zou vermoeden.

Ik ken Stefan en zijn bedoelingen. Een ervan is duidelijk: hij wil niet rijk worden van de Alfaatjes, maar probeert zijn hobby betaalbaar te houden. Ikzelf verhuur b.v. af ten toe mijn Alfaatje voor een trouwerij. Aangezien ik de auto vanwege fiscale redenen op de zaak heb staan, krijgt de klant een keurige BTW bon met KVK nummer. En ja, ik heb ook een website laten maken door een handige student. Maar commercieel ......tot nu toe kost het alleen maar geld en dat zal ook wel zo blijven!

Ik denk dat de echt commerciele aanbieders snel genoeg opvallen. Immers, de meeste forummers zijn trouwe bezoekers die snel door hebben wat voor vlees ze in de kuip hebben. Denk b.v. maar eens aan de bevindingen bij Gespot.
Sorry, maar dat vind ik echt onzin. Wanneer je vanuit een bedrijf iets tegen betaling aanbiedt is dat een commerciële activiteit. Per definitie.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Stefan
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo feb 25, 2009 21:30

Ik heb er helemaal geen problemen mee, dat er misschien wat wenkbrouwen zijn opgetrokken omtrent mijn Topic, maar ik ben wel blij dat er toch Forummers zijn die er een beetje doorheen kijken.
Ik zal echt GEEN miljonair van de naafdoppen of mijn onderdelenhandeltje worden. Als dat wil ga ik wel in een andere handel :wink: :wink: .
Sterker nog, ik heb tot nu toe nog niet eens genoeg doppen verkocht om alle kosten te dekken.
Dus deze aktie kost op het moment alleen geld, maar dat maakt een ander niets uit. Laat een ander maar het risico lopen, als ik maar aan dopjes kan komen.
Ik durf ook wel te zeggen dat degenen die er nu zo'n probleem van maken mij wel snel weten te vinden als ze hun dopjes verliezen of als ze tijdens een evenement gejat worden en er dan geen enkel probleem meer mee hebben.
Net als een aantal Forummers die hier gereageerd hebben (o.a. Rednal , Sprint88 , Mandello) is S.P.S.G. ook iets voor erbij.
Wij hebben er allemaal een gewone baan naast en hebben om wat fiscale redenen onze bedrijfjes erbij bij de de KvK laten inschrijven.
Het is gewoon om onze hobby op een aantrekkelijke manier te financieren.
De echte commercielen zijn in mijn ogen degenen die echt van deze handel, al dan niet met een gezin, moeten leven.
Alfa historie:
te veel om op te noemen.

Nu:
Op dit moment Alfaloos.

Egbertone
Guru
Guru

Re: RE: ronal naafdoppen?

wo feb 25, 2009 22:48

Sorry, maar dat vind ik echt onzin. Wanneer je vanuit een bedrijf iets tegen betaling aanbiedt is dat een commerciële activiteit. Per definitie.
... en moet het dus per definitie weggemodereerd worden bedoel je??

Da's wel een beetje erg zwart/wit denken, vind je ook niet?

Vooralsnog was de roep om naafdoppen vanuit het Forum er eerder dan het aanbod van Stefan. Met andere woorden... de menigte heeft er om verzocht. Dat er dan iemand met een bedrijf (noem het een commercieel... whatever) op inspringt lijkt me logisch. Ik als gewone KvK-ambtenaar (jawel...) bijvoorbeeld weet echt niet waar ik moet zijn om zo'n productie op te starten. Iemand die bedrijfsmatig contact heeft met naafdoppendraaierijen, gieterijen of hoe ze die dingen dan ook maken, weet dat logischerwijs wel.

Maar of het commercieel of niet is doet helemaal niet ter zake, het gaat hier om een produkt wat niet meer c.q. nauwelijks te verkrijgen is, wat tegen een redelijke prijs aangeboden wordt en waar veel vraag naar is. In dat geval moet er gewoon een uitzondering gemaakt worden... gedogen noemen ze dat hier in Nederland

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

do feb 26, 2009 00:17

... en moet het dus per definitie weggemodereerd worden bedoel je??
Om mee te beginnen leg je me nou woorden in de mond. Ik reageer hier alleen op een in mijn ogen nogal onzuivere redenering waarmee gepoogd wordt een commerciële activiteit tot iets anders te maken.
Maar laat ik er maar op ingaan. Want "per definitie", is dat niet juist het basisprincipe van regelgeving? Regels gaan altijd over voorgedefinieerde situaties.
Da's wel een beetje erg zwart/wit denken, vind je ook niet?
Ja, dat is het inderdaad. En dat is helemaal niet zo verkeerd. Met het grijs denken over regelgeving begint alle ellende van willekeur en van discussies als deze. Sta de een bewust iets toe wat eigenlijk tegen de regels is en de ander schreeuwt tegelijk moord en brand waarom hij het dan niet ook mag. En hij heeft dan nog gelijk ook.
Vooralsnog was de roep om naafdoppen vanuit het Forum er eerder dan het aanbod van Stefan. Met andere woorden... de menigte heeft er om verzocht. Dat er dan iemand met een bedrijf (noem het een commercieel... whatever) op inspringt lijkt me logisch. Ik als gewone KvK-ambtenaar (jawel...) bijvoorbeeld weet echt niet waar ik moet zijn om zo'n productie op te starten. Iemand die bedrijfsmatig contact heeft met naafdoppendraaierijen, gieterijen of hoe ze die dingen dan ook maken, weet dat logischerwijs wel.
Ik noem Stefan niet een commercieel, ik ken Stefan niet eens. Ik zeg alleen dat het verkopen van producten vanuit een bedrijf een commerciële actie is (jij als KvK-ambtenaar zou dat juist als eerste moeten begrijpen). De discussie zuiver houden heet dat.
Waar de roep vandaan komt en of hij er eerder was dan het aanbod is van geen enkel belang, daar gaat het helemaal niet om. Dat er grote behoefte is aan wat Stefan maakt is heel duidelijk. Maar laten we eerlijk zijn, mensen op dit forum die naar deze doppen zoeken zullen ze zeker vinden (en al helemaal nu met deze discussie, wat dat betreft bewijzen we Stefan een grote dienst :wink: ). Ook zijn er al zat alternatieven aangedragen, dus waar hebben we het nog over.
Maar of het commercieel of niet is doet helemaal niet ter zake....
:shock: nou moet je even deze hele discussie teruglezen. Volgens mij GAAT het daar juist over. :)
... het gaat hier om een produkt wat niet meer c.q. nauwelijks te verkrijgen is, wat tegen een redelijke prijs aangeboden wordt en waar veel vraag naar is. In dat geval moet er gewoon een uitzondering gemaakt worden... gedogen noemen ze dat hier in Nederland
Ik kan maar niet begrijpen waarom er hier zoveel mensen impliceren dat het wel of niet posten in "Te koop" van levensbelang zou zijn voor die doppen. Dat is het niet! Maar er wordt gestrooid met "er moet een uitzondering worden gemaakt", "Stefan een hak zetten", "het initiatief de kop indrukken". Kom op zeg, ik verwacht serieus niet dat hij ook maar één dop minder zal verkopen als hij niet in "Te koop" mag posten. Vanwege de aangegeven alternatieven en omdat gewilde producten hun weg altijd vinden naar de mensen die erom vragen. Stefan is echt niet afhankelijk van één post in "Te koop", geloof me!

En wat de geclaimde uitzondering betreft: als ik mod zou zijn zou ik uit deze hele discussie één belangrijke conclusie trekken: zo consequent mogelijk blijven en geen uitzonderingen maken, nooit! Voor je het weet heb je de poppen weer aan het dansen.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

do feb 26, 2009 02:41

Gelieve dit te zien als een open brief aan de scarb en dus aan niemand persoonlijk...

Zoals al aangegeven, regels zijn voor voorgekauwde situaties... dus gaat men zoeken naar een concept dat niet-voorgekauwd is... is nu eenmaal human nature... Een regulering door vastgelegde regels delft altijd het onderspit t.o.v een regulering door gebruikers (hier onder meer daar over).

Zoals al aangegeven (meerdere malen) kan het spotten makkelijk misbruikt worden om een indirecte post te maken en zo zullen er nog dozijnen manieren zijn om overal onderuit te komen.

Leuk en aardig van die KvK inschrijving = commercieel... maar hoe zit het dan met de professionele Mercedes handelaar (en die dus een KvK inschrijving heeft als autohandelaar) en die als hobby met Alfa's klooit en die z'n Giulia interieurtje (ik noem maar wat) wil verkopen? Verboden?

Ander aspect is dat je je niet hoeft te legitimeren om hier te kunnen posten dus hoe controleer je dan die KvK inschrijving? Krijg je geheid problemen met de privacy wetgeving... En ik kan wel zeggen dat ik die-en-die ben... maar misschien is mijn account wel gehacked of ben ik pathologisch leugenaar en geheel iemand anders dan dat ik zeg dat ik ben?

Hoe zit het met aandeelhouders in commerciële bedrijven? Ik kan mijn vermogen wel ondergebracht hebben in een holding die het weer investeert in andere bedrijven... stel je voor dat daar een bedrijf tussenzit dat staal aan Alfa Romeo SpA in Italië levert... en ik bied een new-old-stock portier aan gemaakt van dat staal... ben ik dan de sigaar? Strikt genomen wel natuurlijk... regels zijn nou eenmaal regels... Maar hoe gaat dat gecontroleerd worden? Moet ik opening van zaken geven over hoe mijn vermogen belegd is om te mogen posten in "Te Koop"?

Leuk en aardig dat KvK = commercieel... maar betekent dat dan ook "geen KvK = niet commercieel"? Behoeft denk ik weinig uitleg? Elke branche, en dus ook die die om onze hobby heen hangt, heeft een aantal mensen die commercieel opereren maar geen KvK inschrijving hebben... Ze komen hier ook... posten hier ook... posten vaak niet heel veel meer dan nieuwe artikelen of om onverkochte meuk een "up" te geven. Strikt genomen kan dat natuurlijk niet door de beugel... oneerlijke concurrentie... een economisch vergrijp is dat geloof ik? Om nog maar niet van de fiscale aspecten te spreken... maar omdat ze geen KvK hebben... mogen ze naar hartenlust posten?

Of draaien we de bewijslast om? Je bent commercieel tot het tegendeel bewezen is?

Dan las ik de aanname dat er de wens is het forum commercievrij te houden... ik lees die wens nergens terug... en kan die wens ook niet rijmen met de andere activiteiten van de SCARB die tot een behoorlijk nivo (terecht) doordrongen zijn van de commercie...

Ik lees wel dit:
De kracht van het SCARB forum is nou juist het vrij zijn van allerlei banners. Dat willen we graag zo houden. Je komt toch ook wel eens op AlfaBB? Echt plezierig forummen is het daar niet meer.
Zoals reeds opgemerkt is het forum nu ook niet bannervrij en zit er een wezenlijk verschil tussen de situatie op het AlfaBB (dat inderdaad vergeven is van de reclame die "uren" kost om te laden) en de suggestie om een kleine roulerende banner te plaatsen (bv 40K max) die nauwelijks tot geen invloed heeft op de downloadsnelheid of gebruikte bandbreedte en die als primair doel een regulering van de commercie heeft en niet a la het AlfaBB het doel heeft zo veel mogelijk geld op te brengen (more=better).

Bovendien vraag ik me af of dezelfde overweging (de storende werking van reclame) ook gemaakt wordt bij het ter perse gaan van het Klaverblaadje (al die extra pagina's voor al die advertenties...) en bij het organiseren van evenementen (al die sponsors die hun waar proberen te slijten op het SS en met hun naam & logo op de doorgaans schitterende posters prijken).

Ik heb het vermoeden, maar ook niet meer dan dat, van niet... dit vermoeden wordt o.a. gevoed door dit:
Naam uitgave: Het Klaverblaadje
Formaat: A4 (21 x 29,7 cm)
Aantal pagina's: 100 +
Oplage: 4000
Aantal uitgaven per jaar: 4
Advertentietarieven: op aanvraag
Er is zelfs een specifiek e-mailadres hiervoor... terug te vinden op deze pagina. Ik maak hier ook uit op dat dat "adverteren bij de scarb" wel degelijk een zaak van gewicht is.

Verder lees ik een hoop beren op de autostrada over situaties die mogelijkerwijs zouden mogen kunnen gaan ontstaan.. bv discussies over "hij niet betalen dus ik ook niet!".

De praktijk op andere fora wijst uit dat die discussies aanzienlijk minder aan de orde zijn dan het zeer concrete tumult dat hier nu al is...

De praktijk (Zaagmans is niet geheel onervaren op dit gebied...) wijst uit dat als er sponsors zijn, gebruikers deze gewoonlijk omarmen om meerdere redenen... ze maken het forum "mede mogelijk"... dragen bij aan oplossingen voor (vaak technische) problemen en smeden zo een band... de ene gebruiker zal de andere wijzen op een oplossing die hij via een sponsor gevonden heeft...

Door dit omarmen zullen de gebruikers het ook opnemen voor de sponsors als er zich een niet-betalende-commercielerik aandient die denkt zijn waar wel even te komen slijten... Wederom de praktijk toont dan aan dat deze lieden dan op de vingers getikt zullen worden door de gebruikers en zo hetzij het hazenpad kiezen, hetzij ook sponsor worden. Vaak is hier niet eens moderatie voor nodig.

Omgekeerd zullen sponsors zich sterk maken om problemen van de gebruikers op te lossen omdat daarmee hun reputatie stijgt, ze extra omzet binnenhalen en op een zeer interactieve manier met hun (potentiële) klanten kunnen communiceren.

De ene hand wast de andere... win-win situatie... geef het beestje maar een naampje...

Er is denk ik ook niet zo heel veel inzicht in de werking van de menselijke geest nodig om in te zien dat zo'n systeem een hoge graad van zelfregulering met zich meebrengt.

Dan is er reeds gesproken over het doel en 'ownership" van het forum.

Uiteraard is het forum VAN de scarb... maar is het ook VOOR de scarb? Als het voor de scarb is... wat doen dan al die duizenden gebruikers hier? Een forum in z'n meeste pure vorm is een plaats voor publieke expressie. Een internet forum is slechts een digitale versie hiervan.

In deze vorm speelt de scarb slechts een facilitaire rol... zij maakt het forum mogelijk maar geeft er zelf geen inhoud aan, dat doen de gebruikers. Wel geeft dit uiteraard de scarb het recht om de regels vast te stellen maar gezien de doelstelling van de scarb zullen die in lijn moeten zijn met de rest van de activiteiten van de scarb en dan kan de vraag gesteld worden of het bannen van commercie in dit kleine stukje van het totale scala aan activiteiten die de scarb ontplooit ter naleving van haar doelstelling wel gepast is. M.a.w. als het op het forum niet gepast is, zou het bij de andere activiteiten ook niet gepast zijn en zou ook daar gebannen moeten worden.

Dan is er nog de stelling dat een forum geen democratie is... klopt uiteraard... maar door zich op het interactieve pad te begeven... zal de scarb zich moeten realiseren wat dat daadwerkelijk inhoudt.... Van Dale zegt "onderling samenwerkend"... dat betekent dus ook gehoor geven aan de roep van de gebruikers mist dit past binnen de doelstelling van de scarb als stichting. De algehele roep die ik in dit specifieke geval lees is om toch in vredesnaam diegenen die kunnen bijdragen aan het in stand houden van onze gezamelijke hobby ook binnen dit stukje van de scarb toe te laten of om anders op z'n minst deze pagina dan ook te verwijderen, geen advertenties meer toe te laten in het KB en handelaren te weren van de evenementen, al was het maar om consequent te zijn en zo tweeslachtigheid te voorkomen....

Ik zou willen oproepen tot een dergelijke consequentie door de gehele scarb heen om te komen tot een beleid waarbij de algehele doelstelling niet uit het oog verloren wordt.

Al het denkwerk, typewerk en tijd die het me tot nu gekost heeft, heb ik er in gestoken in de hoop bij te kunnen dragen aan een werkbare, plezierige en boven alles functionele forumomgeving.

Eigenlijk vind ik voor mezelf wel welletjes dus ik neem verder afstand van dit onderwerp.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Egbertone
Guru
Guru

do feb 26, 2009 08:07

KvK inschrijving = commercieel...
Die stelling klopt helaas niet helemaal. Een vereniging of stichting zonder commerciële activiteiten staat bijvoorbeeld ook bij de KvK ingeschreven. Iemand met een KvK registratie oefent dus niet per definitie commerciële activiteiten uit.

@ Alfavaganza: ik werk wel bij de KvK, maar betekent niet dat ik verstand heb van alles wat met ondernemingen en commercie te maken heeft. Mijn werk is zelfs niet eens KvK-specifiek... zie mijn profiel :wink:

Maar goed... de meningen verschillen, jammer maar dat zal wel zo blijven... ook als dit topic uiteindelijk zoveel pagina's heeft als het miniaturen topic :blue_lol:

Ik ben in ieder geval blij dat ik via het gewraakte topic aan nieuwe naafdoppen voor m'n Ronals gekomen ben. Tuurlijk had ik er vast ook wel met veel moeite via een bedrijf als Hespo aan kunnen komen (of misschien wel helemaal niet, ik vraag het morgen even na...), maar dan vast niet zo uniek als deze exemplaren en waarschijnlijk tegen een hogere prijs.

GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo

do feb 26, 2009 15:26

Dan ben je niet goed geïnformeerd. Stefan heeft sinds kort een eigen bedrijf onder de naam Spare Part Services Gramsbergen. Onder andere met onderdelen voor 33's, dus als je nog iets nodig hebt, kijk op de site.

Groeten, Hylke
Ja oke,maar hij hoeft er naar ik weet niet van te leven.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982

database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo

do feb 26, 2009 15:27

Ook nog maar een duit in het zakje:

Kijk a.u.b. uit met het te snel bestempelen van mensen als commercieel. Uiterlijke kenmerken als een KVK nummer of een website hoeven niets te betekenen. Vaak (denk aan Ebay of Marktplaats) zijn aanbieders zonder dit soort kenmerken " commercieler" dan je vanaf de buitenkant zou vermoeden.

Ik ken Stefan en zijn bedoelingen. Een ervan is duidelijk: hij wil niet rijk worden van de Alfaatjes, maar probeert zijn hobby betaalbaar te houden. Ikzelf verhuur b.v. af ten toe mijn Alfaatje voor een trouwerij. Aangezien ik de auto vanwege fiscale redenen op de zaak heb staan, krijgt de klant een keurige BTW bon met KVK nummer. En ja, ik heb ook een website laten maken door een handige student. Maar commercieel ......tot nu toe kost het alleen maar geld en dat zal ook wel zo blijven!

Ik denk dat de echt commerciele aanbieders snel genoeg opvallen. Immers, de meeste forummers zijn trouwe bezoekers die snel door hebben wat voor vlees ze in de kuip hebben. Denk b.v. maar eens aan de bevindingen bij Gespot.
:thumbs: :thumbs:

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982

database register.

david.tableau
Newbie
Newbie

za feb 28, 2009 23:56

"Much Ado About Nothing (toneelstuk)"?

Cucci 11
Advanced Member
Advanced Member

zo mar 01, 2009 00:17

Maar goed, heeft Stefan nou al aan iemand naafdopjes verkocht cq heeft iemand hem nou al van die handel afgeholpen? :blue_lol:
33,33SW,155,156,156SW,164TS,GT,GTV6,Giulia,Bertone,Alfetta QO2.0i

GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo

zo mar 01, 2009 20:32

Zover ik weet loopt het.

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982

database register.

Stefan
Advanced Member
Advanced Member

zo mar 01, 2009 21:17

Ik heb ze eindelijk binnen en er liepen al een aantal reserveringen.
Gisteren zijn de eerste verstuurd.

@ Cucci 11:
Ik ben nog niet van de hele handel af dus als je dopjes zoekt, André :lol: .
Alfa historie:
te veel om op te noemen.

Nu:
Op dit moment Alfaloos.

diele
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mar 04, 2009 18:31

Jammer dat ik te lui ben om alle voorgaande posts te lezen...,

Mag je met een KvK nummer ook een Privé leven hebben ?!?

Of is het dan net als in de echte wereld ? :twisted:
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”