Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Leegkopen SvL

vr feb 27, 2009 12:22

Zou het niet zijn dat ze met te weinig eigen middelen te veel geinvesteerd hebben en ook nog eens een merk hebben wat niet verkoopt?
Dit lijkt mij de enige reden waarom een bedrijf failliet gaat, waarbij het merk waarschijnlijk nog van minder belang is want ook andere bedrijven vallen om.
Lijkt mij wel/ ook. :?

@KAS: we zullen zien.... voorlopig zie ik geen geruzie of zo.... dus geen enkele reden voor een slotje. :roll:

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

vr feb 27, 2009 12:30

Zou het niet zijn dat ze met te weinig eigen middelen te veel geinvesteerd hebben en ook nog eens een merk hebben wat niet verkoopt?
Dit lijkt mij de enige reden waarom een bedrijf failliet gaat, waarbij het merk waarschijnlijk nog van minder belang is want ook andere bedrijven vallen om.
De verhouding eigen vermogen - vreemd vermogen is zelden een reden tot faillissement...

Cash flow is een andere zaak...

Zelfs bij 100% eigen vermogen en 0% vreemd vermogen maar GEEN cashflow kun je in mum van tijd failliet zijn... domweg omdat de liquide middelen ontbreken om de kosten te betalen...

Maar... we hebben met z'n allen lekker 0% inzicht in de boeken van SvL so we can keep guessing... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Leegkopen SvL

vr feb 27, 2009 12:35

koopjesjagers..ja, doen wij dagelijks.. Vraag mij af of de jagers op dit soort veilingen de echte koopjes weten te onderscheiden van de rest. Heb al (meerdere) verhalen gehoord dat op dit soort veilingen mn gereedschappen na opslag etc weg gaan voor nieuwprijs en zelfs meer.. Dan weet je als koper toch echt niet meer waar je mee bezig bent..

En hoe is het zover gekomen?/ ik denk dat de autobranche wat dat betreft eerst eens bij zichzelf te rade kan en moet gaan..

Saab in surceance, Opel volgt.??. En hoe komt dat?? Kapitaal misschien weggesluisd naar het moederbedrijf over de grote plas?? want opel noodlijdend?? niet door echt slechte verkopen denk ik...Wel door mismanagement van bovenaf. Op het moment dat de verkoop 20% stijgt is iedereen in jubelstemming, jaartje later nog want stabiel of zelfs nog meer groei, maar er rekening mee houden dat misschien toch ergens een verzadiging komt?? nee hoor... De verkopers slaan zich op de borst, kijk hoe goed ik ben.. nou nou geweldig...

er zijn mensen die mijn vakgebied hier graag als vergelijk gebruiken als ik mij ergens in meng (mag best hoor! ) , doe ik het zelf ook maar even: als ik als ondernemer met zeg maar 2000 patienten ga voor groei naar 4000 (om eens wat te noemen) en ik heb het bereikt, lekkerere zeer hoge diepte investeringen gedaan, duur pandje op A1 locatie (waarom eigenlijk??) , personeel extra etc etc, dan moet ik er wel rekening mee houden waar ik vandaan kom, namelijk die 2000...Want kan zo maar weer gebeuren. Overheidsregelgeving kan een zeer grote invloed hebben, en zo is er meer. Ik (en niet alleen ik hoor...) moet er dan wel rekening mee houden dat het wel eens weer terug kan vallen. Doe ik dat niet, en blijf je maar richten op nog verdere groei, dan kom je op een moment in een situatie dat je dat
MOET vasthouden omdat alles erop gebaseerd is. En dat is een situatie waar je jedan , dom dom dom, wel zelf in gebracht hebt. ( en om bij mijn vakgebied te blijven: daar vallen de eerste, mn juist de erg (te erg??) commercieel ingerichte klinieken ook al om..De kleinere zelfstandige heeft hier wel de toekomst, want die heeft nog een echte band met zijn klant, en dat is op het moment wel belangrijker dan aantallen..)
Er zijn factoren die je niet in de hand hebt, maar ja, je MOET die omzet halen, want de (te hoge) kosten kan je niet zo heel veel meer aan doen... Het pand moet betaals, de apparatuur moet (af-?)betaald, personeelslasten etc etc... Eigen schuld, in ieder geval deels, denk ik dan..

Alfa had er beter aan gedaan juist die kleinere dealers en de oude lang bestaande met naam , die in een localere behoefte voorzien in stand te houden, en te eren. Hebben ze niet gedaan. dom dom dom...
En dat er dan mensen (en ook kraaien) zijn die op de resten afduiken..: tja onder de streep is dat dan nog altijd in ieder geval deels een impuls(je) voor de economie...de een zijn dood etc..of zie ik dit helemaal verkeerd??
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 27, 2009 12:39

want opel noodlijdend?? niet door echt slechte verkopen denk ik...
Kuch...

In December 2008 20% daling der verkopen...
In Januari 2009 27% daling der verkopen...

Wat wordt het mooi he? Zonder al die Opels op de weg... :wink:

Hylke
Moderator
Moderator

vr feb 27, 2009 12:45

Om in de quote´s te blijven:

Elk voordeel heb ze nadeel, wordt dus: elke dood heb ze voordeel?
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 27, 2009 13:03

Zaag wel oppassen hoor, het word er zo weer afgehaald
:oops:
*Zaag is in een vrijgevige bui en trekt een vat met ongemalen zeezout open (van die lekkere grove korrels!)*

Tast allen vrijelijk toe!

Aernoudt
Guru
Guru

vr feb 27, 2009 13:28

Kuch...

Niet uit verband rukken zou een wat betere vergelijking geven; ook de andere merken verkopen minder volgens mij... De afgelopen jaren verkocht Opel zeer goed, en dat is waar Walter op doelt denk ik zo ;)
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 27, 2009 13:34

Kuch...

Niet uit verband rukken zou een wat betere vergelijking geven; ook de andere merken verkopen minder volgens mij... De afgelopen jaren verkocht Opel zeer goed, en dat is waar Walter op doelt denk ik zo ;)
Zie post boven die van jou :wink:

ericj
Full Member
Full Member

Re: Leegkopen SvL

vr feb 27, 2009 14:11

Wat vinden jullie als mede-forumleden van het ongegeneerd leegkopen van een levenswerk van 40 jaar door vele leden van ons forum.
Gewoon een lekker voordeel, of het laatste wat er nog overblijft van "ons merk" lekker goedkoop onderdeeltjes scoren van failliete alfa dealers want goedkoop aan je spullen komen is toch het allerbelangrijkste.
Ondernemen en failliet gaat is net als nieuwe auto kopen en deze total loss rijden - sneu, maar het kan gebeuren.

Ik vind het ook jammer dat SvL dit overkomt, maar medelijden heb ik alleen met eventueel ontslagen mensen die niet snel ergens aan de bak kunnen en leveranciers die achterblijven met onbetaalde rekeningen, niet met de eigenaren van de tent. En boedelrestanten kopen is al helemaal niet iets om je voor te generen. Wie wordt er beter van als je het niet doet? Niemand toch?

---
Eric

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 27, 2009 15:09

Op het moment dat de verkoop 20% stijgt is iedereen in jubelstemming, jaartje later nog want stabiel of zelfs nog meer groei, maar er rekening mee houden dat misschien toch ergens een verzadiging komt?? nee hoor...
stukje eigen tekst.. is niet zo heel erg lang geleden trouwens meen ik dat de verkopen daadwerkelijk met forse % stegen,maar ook dat ze met forse % zakten wat dat betreft....

http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php hier kan je zien wat ik bedoel te zeggen, er zijn altijd al zeer grote fluctuaties geweest in de verkopen,

83 460000 langzame groei naar:
86 560000 dan weer inzakken:
88 482000
dan tijdje stabiel , en dan:
93 392000 ... zeg maar een -20%...
97 478... (weer aan het opklimmen)
98 543000
99 611000 Juichende verkopers...!! maar wakker dat het weer minder wordt?? In 2 jaar tijd een groei van 133000 stuks! , ruim 25 % ....

In de autobranche is men als het goed is er dus aan gewend dat af en toe uitschieters voorkomen van rondom de 20% l, zou je in ieder geval denken..

lange termijn kijken jongens, niet alleen maar een paar jaartjes terug...

en zie dan de cijfers van de laatste jaren.

Er zijn tijden geweest dat het net zo moeilijk was zo niet zelfs moeilijker , in ieder geval in NL. Europese cijfers, of wereldwijd niet zo kunnen vinden. Maar in Nl hebben ze dit echt al eerder meegemaakt...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Rudolph
Guru
Guru

vr feb 27, 2009 17:47

PLOEF!
Laatst gewijzigd door Rudolph op do sep 16, 2010 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Super72
Member
Member

vr feb 27, 2009 19:21

Er zijn tijden geweest dat het net zo moeilijk was zo niet zelfs moeilijker , in ieder geval in NL. Europese cijfers, of wereldwijd niet zo kunnen vinden. Maar in Nl hebben ze dit echt al eerder meegemaakt...
Beetje kort door de bocht, dit. De tijden zijn inmiddels enigszins anders, om het maar eens eufemistsich te zeggen. Vooral dankzij 'Brussel' (waar men zich opeens, om maar eens een voorbeeld te noemen, met de netto-verkoopprijzen begon te bemoeien) zijn in Nederland de laatste jaren de marges op nieuwe auto's tamelijk dramatisch gekelderd. Een vergelijking met 10 jaar geleden gaat op zo'n beetje alle gebieden mank.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

Super72
Member
Member

vr feb 27, 2009 19:25

Nota bene via zijn website promoot Sam van Lingen zelf de veiling:
Ja, natuurlijk, wat denk jij dan? Als je in de hoek zit waar de klappen vallen, kun je beter proberen er maar het beste van te maken. Van Lingen (of liever: de curator in het faillissement) is er alles aan gelegen dat de opbrengst zo hoog mogelijk is. Op die manier kunnen tenminste nog een paar schuldeisers (gedeeltelijk) worden voldaan.
Wat een belachelijke gedachte trouwens, om het kopen op deze veiling als een soort 'lijkenpikkerij' te zien.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

vr feb 27, 2009 21:26

Wat een belachelijke gedachte trouwens, om het kopen op deze veiling als een soort 'lijkenpikkerij' te zien.
Ho, dat waren mijn woorden he. Dat heeft hij niet zelf zo gezegd.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 27, 2009 21:29

*Zaag loopt onschuldig fluitend het hoenderhok weer binnen... :whistle: *

Wie heeft het eigenlijk het faillissement voor die vestigingen aangevraagd...

Ik heb zo maar het vermoeden dat dat SvL zelf is geweest...

*Stekker eruit*

ALS dat zo is... maar het is slechts een vermoeden... is het dan minder dramatisch?

Terug naar “Het Forum Café”