Roland Willemsen
Newbie
Newbie

Wat is dit?

wo aug 19, 2015 22:40

Afbeelding

Wie weet wat dit voor model/carrosseriebouwer is.?
Verscheen vandaag op Facebook.

Roland Willemsen
Newbie
Newbie

Re: Wat is dit?

wo aug 19, 2015 22:44

Excuses, de foto overnemen lukt me niet :oops:

Zie Classic Car Society op facebook..........

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

wo aug 19, 2015 22:56

1958 Alfa Romeo 1900 Sport Prototype Coupe (google image search...)

http://fabforgottennobility.tumblr.com/ ... type-coupe" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Roland Willemsen
Newbie
Newbie

wo aug 19, 2015 22:57

Carrosserie van Zagato??

Roland Willemsen
Newbie
Newbie

wo aug 19, 2015 23:01

Dank je voor de snelle reactie!

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

do aug 20, 2015 00:23

Leuk ding. Het is alleen waarschijnlijk geen echte period prototype, maar een auto die later is opgebouwd op basis van een 1900. Het is zo te zien een variatie op deze:

Afbeelding

http://www.alfabb.com/bb/forums/1900-20 ... spark.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.alfabb.com/bb/forums/1900-20 ... ction.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook in het boek Millenove van H.-J. Döhren wordt hij (de rode) zo beschreven.

Hier wordt die auto toegeschreven aan een Italiaans bedrijf dat ATL heet (1969-1976):
http://www.allcarindex.com/main-index/c ... Italy-ATL/" onclick="window.open(this.href);return false;
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

do aug 20, 2015 08:50

Zeer zeker GEEN Zagato.

Geen idee wie deze, overigens niet onverdienstelijk in mijn ogen, in elkaar geknutseld heeft maar daar waar de Luzzago auto al bijna een decennium bekend is en "rondzwerft", komt deze opeens uit de lucht vallen... zo maar... uit het niets...

Ik gok erop dat ie in Argentinië in de lucht gegooid is... en ergens rond het Como meer geland is...

Het aantal "tog egheus originele" Barchetta's, Disco Volante's, Coupé's etc op basis van de 1900 is intussen niet meer bij te benen en ze komen allemaal uit de lucht vallen... :mrgreen:

Zal wel te maken hebben met het feit dat je nog steeds voor fietsengeld een rotte 1900 Berlina kunt oppikken en daar een leuk koetsje omheen kunt knutselen. Dan heb je toch "period techniek" en een leuk bakkie om mee te rijden.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

do aug 20, 2015 14:03

Ken jij ATL, Jack? Als die rode inderdaad gemaakt is door ATL, dan zou het best kunnen dat ze er meer dan één hebben gemaakt. Ik zit me af te vragen hoe oud die foto van de groene zou zijn. Het zou inderdaad kunnen dat deze groene wagen opeens uit het niets opduikt, het kan ook dat een oude foto van een inmiddels omgebouwde of verloren gegane auto opeens opduikt. Het valt me op dat er geen nummerplaat op de auto lijkt te zitten. Misschien een reclamefoto uit de tijd dat ATL bestond (naar verluid 1969-1976)? De kleding lijkt daar wel op te wijzen, al kan dat natuurlijk ook bewust zijn gedaan om de foto oud te laten lijken.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr aug 21, 2015 08:33

Nope, ik ken ATL verder totaal niet... maar als er iemand rondliep met een talent voor vormgeving, dan hadden "we" er vast wel vaker van gehoord... zeker als er meer dan 1 auto gecreëerd was.

Ik heb zwaar het gevoel dat de foto kunstmatig oud gemaakt is en het geheel past perfect in de schier eindeloze stroom van "unieke creaties" die de laatste jaren uit Argentinië stroomt.

Maar... ik laat me graag verrassen...

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr aug 21, 2015 08:36

Tadaa!

Foto is gewoon uit Mei 2015...

Maakt het karretje niet minder leuk... hoewel ie niet onder elke hoek even goed uit de verf komt....

Ik blijf bij "Argentinië".

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr aug 21, 2015 08:58

Ben steeds minder genegen om dat hele ATL verhaal van Luzzago te geloven... het klinkt natuurlijk wel leuk... klein carrosseriebouwertje aan het Como meer dat 40 jaar geleden het loodje legde en waarvan het archief al lang geleden verloren is gegaan... klinkt in ieder geval beter dan "net ingevlogen".

Maar behalve de zaken die er via de Luzzago 1900 aan toegeschreven worden... is DIT wat er in 1970 uit de designstudio & productie van ATL rolde... de wereldberoemde ATL Explorer I:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Met dank aan Blogspot.

Voorwaar toch een prelude voor de organische vormgeving van de Luzzago 1900... :roll:

En dan schijnen ze (als hoogtepunt?) ook nog een fiberglas 1936 Riley MPH replica gebouwd te hebben...

Ik denk dat er iemand hierop heeft zitten zuigen: :thumbs:

Maar voor de goede orde: zowel de Luzzago als de groene mogen ze zonder enkel probleem hier voor de deur afleveren hoor... 8)
Ach wat... ik wil ze nog wel ophalen ook! :mrgreen:

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

vr aug 21, 2015 09:15

Tadaa!

Foto is gewoon uit Mei 2015...

Maakt het karretje niet minder leuk... hoewel ie niet onder elke hoek even goed uit de verf komt....

Ik blijf bij "Argentinië".
WTF? Hoe heb je dát weten te vinden? :shock:

Ik weet het niet met dat ATL. Zou toch wel kunnen kloppen. Heeft Luzzaro het ooit over ATL gehad? Ik kreeg eigenlijk de indruk dat die liever de schijn ophielden dat het een oorspronkelijke Alfa Romeo prototype was.

Hier een andere link naar een ATL Alfa, waaruit zou blijken dat er sowieso meer dan één is gemaakt:
https://www.classicdriver.com/en/articl ... %93-review

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

vr aug 21, 2015 09:17

Plus een verwijzing naar ATL die onafhankelijker lijkt te zijn (waarin trouwens zowel die oogverblindend fraaie Explorer wordt genoemd als de 1900):
http://www.allcarindex.com/main-index/c ... Italy-ATL/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Alfavaganza op vr aug 21, 2015 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

vr aug 21, 2015 09:18

Maar voor de goede orde: zowel de Luzzago als de groene mogen ze zonder enkel probleem hier voor de deur afleveren hoor... 8)
Ach wat... ik wil ze nog wel ophalen ook! :mrgreen:
Daarover zijn we het sowieso eens 8)

Ik wil trouwens ook zeker niet de mogelijkheid uitsluiten van een Argentijnse kopie van een ATL :mrgreen:

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr aug 21, 2015 09:39

Ik heb niet precies nagezocht hoe Luzzago de rode noemt... ik refereer er meer aan om het onderscheid tussen de twee te maken.

Tsja... Classic Driver is ook maar gewoon een verkoop site... dat een verhaaltje publiceert over veilingen... en de research-afdeling van Coys is natuurlijk wereldberoemd om haar accuratesse... KUCHHOESTPROEST

Die ene foto van die zogenaamde 1968 one-off (ik zie geen referentie aan dat er meerdere zouden zijn?) is de enige die bestaat? Niemand heeft vóór die veiling (of er ná) meer van het karretje gehoord? Het is nooit gedocumenteerd? Nooit heeft iemand hem ook maar ergens zien rijden? Ondanks dat ie op het moment van veiling al bijna 40 jaar bestond... en er om door een ringetje te halen uitzag... maar niemand heeft hem gerestaureerd? Niemand heeft hem in die staat weten te houden? Poe zeg... Sjappoo!
En in 2007 was 98.000€ the going rate voor een leuke replica... misschien tikje aan de dure kant... maar daar kocht je ook een TZ /F voor...

Coys is de enige die hem toeschreef aan ATL? :mrgreen: Het is maar goed dat er in de veilingvoorwaarden staat dat het veilinghuis geen blaam treft voor onzin die hen op de mouw gespeld wordt verkopende partijen en die zij reproduceren in beschrijvingen... :mrgreen:

Ik blijf er redelijk veel moeite mee hebben dat een bedrijf dat met hangen en wurgen zoiets lelijks als die Explorer op basis van een Ovaal-Kevertje weet te produceren (waar geen gebogen lijn aan te ontdekken is, en ook geen gebogen ruiten... (EDIT: er zit wel degelijk een gebogen lijn aan de Explorer... die balzak waarin de snelheidsmeter hangt!)), "toevallig" ook nog iemand had rondlopen die zei "Mooi koetsje ontwerpen en even uit aluminium kloppen? Mooi afwerken met een mooi dashboard etc.? Moet er ook nog een beetje jaren 50 uitzien in het geheel? Op basis van een historisch verantwoorde 1900? Dus eigenlijk een hele auto bouwen? Tuurlijk! Doe ik even!"

:^o

Terug naar “Het Forum Café”