Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Gevalletje pech? Deel ze hier ;-)

vr feb 15, 2013 00:05

Met de 33: 's winters 3 bevroren deuren dus door de achterdeur naar binnen, na een aantal bochten was het slot van de passagiersdeur zover ontdooit dat de deur in de bocht open ging. Ik kon hem oakken maar terug in het slot wilde hij niet. Dat werd dus sturen en schakelen met de linkerhand en de rechterdeur met rechts vasthouden, en dat is zwaar in een linkerbocht...

Bij de 33 een nieuw achterwiellager laten zetten, daarna een nachtelijke rit waarbij het laatst stuk via de dijk van Lelystad naar Enkhuzien ging. Was een wekelijkse nachtelijke rit vanaf mijn vriendinnetje naar huis terug waar ik mijn tijd op de dijk ging timen. Vol gas over de dijk, warbij de auto toch een beetje raar reed, hij leek iets te zwabberen. Toch plankgas oorgereden met de 16v in de type 2, thuis geparkeerd , toch even een rondje om de auto, schopje tegen de banden, schop ik het hele achterwiel scheef onder de auto. Bleek het lager niet geborgd te zijn, 'vergeten' bij de dealer...

Met een aantal maatjes in Duitsland bij bezoek aan de WRC, bi één van de 33's het beruchte versnellingsbakclipje verloren. gelujkig was er een reserve maar tijdens de reparatie kregen we een fantastische show van de stuurcapaciteiten van Petter Sollberg die al bandenwarmend met de Subaru voorbij kwam.

Met de 147 voor het stoplicht, KLAK, alle deuren opeens op slot, Piep, oldiedrukmelding, daarna koelvloeistofmelding, deuren wilden niet meer met de drukknop van slot... Bleek achteraf een verstopte waterafvoer te zijn, die precies voor lekkage boven de zekeringenkast zorgde.

Met de 147, 's ochtends in de dagelijkse file naar het werk, stilstaand in de regenbui, radio lekker aan, en dan opeens nat worden. Het schuifdak ging onder de hoogspanningskabels open. Gelukkig wilde hij wel weer dicht.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

vr feb 15, 2013 08:07

Tja, waar te beginnen....

In 13 jaar Alfa Romeo rijden wel een paar keer stil gestaan met pech... Van simpele dingen zoals het borgclipje van de pook bij een 33 (gewoon in 3 doorrijden tot de dealer) en een lekke band bij de verlaagde 146 (dus ANWB nodig) tot een paar x rammelende lagers onder de kap met een 164 v6, 33 1.7 en 2x 146 1.6 & 1.8 TS en een serieuze vastloper bij mijn laatste 164 TS...

Ik denk dat dit het nadeel is van oude meuk rijden wat niet de hele wereld mag kosten en historie (vaak) onbekend is...

Maar de meeste pech heb ik met Volvo's gehad. 2x een ongeval met een 340 (neus weg) en in een kortstondige relatie met een 740 2.3 16v GLT Estate eerst een kapotte koppakking; laten repareren bij een BOVAG garage en daarna na 10 km de distributieriem die eraf loopt en daarme 2 cilinders uitschakelt... En ik was nog wel Volvo gaan rijden omdat ik het gezeik met Alfa's zat was... Dit heeft 2 maand geduurd en toen gauw weer een Alfa opgehaald! :wink:

Grtz,
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

vr feb 15, 2013 09:22

Vorig jaar onderweg naar Denemarken ook het befaamde borgclipje van de 33 schakelstang. 50 kilometer voor de camping. Dus doorgereden in de 3e versnelling.

Aangekomen op de camping hadden we beiden iets te doen. Kim zette het de tent vast klaar, en ik pakte de gereedschapskist. Die Deense mede campeerders draaiden de allemaal de stoel bij om te kijken wat die gekke Nederlanders deden.

Afbeelding
Afbeelding

Verder met de Alfa's uit Milano nooit problemen
''Drive tastefully''

joy
Full Member
Full Member

za feb 16, 2013 10:36

Rij sinds 1985 Alfa en nog nooit met eigen Alfa langs de kant van de weg gestaan. Wel een paar keer met een gebrek door kunnen rijden naar werkplaats. 1x thuis niet van de afrit kunnen komen i.v.m. kapot contactslot (75 2.0ts).
Van die keren met gebrek thuis kunnen komen: 2x lekke remleiding (155v6 en 156 2.0) en 1x kapotte drukgroep (zelfde 156). Met 75 2.0ts een kapotte rotor en laatste spannend momentje was huidige 166 2.0ts met losgelopen bougie (helicoil moeten plaatsen).

Rockcity
Advanced Member
Advanced Member

za feb 16, 2013 16:47

Ik weet niet of deze in de categorie pech valt, maar een bijzondere ervaring was het wel...
Met de Sprint Veloce (m'n eerste auto) wilde ik een stoplichtsprint trekken met een VW Scirocco.
Licht gaat op groen, alletwee plankgas, en KRAK!! m'n rugleuning breekt af en ik kiep hard achterover... :shock:
Ciao, Toine

156 2.0 JTS 2002
Ducati Monster 1200 R 2016

erikalfista
Advanced Member
Advanced Member

ma feb 18, 2013 11:39

Tot nu toe weinig pech gehad. 1x het beruchte borgclipje 1x geen koppeling en een brandstof opvoerpompje dit alles met een 33 en meer dan 100dzd km s. Ooit voor de gein een 155 1.7 gekocht voor €250. 16 jaar oud en dik 2 ton op de klok. Meer dan 10dzd mee gereden. En nog geen druppel olie bij hoeven vullen. Zojuist de pech prognose vd ANWB gedaan. Blijkt dat ik met mijn 166 2.0 TS van 2004 28 % kans heb om stil te vallen. :?: :idea:
La vita e bella con Alfa Romeo.

GT 1.8. 2005

Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

Engine
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Gevalletje pech? Deel ze hier ;-)

ma feb 18, 2013 16:12

Zojuist de pech prognose vd ANWB gedaan. Blijkt dat ik met mijn 166 2.0 TS van 2004 28 % kans heb om stil te vallen. :?: :idea:
DIe pech prognose ook op een paar auto's gedaan. Wat een aanfluiting!
1) puur op bouwjaar; niets gekeken naar verschillende merken/modellen
2) de "badkuip" kromme voorspelt dat heel jonge (kinderziektes) en oudere modellen een verhoogde kans op technische problemen hebben, net als bij mensen eigenlijk. Bij ANWB is het gewoon lineair over de jaren
3) Die 28% van jou is waarschijnlijk de kans dat er iets kapot gaat; heeft geen directe relatie met pech. Dan zouden heel veel mensen ongelooflijke mazzelaars moeten zijn dat ze nog nooit de Wegenwacht nodig hebben gehad ondanks dat ze in auto's van rond de 10 jaar oud rijden voor de afgelopen 2 a 3 decennia

Valt me tegen van de ANWB...
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma feb 18, 2013 16:29

Valt me tegen van de ANWB...
Persoonlijk denk ik dat de ANWB dat heel bewust doet, om mensen tot een lidmaatschap van de Wegenwacht te bewegen. Met statistieken kun je immers alles bewijzen, en de kreet '28% pechkans' (wat daar dan ook de definitie van is) klinkt voor mensen die niet gehinderd worden door kennis van zaken waarschijlnlijk dreigend genoeg om toch maar lid te worden.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice

ma feb 18, 2013 19:17

Hmm wat zullen de Alfetta uit 1980 en de 75 uit '89 doen in die test :mrgreen:
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice

ma feb 18, 2013 19:21

Met de 75 43% kans en met de Alfetta 31% ... huh ?!
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

stephen
Guru
Guru

ma feb 18, 2013 20:00

alfetta heeft minder electronica 8)

zijn net als 105-jes gewoon super betrouwbare alfa's 8)
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

ma feb 18, 2013 22:01

Nee, de Alfetta van Jurian heeft een kenteken uit 2002, dus die debielen denken dat de auto pas 10 jaar oud is. Ik heb hetzelfde "probleem" met mijn auto's van 22 en 8 jaar oud (met kentekens uit resp. 2001 en 2012). Op mijn Alfetta met origineel Nederlands kenteken uit '77 geeft-ie 43%.

Toelichting bij mijn Alfetta:
Met een auto van 12 jaar of ouder is de kans op pech 43%.

M.a.w. auto's van 12 jaar oud vallen gemiddeld 1x per ff ruim 2 jaar stil? Dan heb ik nog wat in te halen... Ok nou los ik wel de top 3 van de pechproblemen zelf op met startkabels of een reservewiel.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

0170Spider
Full Member
Full Member

ma feb 18, 2013 22:36

Onze 156 was de eerste in Nederland die zomaar in een bocht of bij het remmen in een file uitviel. 3 garages en vele vele km's bij Sam van Lingen gebracht, die er een tweede V6 naast heeft gezet om uit te vinden dat het de temperatuursensor was. Onderdeel van net iets meer dan 3 gulden, arbeid onbetaalbaar, en gelukkig maar beperkt voor onze rekening. Leergeld zeg maar, voor een intussen zeer bekend probleem. Later uiteraard ook kennis gemaakt met de bdp-sensor en luchtmassameter. Nog steeds erg genant om er aan terug te denken dat we ongeveer heel Duitsland met een dikke spoiler op de kofferbak met 80 op de rechterbaan moesten rijden omdat er weer zo'n klein flutdingetje stuk was....

Minder fijn: op weg naar het Spettacolo dikke rookpluimen achter, mensen die naar ons wijzen etc. 156 op een handige plek aan de kant gezet, balen omdat we dachten dat de motor nu wel dood zou zijn. Alle vloeistoffen gecheckt. Niks te zien. De wegenwacht er maar bij. Die kan ook niks vinden, en rijdt even achter ons aan. Binnen 100 meter rijdt hij ons voorbij, terug naar de vluchtstrook op een veel minder handige plek. Bleek de veerschotel doorgeroest en had de veer intussen 3 mm van een bijna nieuwe band afgesleten. Bij de apk een paar weken eerder nog niks aan de hand. Toen mogen zien wat er gebeurt als er een stukje snelweg wordt afgekruist voor je. O.a. een volle touringcar die gewoon met 80 over de afgekruiste baan rijdt :shock:

In de begintijd van mijn kennismaking met manlief en de Spider: onderweg vanuit Maastricht terug naar huis mocht ik ook een stukje rijden. Halverwege ergens pauzeren, blijft bij het uitstappen mijn schoen plakken aan de mat. Rubber hakje helemaal weggesmolten omdat het hitteschild eraf gevlogen was. Heel erg blij dat dit op de terugweg gebeurde, want lopen kon niet meer op die schoen :-s
Jaren later in Zwitserland in een bergdorpje: rammel de kletter bam bam... Stoppen, uitstappen, onderdeel oprapen, elkaar aankijken: het hitteschild. Opkijken, en we bleken om 5 voor 5 voor een Fiat-garage gestrand te zijn. Zelden zo snel en goedkoop een reparatie geregeld 8)

Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice

ma feb 18, 2013 23:52

alfetta heeft minder electronica 8)

zijn net als 105-jes gewoon super betrouwbare alfa's 8)
Het klopt wel hoor Stephen, van de winter wilde de 75 bijna niet starten, maar die gekke alfetta doet het echt altijd :P

Berlina addicted
Guru
Guru

vr feb 22, 2013 12:17

Vorig jaar september in Duitsland op weg naar een zonnige vakantie in Italie roken we op de snelweg een soort rotte eierenlucht in de auto. ik dacht eerst nog dat het van buitenaf kwam. Maar omdat het zo lang duurde ben ik toch maar even gestopt om te kijken.Bij het openen van de motorkap rook ik het meteen. een kokende accu als gevolg van een kapotte dynamo, die laadde teveel.De accu was gloeiend heet en borrelde helemaal. Voorzichtig de accu losgekoppeld en eruit gehaald om even te laten afkoelen.
Gelukkig heb ik op vakantie met de Berlina altijd een goedgevulde gereedschapskist en een krat vol onderdelen bij me en dus ook een reserve dynamo.De dynamo vervangen is niet veel werk, maar kon daarna niet meer starten omdat de accu overleden was. Dankzij een behulpzame landgenoot de Berlina weer kunnen starten met startkabels en naar onze eerste overnachtingplaats in zuid Duitsland gereden en daar bij de plaatselijke Renaultgarage een nieuwe accu gekocht.
De volgende ochtend weer met een goed startende Berlina en nu met de juiste laadstroom onze weg vervolgd naar Italie.Verder heeft de Berlina het probleemloos gedaan

Mvg, Richard

op de foto hieronder het vervangen van de dynamo
Afbeelding
Hieronder in de renaultgarage voor het vervangen van de accu
Afbeelding
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Terug naar “Het Forum Café”