Juridisch gezien is het normaal dat een professioneel verkoper weet wat hij verkoopt. Weet hij dat niet, en dat kan, dan komt het nog steeds voor zijn risico, aangezien hij had behoren te weten. Uiteraard heeft een koper ook een onderzoeksplicht, maar die strekt over het algemeen minder ver dan de plicht van de verkoper om de juiste informatie over het object te verstrekken. Kopers worden ten opzichte van professioneel verkopers heel behoorlijk beschermd door de wet...
Het is natuurlijk heel leuk om te weten wat de wet zegt - en ik als jurist vind dat uiteraard helemaal geweldig
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
- maar wat heb je daar in de praktijk aan? Zo'n geval als dit, met een kilometerstand die zo'n 20% afwijkt van wat de verkoper weet (of laat zien of verteld) is juridisch niet goed. Dus gelijk maar een boze brief, rechtsbijstand of advocaat? Lijkt me niet! Koper heeft nl. de plicht (wettelijk) om binnen een bepaalde termijn het gebrek (juridische kwalificatie van de foutieve kilometerstand) bij de verkoper te melden zodat deze het kan herstellen of een oplossing kan bieden.
Kortom: in deze kwestie heeft koper er uitstekend aan gedaan om dit bij de verkoper te melden en de verkoper heeft in dit geval een, verhoudingsgewijs tot het probleem, prima oplossing geboden! En als ik het zo lees is iedereen tevreden, prima toch?
(Over Alfa's kan ik nog niet heel erg goed meepraten, maar over dit soort dingetjes lukt dat heel aardig...
)