De Guzzi is overleden.
Het is geen happy ending geworden met de Guzzi.
Ik hoorde eigenlijk vanaf het begin al geluiden in de kop. Omdat ik geen Guzzi kenner ben en de verkoper (een zeer gerespecteerd persoon in de motorfiets wereld) mij vertelde dat ze allemaal geluiden maken ik de kop heb ik er toen verder geen aandacht aan besteed.
Je weet de reis naar Spanje is twee jaar geleden niet doorgegaan en de motorfiets heb ik op Marktplaats gezet om te verkopen.
Verleden week kwam een geïnteresseerde kijken.
Ik heb de motor startklaar gemaakt en ben er mee wezen rijden om hem weer even wakker te schudden.
Opnieuw viel mij licht pingelend geluid op en bij meer gas (het pingelen was dan weg) een harder geluid.
Omdat ik er toch niet gerust op was heb ik een afspraak gemaakt met een Moto Guzzi dealer waar ik vaker kom.
Hij is er mee gaan rijden en vertelde dat alles goed was. Inderdaad pingelt ie iets bij lage toeren, maar hij hoort boven de 3000-toeren te zijn.
Ok, dat snap ik. Over het hardere geluid vertelde Ted dat het niet abnormaal klonk en dat het een oude motor was. Dus gewoon doorrijden.
Goed, ik naar huis en op de A10 een enorme herrie in de linkerkop en meteen vermogensverlies.
Nadat ik ‘m aan de kant had gezet stopte de Guzzi met veel mechanische herrie in de kop en rook.
Ik dacht een goede motorfiets te hebben gekocht en deze ook bij een uitstekende dealer te hebben laten onderhouden.
Zelfs mijn laatste zorgen zijn mij uit het hoofd gepraat en nu zit ik met een motorfiets met flinke motorschade.
We hebben vanmiddag de kleppendeksel en de kop eraf gehaald.
Er was geen zichtbare schade. Toe we de cilinder verwijderde konden we de zuiger een paar mm op en neer trekken.
Waarschijnlijk ligt het Big End lager eruit. Achteraf gezien was het pingelend geluid bij lage toeren waarschijnlijk een werkend Big End.
Ik ben best sip.... bah...
Wat nu, is dit ook het "Big End" voor de Guzzi? Ik heb geen zin om een vermogen uit te geven aan een nieuw blok of gereviseerd blok.
Tips zijn welkom.