Rene33
Full Member
Full Member
Berichten: 465
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 09:06
Locatie: Eindhoven

RE: Toon je gemotoriseerde tweewieler.

do apr 21, 2011 16:28

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rene33 op do apr 21, 2011 16:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Alfa 166 2.4 JTD 10V
Alfetta GTV DL-32-KN
Alfasud Sprint 1.5 "Veloce",
Alfa 33 JX-43-BL / GJ-FL-64 / YZ-46-YB / HH-BZ-43
Alfa 75 ZN-04-DX
Alfa 155 1.7 TS 8V
Alfa 156 TN-BD-70
Alfa 146 TD.

Gebruikersavatar
erwingta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 725
Lid geworden op: zo feb 27, 2011 17:23
Contacteer: Website

RE: Toon je gemotoriseerde tweewieler.

do apr 21, 2011 16:36

Ubermachine, die Bayliss replica!
Maar waar is die foto gemaakt?
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

Rene33
Full Member
Full Member
Berichten: 465
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 09:06
Locatie: Eindhoven

RE: Toon je gemotoriseerde tweewieler.

do apr 21, 2011 16:40

:wink:
de eerste in Cochem, jaaaaren terug
en de tweede in Azie, daar stuur ik graag wat rond, wat minder last van de flitsers;-)
derde in Limburg, en daar flitsen ze wel :wink:
Alfa 166 2.4 JTD 10V
Alfetta GTV DL-32-KN
Alfasud Sprint 1.5 "Veloce",
Alfa 33 JX-43-BL / GJ-FL-64 / YZ-46-YB / HH-BZ-43
Alfa 75 ZN-04-DX
Alfa 155 1.7 TS 8V
Alfa 156 TN-BD-70
Alfa 146 TD.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Toon je gemotoriseerde tweewieler.

vr apr 22, 2011 18:19

Afbeelding
De Guzzi is overleden.
Het is geen happy ending geworden met de Guzzi.
Ik hoorde eigenlijk vanaf het begin al geluiden in de kop. Omdat ik geen Guzzi kenner ben en de verkoper (een zeer gerespecteerd persoon in de motorfiets wereld) mij vertelde dat ze allemaal geluiden maken ik de kop heb ik er toen verder geen aandacht aan besteed.
Je weet de reis naar Spanje is twee jaar geleden niet doorgegaan en de motorfiets heb ik op Marktplaats gezet om te verkopen.
Verleden week kwam een geïnteresseerde kijken.

Ik heb de motor startklaar gemaakt en ben er mee wezen rijden om hem weer even wakker te schudden.
Opnieuw viel mij licht pingelend geluid op en bij meer gas (het pingelen was dan weg) een harder geluid.
Omdat ik er toch niet gerust op was heb ik een afspraak gemaakt met een Moto Guzzi dealer waar ik vaker kom.

Hij is er mee gaan rijden en vertelde dat alles goed was. Inderdaad pingelt ie iets bij lage toeren, maar hij hoort boven de 3000-toeren te zijn.
Ok, dat snap ik. Over het hardere geluid vertelde Ted dat het niet abnormaal klonk en dat het een oude motor was. Dus gewoon doorrijden.

Goed, ik naar huis en op de A10 een enorme herrie in de linkerkop en meteen vermogensverlies.
Nadat ik ‘m aan de kant had gezet stopte de Guzzi met veel mechanische herrie in de kop en rook.

Ik dacht een goede motorfiets te hebben gekocht en deze ook bij een uitstekende dealer te hebben laten onderhouden.
Zelfs mijn laatste zorgen zijn mij uit het hoofd gepraat en nu zit ik met een motorfiets met flinke motorschade.

We hebben vanmiddag de kleppendeksel en de kop eraf gehaald.
Er was geen zichtbare schade. Toe we de cilinder verwijderde konden we de zuiger een paar mm op en neer trekken.
Waarschijnlijk ligt het Big End lager eruit. Achteraf gezien was het pingelend geluid bij lage toeren waarschijnlijk een werkend Big End.

Ik ben best sip.... bah...
Wat nu, is dit ook het "Big End" voor de Guzzi? Ik heb geen zin om een vermogen uit te geven aan een nieuw blok of gereviseerd blok.
Tips zijn welkom.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Toon je gemotoriseerde tweewieler.

vr apr 22, 2011 20:31

zonde, wat een gaaf ding nml!
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
stefgtv6
Full Member
Full Member
Berichten: 331
Lid geworden op: di jan 08, 2008 22:26
Locatie: Almelo

RE: Toon je gemotoriseerde tweewieler.

vr apr 22, 2011 20:32

Zie het als een GTV6 op 2 wielen.......
En wacht dus even met het nemen van beslissingen tot je niet meer sip bent. Wellicht krijg je dan later wel weer zin om deze prachtige machine nieuw leven in te blazen?!
Boven je GTV6-topic heb ik ook al eens " einde verhaal " gelezen en dat is gelukkig anders uitgepakt........ :wink:
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82
Afbeelding

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Toon je gemotoriseerde tweewieler.

za apr 23, 2011 01:41

Zie het als een GTV6 op 2 wielen.......
En wacht dus even met het nemen van beslissingen tot je niet meer sip bent. Wellicht krijg je dan later wel weer zin om deze prachtige machine nieuw leven in te blazen?!
Op het Guzzi forum heb ik wat tips gekregen die mij weer hoop geven.
Maarja, als je verwacht een top motor te hebben aangeschaft welke helemaal uit en in elkaar is gezet (alle boutjes gingen nog makkelijk los).
Dan verwacht je geen motorschade, zeker niet nadat je van de dealer komt.
Boven je GTV6-topic heb ik ook al eens " einde verhaal " gelezen en dat is gelukkig anders uitgepakt........ :wink:
Inderdaad, je hebt gelijk. Dank je wel dat je mij eraan herinnert. Morgen trek ik de carterpan eraf en dan neem ik de schade op.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Toon je gemotoriseerde tweewieler.

di apr 26, 2011 12:22

Voor de "liefhebber".
Omdat foto's in dit geval meer zeggen dan woorden.
Afbeelding
Dit ziet er op het eerste gezicht nog redelijk uit. De koppen zijn helemaal goed!

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Ik kan de zuiger beetpakken en...
Afbeelding
Zo 2 á 3 mm omhoog trekken.
Afbeelding
Misschien zelfs nog iets hoger.

Afbeelding
Lagerschaal achterste cilinder, helemaal weg.

Afbeelding
Lagerschaal voorste cilinder is aangevreten.

Afbeelding
Zuiger is niet meer glad. Je voelt te groeven met je vingers.

Ik heb voor €750 een tweedehands blok gekocht met 30.000 km. Het is geen LeMans III blok dus net iets minder pk's.
Veruit de goedkoopste oplossing. Zonder motor is de fiets niet te verkopen en reviseren is te veel werk.

Maar, het wordt toch weer een GEMOTORISEERDE tweewieler.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Toon je gemotoriseerde tweewieler.

di apr 26, 2011 12:41

Roy je gaat met dat carterpannetje + inhoud toch wel ff langs Ted 'de specialist' mag ik hopen? :?

Kwestie van gelijk hebben én gelijk krijgen (helaas :( )...'Nee hoor, niks aan de hand'> yeah right...als ie een beetje fair is betaald ie mee aan dat verse blok.

Bah,jammer van zo'n leuk fietsje... :(

Suc6 man, grtz,fRank

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Toon je gemotoriseerde tweewieler.

di apr 26, 2011 14:25

Roy je gaat met dat carterpannetje + inhoud toch wel ff langs Ted 'de specialist' mag ik hopen? :?
Hoi Frank,
Ik heb een bericht gestuurd naar Ted en de vorige eigenaar (de bouwer).
Ted belde meteen terug en heeft uitgebreid zijn verhaal gedaan en alles duidelijk uitgelegd.
Hij heeft mij overtuigd dat zowel hij als ik hier niet aan hebben kunnen doen.
Hier volgt een korte versie.

Hij zegt dat de motorfiets wel licht pingelde, maar dat is voor een Guzzi van deze leeftijd normaal en is alleen "lowspeed knock".
Hoger in de toeren is het weg. De Guzzi kan er zonder problemen mee doordraaien.

De motor is kapot gegaan door spontane oliegebrek (waarschijnlijk een defecte oliepomp).
Wat hij meldde is dat zowel hij als ik met geen mogelijkheid kon vaststellen dat dat eraan zat te komen.
Als de pompt slecht is en er ontstaat oliegebrek, dan is het met een paar klappen bekeken met de motor.

Hij merkte wel fijntjes op de de bouwer, alle waarschuwingslampen eraf had geknipt.
Hierdoor kwam ik één keer op de A10 stil te staan omdat de batterij niet werd bijgeladen (het lampje is net als bij de GTV6 nodig om bij te kunnen laden) én ook weer op de A10 omdat de motor niet werd gesmeerd.
Mogelijk had het rode olielampje mij op tijd kunnen waarschuwen. Beter is het om een oliedrukmeter in te bouwen.

Ik kan hem niets kwalijk nemen. Hij heeft binnen de omstandigheden zijn beste advies gegeven.

Ik laat het achter mij en ga weer opnieuw beginnen.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4786
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Toon je gemotoriseerde tweewieler.

di apr 26, 2011 15:47

Pff,w at een verhaal Roy! :o En wat een superstoere motorfiets! :shock: Dit is echt het type fiets dat ik nog eens wil hebben. Heb ondertussen al weer 3-4 jaar niet meer op een motor gereden, en ieder voorjaar twijfel ik weer om toch weer eentje te kopen....maar mijn vriendin vindt dat niet zo'n goed plan. :x
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Toon je gemotoriseerde tweewieler.

di apr 26, 2011 16:24

Maar mijn vriendin vindt dat niet zo'n goed plan. :x
Dat is begrijpelijk. Motorrijden is en blijft gevaarlijk! Maar ook zoooooo gaaf.

Trouwens, bedankt voor het compliment en ik zal regelmatig mijn vorderingen met de Guzzi posten!

Gebruikersavatar
stefgtv6
Full Member
Full Member
Berichten: 331
Lid geworden op: di jan 08, 2008 22:26
Locatie: Almelo

Re: RE: Toon je gemotoriseerde tweewieler.

di apr 26, 2011 23:03

Maar mijn vriendin vindt dat niet zo'n goed plan. :x
Dat is begrijpelijk. Motorrijden is en blijft gevaarlijk! Maar ook zoooooo gaaf.
Na een aantal keren erg veel "geluk bij een ongeluk" gehad te hebben heb ik zo'n 10 jaar terug al mijn helm aan de wilgen gehangen..... :cry:
Ik ben toen wel bewust op zoek gegaan naar een GTV6 als vervanger voor de motor en ondanks dat het Alfavirus er soms ook voor zorgt dat ik er goed ziek van ben zou ik niet meer willen ruilen.....
Als ik zie hoe druk het tegenwoordig op de weg is dan is de kans dat je ooit een heftig ongeluk meemaakt als motorrijder erg groot, ookal ben je nog zo'n goede, rustige en ervaren motorrijder.....

Roy, jammer dat de schade toch zo ernstig is.
Wel mooi dat je hem toch snel weer rijdend kunt maken. Weet je nu trouwens al of het een 1000 cc of toch een 850 cc was? En het blok wat erin komt?
Zonder het verhaal van Ted als onwaar te willen bestempelen blijf ik het toch wel heel frappant vinden dat jij je ernstig zorgen maakte over het blok omdat het rare geluiden maakte en dat hij nu zegt dat jullie dit niet hebben kunnen zien aankomen omdat het door een acuut oliegebrek gekomen is.
Technisch gezien klopt het natuurlijk wel wat hij zegt maar welke indicaties zijn er dan die dit vermoeden bevestigen?
Ik ben geen techneut maar als een ervaren berijder van Italiaanse motoren zich zo not happy voelt met zijn motor dan vind ik dat toch een sterke indicatie dat er iets niet helemaal jofel is geweest met het blok....
Maar goed dat doet nu ook niet meer echt ter zake.
Succes met de reparatie! :thumbs:
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82
Afbeelding

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Toon je gemotoriseerde tweewieler.

wo apr 27, 2011 14:08

Roy, jammer dat de schade toch zo ernstig is.
Wel mooi dat je hem toch snel weer rijdend kunt maken. Weet je nu trouwens al of het een 1000 cc of toch een 850 cc was? En het blok wat erin komt?
Hoi Stefan, het blok dat erin gaat is een 1000 cc blok. Ik zal eens meten wat de cilinderinhoud van het kapotte blok is geweest.
Zonder het verhaal van Ted als onwaar te willen bestempelen blijf ik het toch wel heel frappant vinden dat jij je ernstig zorgen maakte over het blok omdat het rare geluiden maakte en dat hij nu zegt dat jullie dit niet hebben kunnen zien aankomen omdat het door een acuut oliegebrek gekomen is.
Technisch gezien klopt het natuurlijk wel wat hij zegt maar welke indicaties zijn er dan die dit vermoeden bevestigen?
Dat snap ik, maar het gesprek met Ted was wat langer dan hetgeen ik op heb geschreven. De geluiden die ik hoorde kwamen uit de koppen van de cilinders. Ik meende daar bij lage toeren een pingelend geluid te horen (wat ook zo was) en bij vol gas een flink dreunend geluid.
Daarvoor ben ik naar Ted gegaan, om te vragen of dit normaal is. Ik was er dan ook van overtuigd dat de schade aan mijn blok iets te maken had met de koppen en dat de kleppen door de cilinders waren geslagen.
Toen de koppen eraf was heb ik absoluut geen schade aan kleppen, klepgeleiders, klepstoters oid kunnen zien. Dat verbaasde mij zeer, de schade zit daaronder aan de krukaslagers/bigend en niet waarvoor ik kwam. Deze schade is echt ontstaan door oliegebrek en niet door slecht lopen of pingelen van de motor.
Het is dan voor mij nu ook toeval dat direct na mijn bezoek dit probleem op komt zetten. Of juist niet omdat ik altijd voorzichtig heb gereden met de Guzzi en deze door de resterende oliedruk toch heel bleef en daarna het gas heb open getrokken waardoor de olie heter werd en dunner. Terwijl het blok juist meer smering en koeling nodig heeft.
Ik ben geen techneut maar als een ervaren berijder van Italiaanse motoren zich zo not happy voelt met zijn motor dan vind ik dat toch een sterke indicatie dat er iets niet helemaal jofel is geweest met het blok....
Maar goed dat doet nu ook niet meer echt ter zake.
Succes met de reparatie! :thumbs:
Ik ben gewend om op Ducati's te rijden. Zowel de luchtgekoelde tweekleppers als de water gekoelde 4 kleppers maken enorm veel mechanisch kabaal.
Je zou denken dat het hele blok de soep in draait. Van Guzzi's weet ik niet veel. Dus de geluiden (welke blijkbaar normaal zijn) baarde mij zorgen. Het is maar wat je gewend bent qua geluid.

Als ik al een vinger moet wijzen naar een "schuldige" dat is het naar de bouwer die alle waarschuwingslampjes heeft weggeknipt en naar mijzelf omdat ik geen oliedrukmeter heb gemonteerd (terwijl ik er wel nog een in de kast heb liggen).

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Toon je gemotoriseerde tweewieler.

wo apr 27, 2011 14:12

Ben ik heel erg gek als ik denk dat pingelen, zeker indien het frequent voorkomt, wel degelijk tot big end schade kan leiden? Te vroeg ontsteken geeft een forse klap naar beneden op de zuiger die op dat moment nog omhoog gaat en uiteindelijk die klap doorgeeft aan de lagering...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Het Forum Café”