Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 362
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

Doorgerotte vriesdoppen Alfa 33

di aug 20, 2024 08:48

Bij mijn orginele motor van de betreffende 1.7 IE heb ik twee doorgerotte vriesdoppen. Ik dacht als oplossing hiervoor twee ronde RVS munten in te lassen, dit heb ik ook gedaan, maar merkte dat dit tijdens lassen ook weer losscheurde. Ik was van plan dit met veel tussen posen te lassen, zodat het hopelijk goed zou gaan met temperatuur uitzettingen, echter was ik wat ongeduldig :wink: en laste ze direct aan 1 stuk dicht.

Nu had ik met de voor al enige tijd geplaatste Reserve motor met de A.P.K., een te hoge C.O. waarde (soms even de 0,67 %), een goede reden om maar direct de orginele motor weer terug te plaatsen welke ik had opgeknapt inclusief de dichtgelaste vriesdoppen.

Echter bleek deze dus inderdaad te lekken door de dichtgelaste lasnaden (wat ik eigenlijk tegen beter weten in dus al had verwacht).

Reserve motor voor de A.P.K. weer terug geplaatsen en ontdekte een niet altijd ontstekende cyl.1 door doorslag op de bougiekabel, wat mogelijk een toegelate C.O. aarde deze keer wel heeft bewerkstelligt, dus was allang blij dat hij hiermee wel door de A.P.K. is gekomen.

Echter wil ik de orginele motor wel weer terug plaatsen, want ook de reserve motor kan inmiddels wel een opknap beurtje gebruiken.

Nu vraag ik mij dus af en eventueel advies, hoe ik nu het beste de vriesdoppen dicht kan maken.
- Kan het dichtlassen van de vriesdoppen uberhaupt een optie zijn, moet ik het dan meer tijd gunnen en bij wijze van om de dag een laspikkie plaatsen. Is bijvoorbeeld het gebruik van RVS niet de beste keuze hierin?
- Of Is het beter om al het laswerk weer te verwijderen en toch bijpassende vriesdoppen te plaatsen.
- Of zijn er nog eventuele andere mogelijkheden hiervoor?

Dank voor eventuele reactie

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 876
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

Re: Doorgerotte vriesdoppen Alfa 33

di aug 20, 2024 10:02

Waarom monteer je niet gewoon nieuwe vriesstoppen?

https://www.techniekwebshop.nl/febi-bil ... gK6cvD_BwE
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6902
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Doorgerotte vriesdoppen Alfa 33

di aug 20, 2024 10:40

Idd gewoon nieuwe passende vriesdoppen zoeken en plaatsen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
d8cosh
Member
Member
Berichten: 215
Lid geworden op: vr jun 18, 2010 00:10

Re: Doorgerotte vriesdoppen Alfa 33

di aug 20, 2024 11:17

En plaatsen met een afdichtmiddel voor makkelijke montage en voor alle zekerheid, zoals locktite.
De randen van het motorblok van vuil en roest ontdoen voordat je monteert spreekt mi voor zich.

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 362
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

Re: Doorgerotte vriesdoppen Alfa 33

di aug 20, 2024 17:47

En is dit een willekeurig gekozen vriestop, met buitendiameter 30 mm, want als ik de mijne opmeet meet ik namelijk 32 mm. Daarbij hoop ik inderdaad maar dat zo'n dop zal blijven zitten.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1750
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Doorgerotte vriesdoppen Alfa 33

di aug 20, 2024 19:41

Dat moet nummer 7 op deze afbeelding zijn
Afbeelding
Onderdeelnummer 14329801

Overal te koop
https://tuynder.nl/auto-onderdelen/vriesdop-14329801/

https://www.italricambi.nl/en/index.php ... Itemid=655

https://oldtimer-shop.eu/product/alfa-r ... V-Bdvb-kwR

Voor die paar euro moet je echt niet gaan lassen.... Ik meen dat er aan de bovenkant van de motor 4 of 5 zitten. Vervang ze allemaal tegelijk als je toch bezig bent.

Een beetje Loctite lagerborging gebruiken en ze komen nooit meer los.

Terug naar “Algemene Technische vragen”