MCB

Alfa 146 met kromme kleppen

di dec 06, 2005 22:04

Hallo,

Graag enig advies of hulp bij het volgende.

Afgelopen zondag is bij mijn alfa 146 de geleiderol van de distributieriem kapot gegaan. (lager eruit gelopen)
Gelukkig in de buurt van een garage en volgende dag geinformeerd of dit te repareren was op korte termijn, dit kon gelukkig maar helaas na reparatie waren er toch 2 inlaatkleppen krom.

Nu is het mogelijk dat de garage de kleppen repareerd, alleen is niet zeker wat voor een schade er nog meer aan de motor is. extra kosten ca. 950 Euro.

Gezien het feit dat mijn Alfa een dagwaarde heeft van ca. 3000 Euro (denk ik) en de huidige kosten 325 Euro + extra 950 euro + eventueel onbekende kosten wil ik de auto bij de garage ophalen, de cilinderkop demonteren om de schade zelf te bekijken/repareren.

Nu zit ik met het volgende:

Zelf repareren is een optie zeker omdat de kosten t.o.v. de waarde van de auto erg hoog (kunnen) worden, heb wel enige ervaring en me pa heeft dit soort klussen jaren geleden wel vaker gedaan.

Mijn vragen:

- Is er een vraagbaak aan te raden i.v.m. demontage/montage voorschriften? (en snel verkrijgbaar)
- Zijn er bijzonderheden waar ik op moet letten?
- is er een site met eventuele "goedkope" goede reserve onderdelen of is de plaatselijke Brezan/Alfa dealer beter?
- Wat mag een eventuele revisie van de kop uitgaande van de huidige situatie maximaal kosten en/of nog een adres ter aanbeveling

Zaterdag wil ik aan de gang, vooral een handleiding voor die tijd is makkelijk. (plaatselijke boekhandel ca 2 werkweken, online weet ik het niet maar voor het geld is bijgeschreven en ik de vraagbaak in huis heb is het weekend alweer voorbij en de auto moet zo snel mogelijk weer rijdende zijn)

gegevens:

Alfa Romeo 146
Bouwjaar: 1997
motor: 1.6 TS ca 135000 gelopen

mail: marcovanbrenk@gmail.com

juultje
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Alfa 146 met kromme kleppen

wo dec 07, 2005 08:13

Zijn er echt maar 2 kleppen krom ??
Vaak heb je er toch wel een stuk of meer als de distributie eraf loopt. Bij een oom van me waren het er toch 15, als je dan gaat rekenen kun je beter een nieuwe motor met garantie inbouwen/laten bouwen.

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo dec 07, 2005 08:17

Als je alleen schade aan je kop hebt dan is het best redelijk te betalen om deze weg te brengen...

Ff alle klepgeleiders laten vervangen van de kleppen die een tik hebben gehad, zittingen laten slijpen, evt kopje laten vlakken... Kost je ong. 100 euro ex. nieuwe kleppen.
Shut up and ride!

MCB

wo dec 07, 2005 08:43

Motor liep stationair toen het lager eruit liep, lagerkooi hield de riem nog wat op spanning. (mazzel hebben dus)

denk dat het er dus maar twee zijn.

Wat zijn de kosten van kleppen en een pakkingset ongeveer? (weet ik bij de plaatselijke automaterialen wat ik eraan uit mag geven)

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

wo dec 07, 2005 13:08

Ik zou zeggen: bel eens even met Mannessen in Soesterberg.....
www.mannessen.nl

Alfa ervaring genoeg daar!
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

MCB

wo dec 07, 2005 15:22

vraagbaak wordt een probleem.

online duurt het 5 tot 7 werkdagen en er is bijna geen enkele boekhandel of automaterialenzaak die ze nog verkoopt.

Iemand die nog ergens online iets weet of mij de benodigde gegevens kan mailen, vraagbaak wil lenen/verkopen inscannen etc.??

MCB

do dec 08, 2005 20:35

Inmiddels zelf wat gegevens verzameld en nog een mail gekregen met iemand die nog wat uit een handboek heeft, dus denk dat ik daar wel genoeg aan heb.

Ook een adres gevonden waar ik goedkoop aan de pakkingen etc. kan komen.

enige wat nog een probleem is dat ik niet het hulpgereedschap heb om de nokkenas te kunnen fixeren om zo de distributieriem weer te kunnen monteren.
is dit ook zonder het hulpgereedshap te doen?? (gereedschap kost ongeveer 85 Euro, haal ik er bij een volgende keer distributieriem wisselen wel uit, maar dan hoop ik een nieuwere alfa te hebben van een ander type en dat is weer zonde van mijn geld)

alfaromeo155

do dec 08, 2005 22:02

nee is absoluut niet te doen zonder hulpgereedschap. sorry

MCB

vr dec 09, 2005 14:43

Wat gebeurt er als de riem niet helemaal goed zit, laten we zeggen een tand vershoven b.v.?

motor liep onregelmatig, net alsof er een cilinder niet mee doet toen de rol kapot liep.

auto niet bij aan alfa garage gerepareerd, wellicht is het kleppen verhaal wel niet eens waar, heb de auto nog niet gezien moet hem nog ophalen bij de garage en die is niet in de buurt Als de riem er op dezelfde manier op gelegd is als ie eraf gekomen is klopt de boel dus waarschijnlijk niet meer

Sinus 2600 Spider
Guru
Guru

Re: RE: Alfa 146 met kromme kleppen

vr dec 09, 2005 14:45

Wat gebeurt er als de riem niet helemaal goed zit, laten we zeggen een tand vershoven b.v.?
Dan heb je helaas meteen weer prijs. Kleppies krom.
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

MCB

vr dec 09, 2005 16:14

Als de riem iets verkeerd zit toch nog niet, loopt de motor erg rot maar toch nog niks krom??

vraag me af hoe ver de riem vershoven kan worden, de motor blijft lopen en de kleppen de zuigers niet raken.

Me pa had bijvoorbeeld van de week bij zijn auto de riem 1 tand verkeerd zitten, in de citroen garage iemand niet op zitten letten. (gevolg vermogen weg en onregelmatig lopen)

Ga morgen de kleppen maar eens bekijken en zelf eens uitvogelen of ze krom zijn of niet, voor ik de kop los haal.

Sinus 2600 Spider
Guru
Guru

vr dec 09, 2005 16:27

Als de riem iets verkeerd zit toch nog niet, loopt de motor erg rot maar toch nog niks krom??

vraag me af hoe ver de riem vershoven kan worden, de motor blijft lopen en de kleppen de zuigers niet raken.

Me pa had bijvoorbeeld van de week bij zijn auto de riem 1 tand verkeerd zitten, in de citroen garage iemand niet op zitten letten. (gevolg vermogen weg en onregelmatig lopen)

Ga morgen de kleppen maar eens bekijken en zelf eens uitvogelen of ze krom zijn of niet, voor ik de kop los haal.
Ik heb altijd begrepen dat het bij de 16 kleps motoren van Alfa vrij nauw kwam qua op tijd zetten van de distributie. Maar probeer het anders gewoon even. Eerst met 1 tandje en dan twee tandjes verzetten. Laat even weten wanneer ie de kleppen raakt. :biggrin:
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

MCB

ma dec 12, 2005 23:23

even update

kop is eraf, morgen naar revisiebedrijf (1 in de buurt gevonden die het kan)
onderdelen bestellen
zaterdag de boel weer in elkaar zetten
even afspraak maken om de riem te laten monteren, heb het geschikte gereedschap niet. voormalig alfa dealer doet hier in de buurt nog steeds het onderhoud dus lijkt me wel even slim om te laten doen.

zover ik kan zien zijn er 2 uitlaat kleppen krom van cilinder 3, verbaasd mij nog steeds had eigenlijk verwacht dat ze allemaal wel een tik hadden gehad, of dat er gewoon niks aan de hand was met de kleppen.
Heb het idee dat tijdens de montage van de riem in de gargage iets mis is gegaan. (nokkenas met kracht verdraaid en kleppen tegen de zuiger ofzo)
zal morgen wel eens bij het revisiebedrijf vragen hoe zoiets nou kan, wellicht toch alle kleppen een tik gehad. (is alleen niet te zien)

Terug naar “Algemene Technische vragen”