Hallo,
Graag enig advies of hulp bij het volgende.
Afgelopen zondag is bij mijn alfa 146 de geleiderol van de distributieriem kapot gegaan. (lager eruit gelopen)
Gelukkig in de buurt van een garage en volgende dag geinformeerd of dit te repareren was op korte termijn, dit kon gelukkig maar helaas na reparatie waren er toch 2 inlaatkleppen krom.
Nu is het mogelijk dat de garage de kleppen repareerd, alleen is niet zeker wat voor een schade er nog meer aan de motor is. extra kosten ca. 950 Euro.
Gezien het feit dat mijn Alfa een dagwaarde heeft van ca. 3000 Euro (denk ik) en de huidige kosten 325 Euro + extra 950 euro + eventueel onbekende kosten wil ik de auto bij de garage ophalen, de cilinderkop demonteren om de schade zelf te bekijken/repareren.
Nu zit ik met het volgende:
Zelf repareren is een optie zeker omdat de kosten t.o.v. de waarde van de auto erg hoog (kunnen) worden, heb wel enige ervaring en me pa heeft dit soort klussen jaren geleden wel vaker gedaan.
Mijn vragen:
- Is er een vraagbaak aan te raden i.v.m. demontage/montage voorschriften? (en snel verkrijgbaar)
- Zijn er bijzonderheden waar ik op moet letten?
- is er een site met eventuele "goedkope" goede reserve onderdelen of is de plaatselijke Brezan/Alfa dealer beter?
- Wat mag een eventuele revisie van de kop uitgaande van de huidige situatie maximaal kosten en/of nog een adres ter aanbeveling
Zaterdag wil ik aan de gang, vooral een handleiding voor die tijd is makkelijk. (plaatselijke boekhandel ca 2 werkweken, online weet ik het niet maar voor het geld is bijgeschreven en ik de vraagbaak in huis heb is het weekend alweer voorbij en de auto moet zo snel mogelijk weer rijdende zijn)
gegevens:
Alfa Romeo 146
Bouwjaar: 1997
motor: 1.6 TS ca 135000 gelopen
mail: marcovanbrenk@gmail.com