Even in de schuur gechecked en true.
V6 veren hebben bij mij nog 4.5 winding en de ts veren nog 6 en een beetje winding.
Met wat grove maten ingevuld en dan komt eruit:
Draad en andere diameters zijn gelijk, dus er even van uitgaande dat het aantal werkende windingen voor mijn optimalisatieslag

5 en 7 was......
Standaard V6 Qv veer is ~25 N/mm en een TS veer ~18N/mm
Check met (7/5*100)=140% <-> 18*1.4=25 klopt

Hé da's interessant, maar een veer van een 1.8ie bijvoorbeeld heeft ook 7 windingen en is even slank. dat verschil van die 25N/mm tegenover 18 N/mm is dus niet te zien.

ik heb nog eibach veren liggen en die zijn volgens mij zelfs 8 windingen. Omdat ik d auto te laag vond -uitlaat!!!- heb jaren terug dus veren komende van een 1.8ie gemonteerd.

Ik heb eens bij iemand gevraagd die een V6 America gesloopt heeft en jawel, die had ook veren van 11mm dik met 7 windingen. Ik neem aan dat die wel gewoon origineel V6America zijn. Ergo: Optisch zijn de veren van een V6Am en een 1.8 gelijk!!!!!!!!!!!!!!!!

Maar toch zijn ze verschillend, of toch niet????? en zijn die veren met 5 windingen van een TurboAm. wel origineel dan???????
Wordt wel een 'spannende' discussie zo.
