Andretti Molletti

RE: verlagen met standaard veren

do jan 19, 2006 10:23

WOW!
Dank u, Metallman. :lol:
Had ik toch gelijk met die 20%??
Theoretisch zag ik dat ook wel, maar praktisch? Gevoelsmatig heb ik niet het idee dat een veer zoveel harder wordt :? .
Waarschijnlijk komt dat dan voort uit het vergelijken van een ingekorte standaard veer met een verlagingsveer voor het circuit... die zijn nl kogelhard.....
Zelf heb ik vroeger (toen er geen budget was) ook altijd ingekort. Dat werkte kwa prijs prestatie verhouding het beste ;)

Kan ik nog niet verklaren waarom de 75Turbo (America) van mij maar 5 windingen heeft en die America V6 van Allesandro 7?? :roll:

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

do jan 19, 2006 11:35

5/4*100=125% dwz 25% stijver.
Circuit auto veren zijn vaak 3 tot ? maal de waarde van een staatauto.

Het aantal ringen zegt weinig, kan hem ook in de draaddiameter zitten (zou dus zelfs even stijf kunnen zijn 5 en 7 windingen).
Moet eens even kijken, heb een setje ingekorte TS en V6 veren liggen. Kan dus niets meer vertellen over het aantal windingen :twisted: , maar wel over draad diameter. Kan me wel voorstellen dat een america veer langer is, met dezelfde stijfheid (hogere voorspankracht) om het extra gewicht van de 69 liter tank te compenseren.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Maurizio
Guru
Guru

do jan 19, 2006 19:50

Even in de schuur gechecked en true.
V6 veren hebben bij mij nog 4.5 winding en de ts veren nog 6 en een beetje winding.

Met wat grove maten ingevuld en dan komt eruit:
Draad en andere diameters zijn gelijk, dus er even van uitgaande dat het aantal werkende windingen voor mijn optimalisatieslag :wink: 5 en 7 was......
Standaard V6 Qv veer is ~25 N/mm en een TS veer ~18N/mm

Check met (7/5*100)=140% <-> 18*1.4=25 klopt :lol:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: verlagen met standaard veren

do jan 19, 2006 20:29

[

@Dre, hoe minder windingen hoe minder lengte buigend materiaal. Leg lineaal op bureau , vergelijk kort vrij uiteinde met lang vrij uiteinde. Bij dezelfde kracht heeft kort vrij uiteinde minder verplaatsing = stijver.
Ps een verlagingsveer is meestal niet eens echt stijver, er is heel veel goedkope meuk.
Bij een transaxle is de balans tussen voor en achterveren standaard best aardig. :wink:
Psies:
Een schoefveer is gewoon een torsieveer die rond gemaakt is.Beter een met beleid ingekorte standaardveer dan bv een Apex of een andere goedkope veer.
Als je geen Eibachs of andere kwaliteitsveerkunt permitteren of het leuk vindt om low budget te "tunen" neem dan de slijptol. Bij een 105 gaat dat iig prima.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: verlagen met standaard veren

vr jan 20, 2006 00:17

Even in de schuur gechecked en true.
V6 veren hebben bij mij nog 4.5 winding en de ts veren nog 6 en een beetje winding.

Met wat grove maten ingevuld en dan komt eruit:
Draad en andere diameters zijn gelijk, dus er even van uitgaande dat het aantal werkende windingen voor mijn optimalisatieslag :wink: 5 en 7 was......
Standaard V6 Qv veer is ~25 N/mm en een TS veer ~18N/mm

Check met (7/5*100)=140% <-> 18*1.4=25 klopt :lol:
Hé da's interessant, maar een veer van een 1.8ie bijvoorbeeld heeft ook 7 windingen en is even slank. dat verschil van die 25N/mm tegenover 18 N/mm is dus niet te zien. :o ik heb nog eibach veren liggen en die zijn volgens mij zelfs 8 windingen. Omdat ik d auto te laag vond -uitlaat!!!- heb jaren terug dus veren komende van een 1.8ie gemonteerd. :roll: Ik heb eens bij iemand gevraagd die een V6 America gesloopt heeft en jawel, die had ook veren van 11mm dik met 7 windingen. Ik neem aan dat die wel gewoon origineel V6America zijn. Ergo: Optisch zijn de veren van een V6Am en een 1.8 gelijk!!!!!!!!!!!!!!!! :? Maar toch zijn ze verschillend, of toch niet????? en zijn die veren met 5 windingen van een TurboAm. wel origineel dan???????

Wordt wel een 'spannende' discussie zo. 8-[
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Maurizio
Guru
Guru

vr jan 20, 2006 09:31

Verschil in orginele veren zie je toch in het aantal windingen?

Het lijkt op mijn eerdere idee kleine tank slappe veer, grote tank stijvere veer. Maart alfa heeft al vaker meerdere dingen door elkaar gebruikt.....

Eibach heeft, dacht ik, zelfs een progressieve winding, dus wordt stijver naarmater hij meer ingedrukt wordt. Aantal windingen alleen zegt niets, draaddiameter is ook een grote factor in de stijfheid.

Ps Volgens mijn vluchtige metingen is de draaddikte van de veer 12mm.

Terug naar “Algemene Technische vragen”