Peter Dapper

Boxer 1.6 met slechts 2 werkende cilinders

zo mar 20, 2005 23:18

Na het starten van m'n altijd, Ooh zo heerlijk lopende, 146 besloot deze deeltijd te gaan werken. Wel een vonk en brandstof-'puls' op m'n 1e en 4e cilinder, maar geen enkel effect als ik de bougie kabels er af haal terwijl de motor loopt.
Dacht in eerste instantie aan de dis-ontstekeng, geen resultaat na vervanging.
Deze week kijk ik op hij nog op tijd staat. En als dat niet werk of hij nog genoeg compressie heeft. Laatste lijkt me wel sterk omdat het twee tegen-over elkaar liggende cilinders zijn.
Vreemde zaak, jullie suggesties zijn van harte welkom!

Emilio
Guru
Guru

RE: Boxer 1.6 met slechts 2 werkende cilinders

ma mar 21, 2005 08:22

Ik weet wel dat een boxer per twee cylinders vonkt, bij de ene is dat een verloren vonk terwijl de andere werkelijk voor een ontsteking zorgt. Het probleem ligt dus echt bij je ontsteking. Compressie meten lijkt me zinloos.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Peter Dapper

ma mar 21, 2005 09:26

Hi Emilio
Ontsteking was ook het eerste waar ik aan dacht. Er worden constant 2 cilinders tegelijk gevonkt. Een maal in de inlaatslag en een keer in de uitlaatslag. Dus dit lag voor mij als de meest voor de hand liggende oplossing.
Dus een nieuwe-oude disontsteking onder het inlaatspruitstuk gepriegeld. En, .. dezelfde elende. Toen toch maar de bougie losgemaakt, en deze vonkte er (helaas) vrolijk op los.
Misschien lag het aan de aansluitingen van de disonststeking. Dus stekker eraf, 4 pinnen.
1x 12V, 1X massa, en 2 aanstuurpinnen. Laatste 2 krijgen van de computer keurig hun pulsjes!
Kortom, sla mij maar lek!

Peter Dapper

di mar 22, 2005 07:51

Bleek 2 verstopte injectoren te zijn :oops: Toevallig 1 en 4, en toevallig gelijktijdig verstopt (Na een rit van 4 uur).

Terug naar “Algemene Technische vragen”