Gebruikersavatar
Oscarito
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: do jul 28, 2005 15:35
Locatie: Den Haag

Auto uitlijnen omgeving Hoofddorp

ma apr 28, 2008 01:17

Wie weet er waar ik mn auto kan laten uitlijnen in de omgeving van hoofddorp of Alsmeer?
Ik wil niet bij Kwikfit want die lijnen uit op 5 gram en ik wil het net iets beter...
Wie heeft er een tip?

Alvast bedankt!
SCARB 4583

Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Sprint 1.3
33 1.4 IE

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Auto uitlijnen omgeving Hoofddorp

ma apr 28, 2008 08:46

Wil je de auto nu uitgelijnd hebben of wielen gebalanceerd.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Oscarito
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: do jul 28, 2005 15:35
Locatie: Den Haag

RE: Auto uitlijnen omgeving Hoofddorp

ma apr 28, 2008 10:31

Wil de auto uitgelijnd hebben.... Wielen zijn al uitgebalanceerd....
SCARB 4583

Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Sprint 1.3
33 1.4 IE

Gebruikersavatar
martijn bertone 1969
Newbie
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: do jun 21, 2007 12:29
Locatie: Leiden

RE: Auto uitlijnen omgeving Hoofddorp

ma apr 28, 2008 10:53

probeer het eens bij vakgarage tinga in leimuiden

Roeltje 164

RE: Auto uitlijnen omgeving Hoofddorp

ma apr 28, 2008 11:30

A-Repair in S'gravezande ff googlen, ik ben van de week bij Arie geweest, hij doet het ook veel voor racers,
Mijn 164 is geweldig uitgelijnd daar, een top Alfa specialist die ook zelf uitlijnd dus.

gr Roel

Gebruikersavatar
Oscarito
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: do jul 28, 2005 15:35
Locatie: Den Haag

RE: Auto uitlijnen omgeving Hoofddorp

ma apr 28, 2008 13:05

Heb A-repair gebeld en die zeiden dat bij een late 33 het uitlijnen weinig nut heeft omdat eralleen de spoorbreedte voor verstelbaar is...
De reden dat ik de auto uit wil lijnen is de ongelijke slijtage van mn vorige set banden... binnenkant vrijwel glad! A-repair vertelde dat dit een 33 kwaaltje was...
Iemand ervaring ermee?
De enige ervaring wat ik er tot nu toe mee heb gehad was een harde ontmoeting met de vangrail als gevolg van (volgens mij) aquaplanning... :cry:
SCARB 4583

Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Sprint 1.3
33 1.4 IE

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: Auto uitlijnen omgeving Hoofddorp

ma apr 28, 2008 14:47

Ik wil niet bij Kwikfit want die lijnen uit op 5 gram en ik wil het net iets beter...
met die 5 gram bedoel je balanceren want bij het uitlijnen komt er geen gewicht bij kijken..
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Oscarito
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: do jul 28, 2005 15:35
Locatie: Den Haag

RE: Auto uitlijnen omgeving Hoofddorp

ma apr 28, 2008 14:52

Velgen balanceer je en de auto lijn je uit toch?
Ik dacht dat bij uitlijnen de apparatuur op een bepaalde tolerantie werd ingesteld... :oops:

Weer wat geleerd vandaag! Mooi!
Maar het gaat me dus om het uitlijnen van de auto... velgen zijn gebalanceerd,.
Maar is het uitlijnen zo beperkt bij 33 en sprintjes? :?:
SCARB 4583

Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Sprint 1.3
33 1.4 IE

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Auto uitlijnen omgeving Hoofddorp

ma apr 28, 2008 15:23

yep met standaard spul wel.

Weet je zeker dat alle rubbers van de ophangdelen wel goed zijn??
Lijkt mij, bij scheef afslijten, dat er toch een draagarm is met versleten rubbers...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Oscarito
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: do jul 28, 2005 15:35
Locatie: Den Haag

RE: Auto uitlijnen omgeving Hoofddorp

ma apr 28, 2008 15:37

Goed punt....
Ik zal ze ff goed bekijken...
Op het moment rijdt ie wel heerlijk.... Stuurt messcherp en ik kan "zonder handen" optrekken zonder bij te hoeven sturen...
Dit met niuwe (uitgebalanceerde) banden...
SCARB 4583

Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Sprint 1.3
33 1.4 IE

A-Repair
Full Member
Full Member
Berichten: 271
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:31
Locatie: s-Gravenzande
Contacteer: Website

RE: Auto uitlijnen omgeving Hoofddorp

ma apr 28, 2008 15:41

Om misverstanden te voorkomen even dit. Ik heb de beller, in dit geval dus Oscarito, gevraagd naar de eventuele klachten na het raken van de vangrail en uitgelegd dat bij een 33 alleen de sporing voor af te stellen is (bij een standaard straatauto dus). Bij een niet verlaagde 33 zoals van Oscarito slijten de binnenkanten van de voorbanden altijd wat harder dan de buitenkanten. Dit wordt veroorzaakt door de slappe vering/demping aan de voorzijde waardoor er behoorlijk wat bump-steer is (verandering van sporing bij in-en uitveren). Bij de oudere 33's kun je de sporing nooit helemaal lekker krijgen omdat je niet traploos kunt verstellen maar de stuurkogel los moet maken en een omwenteling in of uit moet draaien. Bij de latere modellen zit er een verstelbaar 6 kant met binnen en buitendraad op de spoorstang en kan er nauwkeuriger sporing gesteld worden. Je kunt een 33 dus wel gewoon uitlijnen, maar alleen de sporing voor is afstelbaar. Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

Re: RE: Auto uitlijnen omgeving Hoofddorp

ma apr 28, 2008 15:57

Om misverstanden te voorkomen even dit. Ik heb de beller, in dit geval dus Oscarito, gevraagd naar de eventuele klachten na het raken van de vangrail en uitgelegd dat bij een 33 alleen de sporing voor af te stellen is (bij een standaard straatauto dus). Bij een niet verlaagde 33 zoals van Oscarito slijten de binnenkanten van de voorbanden altijd wat harder dan de buitenkanten. Dit wordt veroorzaakt door de slappe vering/demping aan de voorzijde waardoor er behoorlijk wat bump-steer is (verandering van sporing bij in-en uitveren). Bij de oudere 33's kun je de sporing nooit helemaal lekker krijgen omdat je niet traploos kunt verstellen maar de stuurkogel los moet maken en een omwenteling in of uit moet draaien. Bij de latere modellen zit er een verstelbaar 6 kant met binnen en buitendraad op de spoorstang en kan er nauwkeuriger sporing gesteld worden.
Je kunt een 33 dus wel gewoon uitlijnen, maar alleen de sporing voor is afstelbaar. Groeten, Arie
Klopt helemaal =D>
M'n 33 type II heeft voor het zelfde euvel. 'Scheef' afslijten, maar dan wel (gespiegeld) even veel aan beide kanten.
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Oscarito
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: do jul 28, 2005 15:35
Locatie: Den Haag

Re: RE: Auto uitlijnen omgeving Hoofddorp

ma apr 28, 2008 16:21

Om misverstanden te voorkomen even dit. Ik heb de beller, in dit geval dus Oscarito, gevraagd naar de eventuele klachten na het raken van de vangrail en uitgelegd dat bij een 33 alleen de sporing voor af te stellen is (bij een standaard straatauto dus). Bij een niet verlaagde 33 zoals van Oscarito slijten de binnenkanten van de voorbanden altijd wat harder dan de buitenkanten. Dit wordt veroorzaakt door de slappe vering/demping aan de voorzijde waardoor er behoorlijk wat bump-steer is (verandering van sporing bij in-en uitveren). Bij de oudere 33's kun je de sporing nooit helemaal lekker krijgen omdat je niet traploos kunt verstellen maar de stuurkogel los moet maken en een omwenteling in of uit moet draaien. Bij de latere modellen zit er een verstelbaar 6 kant met binnen en buitendraad op de spoorstang en kan er nauwkeuriger sporing gesteld worden. Je kunt een 33 dus wel gewoon uitlijnen, maar alleen de sporing voor is afstelbaar. Groeten, Arie
A-Repair:
Heel erg bedankt voor de toelichting!
ik heb nog rondgevraagd en ik denk dat het even aanzien van de situatie de beste optie op het moment is....
Want voor alle duidelijkheid:
Als ik zonder handen aan het stuur kan optrekken zonder te zwabberen (net uitgetest) en als de auto heel scherp stuurt, is alles toch OK? Ik heb geen trillingen, ook niet als ik "hader dan mag" ga... Vanochten merkte ik niet eens dat ik 150 ging (volgens GPS)...
Ik heb de bewuste wielen (die verkeerd waren afgesleten) niet nieuw gekocht... die zaten gewoon bij de velgen en het kan best zijn dat de scheve slijtage niet voor 100% de schuld van de 33 is....
Verkeerde uitlijning merk je toch aan trillingen en scheeftrekken niet?
SCARB 4583

Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Sprint 1.3
33 1.4 IE

A-Repair
Full Member
Full Member
Berichten: 271
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:31
Locatie: s-Gravenzande
Contacteer: Website

RE: Auto uitlijnen omgeving Hoofddorp

ma apr 28, 2008 17:13

Trillingen in het stuur of in de hele auto worden meestal veroorzaakt door onbalns in de wielen. Het kan ook veroorzaakt worden door velgen die niet helemaal rond zijn door bv. schade. Een uitlijning die niet helemaal klopt veroorzaakt meestal geen trillingen maar bv. trekken naar een kant. Trekken in het stuur kan ook veroorzaakt worden door banden die niet gelijk zijn in rolweerstand. Dit kan ook voorkomen bij nieuwe gelijke banden (zelfde merk/maat enz.) Verder is het belangrijk dat de velg waar hij de naaf raakt goed schoon is, bij lichtmetalen wielen zit hier nogal eens corrosie van het aluminium. De naaf zelf moet ook netjes schoon zijn. Wielbouten/moeren met een momentsleutel vastzetten aub. Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Roeltje 164

RE: Auto uitlijnen omgeving Hoofddorp

ma apr 28, 2008 20:26

Klasse toelichting... :thumbs: Arie

Terug naar “Algemene Technische vragen”