alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Contacteer: Website

Mistlamp (achter) Spider 2000

vr mei 14, 2010 12:05

Ik ben op zoek naar een elegantere oplossing voor de achterste mistlamp op onze Spider.

Zo is het nu:

Afbeelding

Ik zoek dus vooral iets kleiner met wat chroom dat dichter bij de bumper kan gemonteerd worden.
'k Ben er nog niet uit of dat dan in het midden of op de huidige plaats moet komen.

Kan het eventueel ingebouwd worden in de bestaande lichtblok ?

Alvast bedankt voor jullie reacties :-)
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: Mistlamp (achter) Spider 2000

vr mei 14, 2010 12:20

Ik ben op zoek naar een elegantere oplossing voor de achterste mistlamp op onze Spider.

Kan het eventueel ingebouwd worden in de bestaande lichtblok ?

Ondertussen gelezen in onze "Wegcode" :

De rand van het lichtdoorlatend gedeelte van het achtermistlicht moet zich bevinden op ten minste 10 cm van de rand van het lichtdoorlatend gedeelte van het stoplicht.

Dat gaat dus niet mogen :?

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: Mistlamp (achter) Spider 2000

zo mei 16, 2010 21:16

Niemand een suggestie ? :wink:

Markfa
Member
Member

zo mei 16, 2010 22:33

Ben wat gaan googlen, maar aanbod is niet erg groot.

Ik kwam wel deze tegen (staat rond de helft van de pagina): http://www.cars-on-top.com/minicarbitzpinkers.htm

Afbeelding

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: RE: Mistlamp (achter) Spider 2000

ma mei 17, 2010 17:41

Ben wat gaan googlen, maar aanbod is niet erg groot.

Ik kwam wel deze tegen (staat rond de helft van de pagina): http://www.cars-on-top.com/minicarbitzpinkers.htm

Afbeelding
Toeval of niet, toen ik deze middag (tevergeefs) stond te wachten bij de Keuring zag ik een oude MG met hetzelfde mislticht.
Volgens hem was het "Chinese brol" en begon het al volop te roesten langs binnen :?

Nog maar even verder zoeken dan? ;-)

Zijn er geen kleine mistlampen van vooraan die kunnen rood gespoten worden?

Koenraad
Junior Member
Junior Member

ma mei 17, 2010 22:44

Deze misschien van Anglo Parts, trekt wat op de jouwe maar kan blijkbaar dichter bij de bumper komen ...

Afbeelding

Of misschien toch maar den deze, gelijkt op dat 'Chinees' lampje, maar deze is van 'Highly Polished Stainless Steel' (RVS/ Inox dus) !

Afbeelding

Thibau
Newbie
Newbie

di mei 18, 2010 01:23

Ik heb het gewoon in het bestaande lichtblok gemonteerd... (er is nog een plekje over).
Gaatje geboord, socketje van oude versleten lichtblok erin. Dit langs beide kanten.

Ben er vlotjes mee door de keuring (in Belgie) gekomen en ziet er naar mijn mening het beste uit.

Succes!

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di mei 18, 2010 08:21

Ik heb het gewoon in het bestaande lichtblok gemonteerd... (er is nog een plekje over).
Gaatje geboord, socketje van oude versleten lichtblok erin. Dit langs beide kanten.

Ben er vlotjes mee door de keuring (in Belgie) gekomen en ziet er naar mijn mening het beste uit.

Succes!
Hey Thibau,

Da's leuk nieuws.
Wat bedoel je met "er is nog een plekje over"?
Waar heb je juist dat gaatje geboord?

Thibau
Newbie
Newbie

di mei 18, 2010 12:11

als je de plastic covertjes eraf haalt zie je dat er nog een lichtcompartiment over is tussen het remlicht en het achteruitrijlicht... ,wordt uiteindelijk wel een stukje bedekt door de reflector... maar bij de keuring hebben ze zoals ik al zei niet moeilijk over gedaan! Als die mannen iets zien aangaan zijn ze al content volgens mij.

Alleen zijn er geen gaatjes gemaakt om een socketje in te steken... Dit heb ik dan maar zelf gedaan. Lampje derin en klaar!

Groetjes.

Koenraad
Junior Member
Junior Member

wo mei 19, 2010 10:55

... maar bij de keuring hebben ze zoals ik al zei niet moeilijk over gedaan! Als die mannen iets zien aangaan zijn ze al content volgens mij.
Je voldoet dan wel niet aan de 10 cm regel. Dat hebben ze tijdens de keuring over het hoofd gezien. Niet verbaasd zijn als het één van de volgende keren tot afkeur leidt!

Het argument 'ja maar vorig jaar was het toch goed' pakt geen verf ;)

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 19, 2010 11:57

[ambtenarenmodus aan] hoe is het omschreven in de regels? de lampjes zelf zitten echt wel 10cm van elkaar lijkt mij.[ambtenarenmodus uit]
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Koenraad
Junior Member
Junior Member

wo mei 19, 2010 12:54

Was al eerder aangegeven door onze topic-starter :
12. Achtermistlicht.
De achtermistlichten moeten voldoen aan de bepalingen van het koninklijk besluit van 6 maart 1975 betreffende de goedkeuring van achtermistlichten voor de auto's en hun aanhangwagens. De achtermistlichten mogen slechts ontstoken kunnen worden door een afzonderlijke schakelaar, die slechts werkt wanneer de achterlichten branden. Die schakelaar mag evenwel ook dienen om de voormistlichten te ontsteken.

De ontstoken achtermistlichten moeten aan de bestuurder gesignaleerd worden door een oranje verklikkerlichtje, aangebracht op een in het oog vallende plaats.

Wanneer er een achtermistlicht is, moet dit aangebracht zijn in het vertikale vlak door de lengteas van het voertuig of tussen dit vlak en de linkerrand van het voertuig.

De rand van het lichtdoorlatend gedeelte van het achtermistlicht moet zich bevinden op ten minste 10 cm van de rand van het lichtdoorlatend gedeelte van hel stoplicht.

De maximum-hoogte van het achtermistlicht mag 190 cm zijn voor de voertuigen voor traag vervoer.

In het geval van een sleep mag het achtermistlicht van het gesleepte voertuig alleen branden wanneer het montagesysteem van het achtermistlicht van het trekkend voertuig dusdanig is, dat de electrische stroomkring van dat licht automatisch opengesteld wordt als het achtermistlicht van de aanhangwagen brandt.
Er wordt dus gemeten van 'rand tot rand'. De bedoeling van die 10 cm is om te zorgen dat het stoplicht kan onderscheiden worden van het remlicht.

Nog enkele voorwaarden :
Volgende richtlijnen dienen in acht genomen te worden:
- Ze moeten 'e' of 'E'-gekeurd zijn
- Plaatsing/Afmetingen
  • De minimale hoogte bedraagt 25 cm
    De maximale hoogte bedraagt 120 cm
- De kleur van de mistlichten is rood
- Het aantal mistlichten is beperkt tot maximum 2
- Lichtsterkte : min. 75 candela - max. 300 candela
- Lichtoppervlak max. 140 cm²
Die regels zijn Europees gecoördineerd, dus vind je in Nederland analoge regels...

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do mei 20, 2010 18:54

Vanmorgen vroeg naar de keuring geweest ( ze is trouwens weer eens geslaagd ;-) )
De man in kwestie was "geenen gemakkelijken".
Hij moest zelfs de kofferruimte langs binnen zien, voelde tot 2 x toe of de koffer wel goed gesloten bleef, klopte zomaar met een hamer op haar onderkant, ...
Ik dacht, dat is een echte vakman. Dus vroeg ik even of ik de mistlamp mocht integreren in de achterlichten: "Euh, ja, euh, kweenie, euh, da zal wel zeker" :-)

Toch maar eens uittesten en als er alsnog een bemerking op komt bij de keuring hangen we maar weer een echte mistlamp hé.
Misschien heb ik tegen dan mijn goesting al gevonden ;-)

TZ3

do mei 20, 2010 20:39

Je kan je afvragen of je wel een mistlamp wilt op een Spider... (je MAG hem pas gebruiken bij een zicht van MINDER dan 50 meter en dat gebeurt dus echt maar één keer per millenium)
Ik vind het erg ontsierend en zou hem weglaten, heb je al die vragen over die duistere belgische regels ook niet meer ;)

Koenraad
Junior Member
Junior Member

do mei 20, 2010 21:32

... (je MAG hem pas gebruiken bij een zicht van MINDER dan 50 meter en dat gebeurt dus echt maar één keer per millenium)
tja, ware het niet dat je hem in België moet gebruiken wanneer het zicht beperkt is to minder dan 100 m, dit kan door mist, sneeuw of regen!
Zoiets gebeurt regelmatig in een millenium ;)

Van de politie mag het zelfs nog sneller ...
Veiligheid

De verlichting is van groot belang. Niet alleen om te zien, maar vooral ook om gezien te worden. Wees dus niet te zuinig op het gebruik van je lichten. Ontsteek zeker het mistachterlicht bij een zichtbaarheid van minder dan 200 meter of bij hele erge regen- of sneeuwval. Vergeet ook niet dit te doven zodra de weersomstandigheden dit niet langer vereisen of als u in een file staat om verblinding van de achterliggende voertuigen te vermijden.

Terug naar “Algemene Technische vragen”