skoepietje
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: do feb 11, 2010 22:19
Locatie: Moorslede

Demonteren contactslot gtv6

vr mei 28, 2010 20:13

Weet er iemand op welke manier een contactslot kan gedemonteerd worden uit een GTV6 bouwjaar '82

Alvast bedankt!

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Demonteren contactslot gtv6

vr mei 28, 2010 23:11

Contactslot zit zoals gebruikelijk met een afbreekbout gemonteerd. Voor zover je daar niet bekend mee bent: de kop van het boutje breekt af bij montage zodra hij vast zit waarna loshalen niet zonder uitboren meer lukt. Diefstal preventie dus.

Omdat waar de kop is afgebroken, meestal een bolle kop blijft zitten waar je boor op weg zal willen glijden, zou ik de stuurkolom demonteren. Met een sleuel 17 de centrale bout waarmee je de hoogte kan verstellen losmaken (sierkappen zijn dan al gedmonteerd) en met sleutel 13 de kniekoppeling op het stuurhuis zelf demonteren. Kijk van te voren even hoe hoog die zit gemonteerd. Het knietje kan een klein beetje schuiven op de spiebaantjes.

Eenmaal op de werkbank met een centerpons een punt inslaan zodat je boor niet wegloopt en zo hoef je ook niet op zijn kop hangend te boren in de auto.

Succes :!:

P.s. weet je zeker dat je contactslot kapot is? Vaak is het stekkerblok slecht qua overgangsweerstand waardoor de startmoter niet wil rondgaan.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Demonteren contactslot gtv6

vr mei 28, 2010 23:40

Kan ook met de stuurkolom in de auto ;)

Allereerst de plastic kappen van de stuurkolom afhalen (lange inbus sleutels, bij voorkeur met ronde kop). Aan de onderzijde van het slothuis kun je dan de breekbout zien zitten. Tik daar met een pons een gaatje in en boor vervolgens met een hobby-boortje daar een gaatje in van een paar millimeter diep. Vervolgens kan je met een engelse tap de bout er gewoon uitdraaien. Eventueel kan je dat laatste ook nog doen met een oude kruiskop schroevendraaier of boorruimer: in het gat plaatsen, flinke tik met de amerikaanse schroevendraaier, en draaien maar.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Demonteren contactslot gtv6

za mei 29, 2010 08:03

Ik heb er laatst 2 gedemonteerd. (wel van een losse stuurkolom) Met een center eerst een kuiltje slaan uit het midden en dan met de center schuin linksom slaan.
Van beide sloten ging het breekboutje na de eerste klap los.
Transaxle loos!

skoepietje
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: do feb 11, 2010 22:19
Locatie: Moorslede

RE: Demonteren contactslot gtv6

za mei 29, 2010 09:53

Bedankt voor de info.

Er moet ergens net na het contact iets los zitten want af en toe valt de stroom weg. Als ik mijn contact opzet licht het batterij lampje soms niet op, en kan ik ook niet starten. Wanneer ik dan wat heen en weer schuif met de bekabeling gaat het lichte wel branden en kan ik ook starten.
Zal eerst eens proberen zonder mijn stuurhuis te demonteren, gaat misschien iets moeilijker, we zullen wel zien.

skoepietje
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: do feb 11, 2010 22:19
Locatie: Moorslede

RE: Demonteren contactslot gtv6

do jun 03, 2010 21:08

Probleem opgelost!!

Een dikke merci voor de reacties!

Terug naar “Algemene Technische vragen”