Gebruikersavatar
74Fetje1800
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: di apr 27, 2010 20:12
Locatie: Joure

Met Alfetta naar Limburg, koelingsproblemen bij Heerlen

za sep 04, 2010 16:54

Op het ogenblik geniet ik van een twee weekse vakantie in zuidelijk Limburg, Epen om precies te zijn. Met de Fiesta van mijn ouwe lui en mijn Alfetta de hort op. Alles ging prima, maar bij de tweede fille (eerste kon ik omzeilen met dank aan mijn TOMTOM) ging de temperatuur steeds verder omhoog. Uiteindelijk een wat ratelend geluid was er hoorbaar :oops: :oops: :roll: :roll: :shock: . Op de vluchtstrook maar eens even onder de kap gekeken. Het expansie vat van de koeling zat stampvol en door de druk werd er koelvloeistof naar buiten geperst. De ventilator vond onze vakantieplannen blijkbaar een goed idee want die deed helemaal niets (kon de ventilator zelf wel gewoon ronddraaien).

Na een tijdje afkoelen geen rare geluiden meer gehoord. De temperatuur schommelde meestal links van het midden en liep langzaam op naarmate het tempo omlaag ging.

Nu zit ik hier lekker te relaxen maar heb hier gelukkig de mogelijkheid om het probleem op te lossen 8) 8) .

Het lijkt mij dat in ieder geval de thermostaat is overleden. Tweede verdachte is het motortje van de koelventilator. Met voldoende koelwind presteerd de motor nog steeds prima.

Affijn, aangezien ik geen gediplomeerd monteur ben, graag wat meeningen/suggesties. Mocht ik iets over het hoofd zien.

En eventeel een goed adres voor het verkrijgen van onderdelen. Ik heb een mobieltje bij me dus contact via telefoon is ook mogelijk. Bvd voor de reacties.

Gr, Gertjan

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Met Alfetta naar Limburg, koelingsproblemen bij Heerlen

za sep 04, 2010 17:59

Hey ik zag al dat je gebeld had. Was aan het rijden dus kon niet opnemen.
Maar ben inmiddels bereikbaar :wink:

Maar je fan slaat niet aan? Die wordt aangestuurd door de sensor in de radiateur. Even je auto op contact zetten en de stekkertjes van die sensor doorverbinden. Slaat je fan dan wel aan, dan is waarschijnlijk de sensor het probleem.

Het kan ook dat je thermostaat dicht blijft staan. Motor laten draaien en voelen of de radiateur en de slang vanaf thermostaat naar radiateur warm worden.

Succes ennuh goeie vakantie

Oh ja check je waterpomp.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Met Alfetta naar Limburg, koelingsproblemen bij Heerlen

za sep 04, 2010 18:00

ik zou de thermostaat niet gelijk verdenken van falen.
Mijn 1e gedachte is de fan die niet aangestuurd wordt of misschien is het motortje zelf verbrand. Ff rechtstreeks 12v op de fan geeft uitsluitsel of de motor van de fan nog goed is, is dat het geval dan zou ik het thermocontact in de radiateur vervangen of er een schakelaar tussen zetten zodat je zelf de fan aan/uit kan zetten.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6721
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Met Alfetta naar Limburg, koelingsproblemen bij Heerlen

za sep 04, 2010 18:50

En dan niet de kabeltjes verkeerd om, want dan probeert hij de warme lucht terug te duwen door de radiateur.

:oops:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

Re: RE: Met Alfetta naar Limburg, koelingsproblemen bij Heer

za sep 04, 2010 19:04

En dan niet de kabeltjes verkeerd om, want dan probeert hij de warme lucht terug te duwen door de radiateur.

:oops:
? Als je de 2 kabeltjes doorverbindt van het thermocontact heb je maar weinig keuze om het fout te doen denk ik.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Met Alfetta naar Limburg, koelingsproblemen bij Heerlen

za sep 04, 2010 20:41

Ook ik heb bij mijn thermocontact een doorverbinding gemaakt.
Echter de draden doorgetrokken naar de cabine, waar ik met een trekschakelaar het thermisch contact kan kortsluiten.

Afbeelding
Aansluiting van de doorverbinding op het thermisch contact.

Afbeelding
Overzicht van de witte aansluitingsdraad naar de schakelaar (door het linker schutbord)

Afbeelding
Detail olietemperatuurmeter met links de "trek" schakelaar om de fans te activeren.

Ook heb ik van BEIDE fans de stekkers opnieuw gereinigd omdat de linker fan het helemaal niet meer deed door corrosie op de stekkers en de rechter het op halve kracht.
Na het schoonmaken van beide stekkers heb ik geen koelproblemen meer gehad.

Afbeelding
Rechter fan stekker, lekker vies. Nu schoon.

Afbeelding
Linker fan stekker, sterk gecorrodeerd van binnen. Ook schoongemaakt.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6721
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: RE: Met Alfetta naar Limburg, koelingsproblemen bij Heer

za sep 04, 2010 20:44

En dan niet de kabeltjes verkeerd om, want dan probeert hij de warme lucht terug te duwen door de radiateur.

:oops:
? Als je de 2 kabeltjes doorverbindt van het thermocontact heb je maar weinig keuze om het fout te doen denk ik.
Ik bedoelde meer als je een directe aansturing maakt van de fan, ipv schakeling via het normale circuit.
Nu staat het er een beetje vreemd (zacht uitgedrukt).
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Met Alfetta naar Limburg, koelingsproblemen bij Heerlen

za sep 04, 2010 21:39

@ alfa-carazon. Die schakeling heb ik ook gemaakt. Vind het wel een fijn idee om de fan ook zelf te kunnen regelen, En het niet alleen door Italiaanse electronica te laten regelen :lol:
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
74Fetje1800
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: di apr 27, 2010 20:12
Locatie: Joure

RE: Met Alfetta naar Limburg, koelingsproblemen bij Heerlen

za sep 04, 2010 23:54

Dus.......

Na het plaatsen van mijn noodkreet, maar eens even onder het kapje geloerd. Dit in afwachting van hullie reacties. Omdat mij tijdens het horrormoment zelf al was opgevallen dat de fan hele andere plannen had. Na een aantal boze blikken van mij in de richting van de fan eens gekeken hoe het met alle aansluitingen en aanverwante bedrading was gesteld. En wat ziet mijn oog, een loshangend zwart kabeltje wat met een oogje en een van de bouten en moeren van de voorbumper hoord vast te zitten. En die zat dus mooi los omdat ik ivm met gehobby die eerder deze week had verwijderd. Maar de 12 km woon werkverkeer waren een dermate lage belasting voor het koelsysteem dat ik dit nooit heb gemerkt. Daar had ik de file ter hoogte van Heerlen voor nodig.

Nadat de bumper en het eerder genoemde aardkabeltje :evil: :evil: :twisted: :roll: :roll: weer goed op hun plek zaten ben ik vanuit Epen binnendoor naar Vaals gereden. Even bij familie een bakje gedaan en gekeken of de fan aansloeg (en dat deed ie toen de meter naar de rechterkant van het midden kroop. Gedurende mijn Epen - Vaalsrally ging alles ook prima en pruttelde het torretje onder de kap er vrolijk op los.

Affijn het is laat en morgen wil ik uitgerust de Alfetta nog eens uitlaten op al die leuke weggetjes hier. Stefen, allicht pben we nog eens deze twee weken en anders zie ik je na de vak weer in de garage.
Bedankt voor de reacties.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Met Alfetta naar Limburg, koelingsproblemen bij Heer

zo sep 05, 2010 01:15

Dus.......

Na het plaatsen van mijn noodkreet, maar eens even onder het kapje geloerd. Dit in afwachting van hullie reacties. Omdat mij tijdens het horrormoment zelf al was opgevallen dat de fan hele andere plannen had. Na een aantal boze blikken van mij in de richting van de fan eens gekeken hoe het met alle aansluitingen en aanverwante bedrading was gesteld. En wat ziet mijn oog, een loshangend zwart kabeltje wat met een oogje en een van de bouten en moeren van de voorbumper hoord vast te zitten. En die zat dus mooi los omdat ik ivm met gehobby die eerder deze week had verwijderd. Maar de 12 km woon werkverkeer waren een dermate lage belasting voor het koelsysteem dat ik dit nooit heb gemerkt. Daar had ik de file ter hoogte van Heerlen voor nodig.

Nadat de bumper en het eerder genoemde aardkabeltje :evil: :evil: :twisted: :roll: :roll: weer goed op hun plek zaten ben ik vanuit Epen binnendoor naar Vaals gereden. Even bij familie een bakje gedaan en gekeken of de fan aansloeg (en dat deed ie toen de meter naar de rechterkant van het midden kroop. Gedurende mijn Epen - Vaalsrally ging alles ook prima en pruttelde het torretje onder de kap er vrolijk op los.

Affijn het is laat en morgen wil ik uitgerust de Alfetta nog eens uitlaten op al die leuke weggetjes hier. Stefen, allicht pben we nog eens deze twee weken en anders zie ik je na de vak weer in de garage.
Bedankt voor de reacties.
Het siert je dat je dit durft op te biechten...

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

Re: RE: Met Alfetta naar Limburg, koelingsproblemen bij Heer

zo sep 05, 2010 09:31

Het siert je dat je dit durft op te biechten...
Volgens mij hadden we daar een apart topic voor, kan het zo snel niet vinden, maar daar kan deze prima tussen
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Met Alfetta naar Limburg, koelingsproblemen bij Heerlen

zo sep 05, 2010 09:36

Ja, daar heb ik ook nog een gevalletje voor. :oops:

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Met Alfetta naar Limburg, koelingsproblemen bij Heerlen

zo sep 05, 2010 09:38

Het is SteVen :wink:

Mooi dat het opgelost is. Iets met haastige spoed :lol:
Maar ik zie je na je vakantie wel weer.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
74Fetje1800
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: di apr 27, 2010 20:12
Locatie: Joure

RE: Met Alfetta naar Limburg, koelingsproblemen bij Heerlen

zo sep 05, 2010 14:27

Ach ja het was even van "he getver de getver" toen ik even op de vluchtstrook bij mijn Alfje onder de rok moest kijken. Een leermomentje voor een amateur monteurtje. Weer wat geleerd, en zonder dat er iets permanent is overleden. Mijn Alfje heeft haar stempel van het "Gertjansbestendigheids keurmerk" wel verdiend.

Steven, tot later.

Gebruikersavatar
74Fetje1800
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: di apr 27, 2010 20:12
Locatie: Joure

RE: Met Alfetta naar Limburg, koelingsproblemen bij Heerlen

zo sep 05, 2010 16:31

Mijn nichtje heeft zojuist haar eerste meters over de parkeerplaats geprutteld, het vanuit de 1e versnelling wegrijden. En ook achteruit. Nichtje deed het prima voor een eerste keer, en ook de Alfa heeft zich wel bewezen als betrouwbaar lijdend voorwerp.

Terug naar “Algemene Technische vragen”