@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: motor reinigen

zo aug 28, 2005 16:32

Zoals Sprint 88 het bedoelt zou ik de zaak ook niet gaan spoelen,gewoon verversen is zat, maar als je van een minerale/ of halfsynteet op een zwaar gedoopte volsyntheet over wilt stappen moet het toch best kunnen??? (Wel spoelen met goedkope olie na het reinigen natuurlijk)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Maxtor
Guru
Guru

Re: RE: motor reinigen

zo aug 28, 2005 20:19

De koolaanslag in je cylinders? Veel rijden dan brandt je het er vanzelf uit.

Precies, en net zo belangrijk met regelmaat de olie verversen.
Ikzelf ververs bij elke 10.000 km.

En nu niet denken: mijn auto gebruikt veel olie dus veel toevoegen en de olieverversing kun je achterwege laten [-X

Je mot s een blokje open trekken en kunt direct zien of de olie freq. is ververst of niet.
Je kunt het zelfs ruiken :wink:
Dat heb ik bij mijn 33 die 5 jaar 'stil' gestaan heeft, na een rit ruik je oude olie of een vreemd luchtje. Inmiddels zit er natuurlijk verse olie in maar houdt die geur nog lang aan? Ik heb er nu ongeveer een kleine 900 km mee gereden....
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 28, 2005 20:32

De koolaanslag in je cylinders? Veel rijden dan brandt je het er vanzelf uit.

Precies, en net zo belangrijk met regelmaat de olie verversen.
Ikzelf ververs bij elke 10.000 km.

En nu niet denken: mijn auto gebruikt veel olie dus veel toevoegen en de olieverversing kun je achterwege laten [-X

Je mot s een blokje open trekken en kunt direct zien of de olie freq. is ververst of niet.
Je kunt het zelfs ruiken :wink:
Dat heb ik bij mijn 33 die 5 jaar 'stil' gestaan heeft, na een rit ruik je oude olie of een vreemd luchtje. Inmiddels zit er natuurlijk verse olie in maar houdt die geur nog lang aan? Ik heb er nu ongeveer een kleine 900 km mee gereden....
Dat ruik je alleen als het blok open ligt.
De aanslag die het creëert krijg je ook niet weg met verse olie :wink:

Wellicht dat die geur elders vandaan komt.
Na 5 jaar stilstand duurt het ff eerdat zo een blokje weer echt tot leven komt :roll:

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

zo aug 28, 2005 21:58

wat betreft die oliegeur
dat klopt doet ie van mij ook
alsof je in een wagen uit de 60er stapt. :wink: :-k
maar de meningen zijn nogal verdeeld dus nog maar effe nadenken.

goedje is inmiddels al gekocht maar zit er nog niet in dus wie weet

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

ma aug 29, 2005 09:39

Toch was dat Slick 50 niet slecht hoor. Ik heb het ook een paar keer gebruikt en het hielp wel. Je moet het alleen goed toevoegen. Ik deed 's avonds altijd olie verversen en bijvullen tot minimum, dan de volgende dag even warm laten draaien, troep erbij kiepen en dan vanuit Zeeland naar mijn ouders in Friesland rijden. Ik heb een Giulietta gehad die gewoon harder stationair ging lopen!
De meeste mensen dachten dat het spul speelgoed was en gooide het er zomaar bij en lieten hem dan 5 minuten draaien, en dat gaat echt niet dus!
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice

ma aug 29, 2005 12:05

Misschien is diet ook wel iets:
De nieuwe Shell Helix,die uw motor 'ververst,verjongt en vernieuwt'
Concreter:Shell heeft een nieuwe olie ontwikkeld die aantoonbaar in staat is trillingen in de motor te verminderen.Dit is bij toeval ontdekt bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie helix olieën.Zie voor het complete verhaal Autovisie 17 van 18 augustus over het schoner maken van de motor door de nieuwe Helix olie.

Maxtor
Guru
Guru

ma aug 29, 2005 16:28

Heb ik ook gelezen in de AV, zag er best interessant uit allemaal misschien toch wel het overwegen waard..
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

wendola

ma aug 29, 2005 16:43

V power :lol: wordtie ook schoon van

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma aug 29, 2005 16:47

De echte problemen ontstaan vaak na verversen van de motorolie omdat schone olie
veel losweekt.

Ik weet niet wat precies het probleem is maar als wordt vermoed dat de motor van binnen
erg vuil is, is het noodzakelijk om je aanzuigfilter te controleren.

Je kan helaas niet in de motor kijken om de conditie te controleren maar ik zou gewoon eerste 2-3.000 km rustig rijden en geen moderne, te reinigende olie te gebruiken.

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

ma aug 29, 2005 16:47

ik ben niet zo'n V-powerfan, ik heb wel hele goede ervaringen met BP-Ultimate
daar ging mijn 75 TB echt zuiniger en mooier van lopen
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma aug 29, 2005 17:59

De echte problemen ontstaan vaak na verversen van de motorolie omdat schone olie
veel losweekt.

Ik weet niet wat precies het probleem is maar als wordt vermoed dat de motor van binnen
erg vuil is, is het noodzakelijk om je aanzuigfilter te controleren.

Je kan helaas niet in de motor kijken om de conditie te controleren maar ik zou gewoon eerste 2-3.000 km rustig rijden en geen moderne, te reinigende olie te gebruiken.
Als je je olie niet freq. ververst zal de kwaliteit van die olie sterk achteruit gaan.
Je motor vervuild van binnen, ook met nieuwe olie krijg je dat niet schoon.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 30, 2005 11:32

Gisteren het smeersysteem van Juul gespoeld met een speciaal regingsmiddel. (JB). Ik deed dit niet omdat het blok nu vuil was van binnen, maar omdat ik toch wilde overstappen van een halfsynteet 15w50 op een (zwaarder gedope-te) 10W60 Volsynteet.

Let wel: Mijn blok is ca twee jaar geleden helemaal uitelkaar geweest waarbij de kop en het grootste deel van het blok incluis de oliepomp grondig zijn gerenigd.(helaas heb ik daarbij waardeloze AE HC zuigers gemonteerd :cry: )
Alleen voor het reinigen van de oliekanalen en de krukas zag ik zo geen mogelijkheid, dus die heb ik toen met ontvetter en de luchtspuit bewerkt. Twee jaar later dus kwam er bij het spoelen echt roetzwarte olie uit het blok. (veel vuil dus.) Pas na drie keer spoelen (met Aldi-olie) was het weer een beetje helder.

Ik heb hier een ding van geleerd.(en gezien de reacties zijn er meerdere mensen die dit kunnen bevestigen) Die reinigingsmiddelen maken zoveel zooi los dat het bij een blok wat de nodige jaartjes heeft gelopen en nog nooit van drek en zooi ontdaan is, ABSOLUUT moet worden afgeraden om het blok te gaan spoelen. Er komt gewoon teveel rommel los en de kan is vlgs mij ook erg groot dat er verstoppingen ontstaan.
Gewoon een mineraal of een halfsynteet gebruiken dus en regelmatig ( iig elk jaar) verversen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 30, 2005 15:57

Ik heb hier een ding van geleerd.(en gezien de reacties zijn er meerdere mensen die dit kunnen bevestigen) Die reinigingsmiddelen maken zoveel zooi los dat het bij een blok wat de nodige jaartjes heeft gelopen en nog nooit van drek en zooi ontdaan is, ABSOLUUT moet worden afgeraden om het blok te gaan spoelen. Er komt gewoon teveel rommel los en de kan is vlgs mij ook erg groot dat er verstoppingen ontstaan.
Gewoon een mineraal of een halfsynteet gebruiken dus en regelmatig ( iig elk jaar) verversen.
Juist, dat bedoel ik dus...!
Mi is dan het middel erger dan de kwaal?
Audi waar ik over sprak was ook niet echt 'maniakaal onderhouden'... :wink:
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Terug naar “Algemene Technische vragen”