Gisteren het smeersysteem van Juul gespoeld met een speciaal regingsmiddel. (JB). Ik deed dit niet omdat het blok nu vuil was van binnen, maar omdat ik toch wilde overstappen van een halfsynteet 15w50 op een (zwaarder gedope-te) 10W60 Volsynteet.
Let wel: Mijn blok is ca twee jaar geleden helemaal uitelkaar geweest waarbij de kop en het grootste deel van het blok incluis de oliepomp grondig zijn gerenigd.(helaas heb ik daarbij waardeloze AE HC zuigers gemonteerd

)
Alleen voor het reinigen van de oliekanalen en de krukas zag ik zo geen mogelijkheid, dus die heb ik toen met ontvetter en de luchtspuit bewerkt. Twee jaar later dus kwam er bij het spoelen echt roetzwarte olie uit het blok. (veel vuil dus.) Pas na drie keer spoelen (met Aldi-olie) was het weer een beetje helder.
Ik heb hier een ding van geleerd.(en gezien de reacties zijn er meerdere mensen die dit kunnen bevestigen) Die reinigingsmiddelen maken zoveel zooi los dat het bij een blok wat de nodige jaartjes heeft gelopen en nog nooit van drek en zooi ontdaan is, ABSOLUUT moet worden afgeraden om het blok te gaan spoelen. Er komt gewoon teveel rommel los en de kan is vlgs mij ook erg groot dat er verstoppingen ontstaan.
Gewoon een mineraal of een halfsynteet gebruiken dus en regelmatig ( iig elk jaar) verversen.