Gebruikersavatar
ALFADELTA1975
Newbie
Newbie
Berichten: 43
Lid geworden op: do apr 14, 2005 21:29

Wat is het doel en essentie van een luchmassameter?

di aug 30, 2005 19:27

Ben zelf geen monteur vandaar eigenlijk mijn vraag :?

De luchtmassameter waar dient dit eigenlijk exact voor? En wat als deze niet goed werkt? Heb namelijk een slechtlopende 33 , en naar alle waarschijnlijkheid is deze gerelateeerd aan de luchtmassameter.

Thanx alvast, zoals altijd voor alle info :)

Gebruikersavatar
figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 650
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:07
Locatie: Vught. N-Br

RE: Wat is het doel en essentie van een luchmassameter?

di aug 30, 2005 19:47

Type in Google: 'luchtmassameter wat is' en er gaat een wereld voor je open. Simplistisch gesteld meet een lmm de hoeveelheid lucht die voorbij komt en in je inlaat gaat. Het is een van de meetpunten (naast bv gaspedaalstand) voor een computer om bv te bepalen hoeveel benzine bijgemengd moet worden voor een ideale verbranding.

Adios, JR

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8931
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Wat is het doel en essentie van een luchmassameter?

di aug 30, 2005 20:02

Jouw luchtmassameter is een airflowmeter met stuwklep, als ik het wel heb. Deze zijn (bij mijn weten en ervaring) lang niet zo storingsgevoelig als de latere hittefilm/hittedraad-exemplaren (en dan vooral de vermaledijde Bosch-exemplaren van pakweg 1997 tot 2002, vooral op dieselmotoren).

In het kort (ik versimpel het een beetje, heren, vul me aan/corrigeer me waar nodig):
In jouw geval komt de lucht binnen in de AFM, en duwt dan tegen een klep aan. Deze scharniert dan minder of meer open, afhankelijk van hoe hard de lucht aangezogen wordt (=hoeveel gas je geeft). De mate van hoekverdraaiing van de as waarop de klep scharniert is dan een maat voor de hoeveelheid aangezogen lucht, dit wordt omgezet in een spanning. Deze wordt dan (als het goed is) gecorrigeerd voor de temperatuur en dan naar je motormanagement gestuurd, en die vertelt dan aan de injectoren hoe lang ze open moeten (= hoeveel brandstof erbij moet).

Tot zover de theorie...

Wat is er precies mis met je motorloop?

Yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
ALFADELTA1975
Newbie
Newbie
Berichten: 43
Lid geworden op: do apr 14, 2005 21:29

RE: Wat is het doel en essentie van een luchmassameter?

wo aug 31, 2005 07:06

Allereerst bedankt voor de reactie.

Na afstelling van de motor, nog steeds een slecht stationair lopende motor. In eerste instantie lijkt het op een slechte benzinetoevoer/druk. De benzinefilter, rotor, zijn pas vervangen. Uiteraard is het inhouden, in het begin ook een probleem. Na warm rijden is probleem verholpen. Wat eigenlijjk wel raar is, is dat als ik een stuk heb gereden en dan opnieuw start, hij weer onregelmatig loop om vervolgens na een minuut of 5, weer goed te lopen. Dit proces blijft en is eigenlijk nooit echt verdwenen.

Een maand geleden heb ik ooit eens dat spul gekocht om je kleppen te reinigen. Een substantie die je in je benzinetank moet gooien. Dat hielp maar even....

Ik moet er wel bij zeggen dan Sam van Lingen, bij de afstelling, zelf niets kon vinden.

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Wat is het doel en essentie van een luchmassameter?

wo aug 31, 2005 16:29

als je even de stekker loshaalt van de lmm, dan kun je even kijken of er verschil is of niet. Als er geen verschil is in motorloop dan is die zeker stuk.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

norman en monique

RE: Wat is het doel en essentie van een luchmassameter?

wo aug 31, 2005 21:09

Hallo zou het niet je lamdazone kunnen zijn of jou auto die niet??

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Wat is het doel en essentie van een luchmassameter?

wo aug 31, 2005 21:37

check ook alle onderdruk slangentjes! Als er 1 poreus is of net niet goed zit, dan gaat je 16V ook niet lekker lopen.... Reinig ook je stationair toerentalregelaar! (of trek de stekker ervan los als hij onregelmatig loopt!)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
ALFADELTA1975
Newbie
Newbie
Berichten: 43
Lid geworden op: do apr 14, 2005 21:29

RE: Wat is het doel en essentie van een luchmassameter?

do sep 01, 2005 06:43

Ik weet de plek van de luchtmassameter :D , alleen de stekker ervan niet, ook niet van de stationairregelaar :cry:

Lamdasonde zou ook een optie kunnen zijn, er hangt wel een duur kostenplaatje aan om het te vervangen. Voordat ik dat doe, wil ik eerst zeker weten wat er aan de hand is...

@Rens,

Zodra je de stekker van de LMM loshaalt, en je merkt wel verschil, is dit verschil dat ie dan stationair weer goed gaat lopen ofzo?

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8931
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Wat is het doel en essentie van een luchmassameter?

do sep 01, 2005 08:30

Als die stekker niet vastzit, 'vertelt' de LMM niet meer aan het motormanagement hoeveel lucht er binnenkomt. De auto zal dan absoluut niet meer lekker lopen; hij zal misschien in 'noodloop' gaan, of heel bokkig gaan lopen of nog anders. Hoe dan ook, van het loshalen van de stekker wordt het nooit beter. Alleen, als het dan niet slechter wordt, is er waarschijnlijk iets met je LMM aan de hand, omdat de motor dan kennelijk al in noodloop o.i.d. zit.

suc6,

Yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Wat is het doel en essentie van een luchmassameter?

do sep 01, 2005 19:23

met pijlen en een cirkel aangegeven:
1; de stationair toerental regelaar
2; de luchtmassa meter stekker

Afbeelding
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Bertone1

RE: Wat is het doel en essentie van een luchmassameter?

do sep 01, 2005 19:59

Ik heb ooit eens bij het eerste type 33 eenzelfde soort probleem gehad.
Na veel gezoek bleek het slangetje tussen benzinetank en benzineleiding
van binnen rubberdeeltjes los te laten. Slangetje vervangen en het probleem
was opgelost. Kost niet veel, je kan het altijd proberen. :wink:

Gebruikersavatar
ALFADELTA1975
Newbie
Newbie
Berichten: 43
Lid geworden op: do apr 14, 2005 21:29

RE: Wat is het doel en essentie van een luchmassameter?

do sep 01, 2005 22:26

Okey dan, THANX voor het visueel plaatje :wink: !!

Misschien dat ik voor dat ik ga met vakantie ( en dat is overmorgen :lol: ), fixen.

Zal het antwoord wel posten wat het is geweest.

Terug naar “Algemene Technische vragen”