Ben zelf geen monteur vandaar eigenlijk mijn vraag
De luchtmassameter waar dient dit eigenlijk exact voor? En wat als deze niet goed werkt? Heb namelijk een slechtlopende 33 , en naar alle waarschijnlijkheid is deze gerelateeerd aan de luchtmassameter.
Type in Google: 'luchtmassameter wat is' en er gaat een wereld voor je open. Simplistisch gesteld meet een lmm de hoeveelheid lucht die voorbij komt en in je inlaat gaat. Het is een van de meetpunten (naast bv gaspedaalstand) voor een computer om bv te bepalen hoeveel benzine bijgemengd moet worden voor een ideale verbranding.
Jouw luchtmassameter is een airflowmeter met stuwklep, als ik het wel heb. Deze zijn (bij mijn weten en ervaring) lang niet zo storingsgevoelig als de latere hittefilm/hittedraad-exemplaren (en dan vooral de vermaledijde Bosch-exemplaren van pakweg 1997 tot 2002, vooral op dieselmotoren).
In het kort (ik versimpel het een beetje, heren, vul me aan/corrigeer me waar nodig):
In jouw geval komt de lucht binnen in de AFM, en duwt dan tegen een klep aan. Deze scharniert dan minder of meer open, afhankelijk van hoe hard de lucht aangezogen wordt (=hoeveel gas je geeft). De mate van hoekverdraaiing van de as waarop de klep scharniert is dan een maat voor de hoeveelheid aangezogen lucht, dit wordt omgezet in een spanning. Deze wordt dan (als het goed is) gecorrigeerd voor de temperatuur en dan naar je motormanagement gestuurd, en die vertelt dan aan de injectoren hoe lang ze open moeten (= hoeveel brandstof erbij moet).
Tot zover de theorie...
Wat is er precies mis met je motorloop?
Yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?
Na afstelling van de motor, nog steeds een slecht stationair lopende motor. In eerste instantie lijkt het op een slechte benzinetoevoer/druk. De benzinefilter, rotor, zijn pas vervangen. Uiteraard is het inhouden, in het begin ook een probleem. Na warm rijden is probleem verholpen. Wat eigenlijjk wel raar is, is dat als ik een stuk heb gereden en dan opnieuw start, hij weer onregelmatig loop om vervolgens na een minuut of 5, weer goed te lopen. Dit proces blijft en is eigenlijk nooit echt verdwenen.
Een maand geleden heb ik ooit eens dat spul gekocht om je kleppen te reinigen. Een substantie die je in je benzinetank moet gooien. Dat hielp maar even....
Ik moet er wel bij zeggen dan Sam van Lingen, bij de afstelling, zelf niets kon vinden.
als je even de stekker loshaalt van de lmm, dan kun je even kijken of er verschil is of niet. Als er geen verschil is in motorloop dan is die zeker stuk.
check ook alle onderdruk slangentjes! Als er 1 poreus is of net niet goed zit, dan gaat je 16V ook niet lekker lopen.... Reinig ook je stationair toerentalregelaar! (of trek de stekker ervan los als hij onregelmatig loopt!)
Ik weet de plek van de luchtmassameter , alleen de stekker ervan niet, ook niet van de stationairregelaar
Lamdasonde zou ook een optie kunnen zijn, er hangt wel een duur kostenplaatje aan om het te vervangen. Voordat ik dat doe, wil ik eerst zeker weten wat er aan de hand is...
@Rens,
Zodra je de stekker van de LMM loshaalt, en je merkt wel verschil, is dit verschil dat ie dan stationair weer goed gaat lopen ofzo?
Als die stekker niet vastzit, 'vertelt' de LMM niet meer aan het motormanagement hoeveel lucht er binnenkomt. De auto zal dan absoluut niet meer lekker lopen; hij zal misschien in 'noodloop' gaan, of heel bokkig gaan lopen of nog anders. Hoe dan ook, van het loshalen van de stekker wordt het nooit beter. Alleen, als het dan niet slechter wordt, is er waarschijnlijk iets met je LMM aan de hand, omdat de motor dan kennelijk al in noodloop o.i.d. zit.
suc6,
Yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?
Ik heb ooit eens bij het eerste type 33 eenzelfde soort probleem gehad.
Na veel gezoek bleek het slangetje tussen benzinetank en benzineleiding
van binnen rubberdeeltjes los te laten. Slangetje vervangen en het probleem
was opgelost. Kost niet veel, je kan het altijd proberen.