prikkers
Newbie
Newbie

Iets is lek (koelvloeistof?) -> vloer bestuurderskant nat

do sep 15, 2005 14:37

Ik heb maandag een 146 TD tweedehands gekocht, maar de eerste mankementen komen nu al bovendrijven.

Aan de bestuurders kant lekt iets.. Ik denk dat het koelvloeistof is want het is een beetje blauwig en het reservoir gaat redelijk snel leeg. De hele vloerbekleding is zompig. Ik heb aan de kant van mn rechterbeen, rechts van het gaspedaal een paneeltje losgeschroeft, en daar zie je dan twee buisjes. Eentje 'wijst' de bestuurderskant op en de ander de bijrijderskant.
Het lijkt alsof het aan de bovenkant van het buisje aan de bestuurderskant lekt. Ik kan het alleen niet zo goed zien. Het buisje is rond met een diameter van ongeveer 4 cm. Net een stofzuigerslang.
Weet iemand wat dit is, en wat ik er aan kan doen?

Verder heb ik nog een vraagje: als ik mijn stuur helemaal een kant op draai, hoor ik een pieptoon. Dit gebeurt ook als de auto stil staat. Waisda?

En de laatste vraag: soms hoor ik een soort bonkend geluid van rechtsvoor komen. Het is me nog steeds niet duidelijk of dat gebeurt tijdens het sturen of een hobbel, maar volgens mij tijdens het sturen. het klinkt als iets dat los ligt in de kofferbak (alleen dan dus van rechtsvoor). En naar mijn idee gebeurt het vooral met sturen. Het is behoorlijk luid en - misschien verbeeld ik me dat - maar volgens mij voel ik het ook.
Ik hoor het ook wel eens van linksachter, maar minder vaak. Wederom, waisda?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Ik hoop ook dat het niet te ernstig is, want ik vind de auto voor de rest erg relaxt

Ricambi Originali

RE: Iets is lek (koelvloeistof?) -> vloer bestuurderskant

do sep 15, 2005 15:46

Waarschijnlijk lekt de vloeistof ergens bij de kachel, (slang bij schutbord) en die piep zal wel van de stuurbekrachtiging afkomen..
Weet niet precies hoe dat bij een 146 allemaal zit met die kachel, maar waarschijnlijk zal je een stukje dashboard moeten uitbouwen.. anders kijk ff uit naar een vraagbaak, dan kan je precies zien hoe die kachelslangen lopen... en kijk ff of je genoeg vloeistof in het stuurbekrachtigings potje hebt zitten..

Groet, Ro

Danny
Guru
Guru
Contacteer: Website

do sep 15, 2005 17:20

Lekke kachel kraan.
Alfa historie:sud 1.5ti, 33 1.5qv, 33 1.5ti, 33 1.7qv, 75 1.8 carb, 75 1.8ie, 75 indy, 33 imola, 33 1.7 16v sqv(Stef Visser getuned), 155 1.8ts,giulia 2.1 ltr 164 super nu 156SW en 159 sw
SCARB nr 697

patje1100
Guru
Guru

do sep 15, 2005 17:22

Prikkers... welkom hier om dit uiterst informatieve forum.

Aan de linker voorzijde van jouw console zit een plaatje wat je met een paar parkers weg kunt halen. Daar achter zit een zwart dekseltje wat ook met 2 parkers vast zit ( dat is al een beetje pielen om dat te verwijderen). Daar achter zit je kachelkraan wat met 2 moertjes 10 aan je kachelradiateurtje bevestigd zit. Daar tussen zit een rubberen O ring. Die willen nog wel eens lekken. Kijk daar maar eens.

Voor wat betreft het gebonk in je rechter wielkast. Dat zal 'm wel zitten in de rubbers van je fusee arm. Als dat het zelfde systeem als een 155 is ( en dus ook een bekende kwaal) ben je voor 6 tientjes en 2 uurtjes sleutelen van je gebonk af.

Sterkte ermee

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

vr sep 16, 2005 01:42

en 2 uurtjes sleutelen van je gebonk af.
Enne: vooral goed luisteren naar ome Patje - hij houdt niet zo van bonken, en sleutelt zelfs om daar vanaf te zijn! :lol:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

prikkers
Newbie
Newbie

vr sep 16, 2005 08:11

super, dank je wel patje!

Vanavond gelijk beginnen en ik heb dus wat te doen van het weekend
:P

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

vr sep 16, 2005 08:23

Of in het ergste geval is je kachelradiateur lek... :cry:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

prikkers
Newbie
Newbie

vr sep 16, 2005 09:33

heeft iemand iets van een handleiding o.i.d. zodat ik een klein beetje weet wat ik doen moet?
heb gezocht op het forum naar een manual maar kan m niet vinden.

patje1100
Guru
Guru

vr sep 16, 2005 11:28

Tom@ Als jij dit soort uitspraken doet is er weer volop drank in de man he ? :wink:

Prikkers@ hiervoor heb je geen handleiding nodig. Hooguit een massage handboek voor je vrouw voor je rug naderhand als je een tijdje met je hoofd tussen de pedalen hebt gehangen :lol:

Wordt je verwarming nog wel warm en koud ? Zo ja, dan werkt je kraantje nog wel. Zo nee, dan werkt het schuifje in je kachelkraantje waarschijnlijk niet meer. Zo'n kraantje kost iets van 15 euro geloof ik

Wat je ook even kunt doen is het volgende. Daarbij moet je zeker weten dat je wel circulatie in je kachelradiateurje hebt dus moet ie op "warm "staan. Tap een paar liter koelvloeistof af. Haal bij je thermostaat de slang los welke welke naar binnen gaat... naar je kachelradiateur dus. Vul die slang weer met koelvloeistof en zet er een beetje druk met een compressor op ( geen 12 bar , anders maak je ballonnen van je slang en kan je kachelradiateur ook ploffen) Dan laat je een 2e persoon binnen kijken waar precies de koelvloeistof er uit komt.

Dit zijn geen fijne klussen om te doen.

Succes

prikkers
Newbie
Newbie

vr sep 16, 2005 11:36

:lol: :lol:

dat belooft wat
had inderdaad al even ondersteboven tussen mn pedalen gelegen. Is niet fijn, zeker niet nu de vloer doorweekt is van de koelvloeistof

Ik heb geen compressor dus dat drukgebeuren wordt lastig, maar de verwarming doet het nog wel prima dus is dan niet nodig toch?
De ruiten beslaan wel als een malle, ik weet niet of dat normaal is bij een 146?

Ik ga vanavond met een vriend van me ernaar kijken en eerst maar eens voorzichtig de boel uit mekaar schroeven.

patje1100
Guru
Guru

vr sep 16, 2005 11:45

Jawel. Dat kan wel nodig zijn.

Door er druk op te zetten kun je ontdekken waar ie lekt. Slangeklem ergens / O ring van het kraantje / kachelradiateur.

Je kachel wordt warm, maar wordt ie ook koud als je de schuif naar blauw draait ?

Ach... je kunt maar 1x smerig worden.

Dat beslaan van de ramen is logisch. Er zit veelste veel vocht in je auto.

prikkers
Newbie
Newbie

za sep 24, 2005 17:15

ik ben nu bezig met het opzoeken van het lek en het komt van de radiator coolant inlet tap (engels garageboekje).

weet iemand of er bij de aanhechting daaar een soort rubber tussen moet?

Terug naar “Algemene Technische vragen”