Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: Storing systeem ABS / VDC

vr apr 24, 2015 16:43

Het probleem van jouw storing moet je voornamelijk zoeken in de spanning die je hebt gemeten tijdens het starten, 9,73V als ik goed gelezen heb? De ondergrens van de voedingsspanning van ECU's is als ik mij niet vergis 10V, daarónder zal een ECU een foutmelding in het storingsgeheugen aanmaken en vaak is de ABS-regeleenheid de eerste die een melding maakt. Ik verdenk sterk jouw accu, dat deze nog redelijk recent vervangen is zegt níets over de staat van de accu want hij zou zomaar uit een oude 'batch' kunnen komen van het garagebedrijf... als dit betreffende bedrijf zijn nieuwe accu's bijv. in een koude en vochtige ruimte opslaat zal de kwaliteit van de accu snel achteruit gaan, de vochtige lucht geeft namelijk een soort kortsluiting tussen de polen!

Een ander mogelijke oorzaak is dat de startmotor tijdens het starten teveel stroom trekt van de accu.. (trouwens, is de accu die er nu in zit wel van de voorgeschreven capaciteit?) Dit kan een probleem met de startmotor zélf zijn, maar zou ook kunnen komen doordat de bijv. de motor te lang aangedreven moet worden voordat deze aanslaat, wat weer veroorzaakt zou kúnnen worden door bijv. een probleem met het brandstofcircuit (defecte hoge-drukpomp om maar een zijstraat te noemen)

Ik zou beginnen met de accu te laten doormeten met een elektronische tester waarmee de capaciteit van de accu kan worden bepaald. Verder zou je ook de ''startstroom'' kunnen laten meten om te zien of de stroom die de startmotor trekt wellicht te groot is. Lekstroom heb je bij moderne auto's met een boel elektronica altijd, waarbij je na het afzetten van het contact/op slot zetten van de auto nog een semi-actieve fase hebt, deze duurt bij een GT als ik het goed heb iets van 2 minuten, maar dit kan ook langer óf korter zijn. Deze fase laat een stroomverbruik zien die op het eerste oog geïnterpreteerd kan worden als ''lekstroom'', dus moet je even wachten tot de elektronica helemaal in ruststand gaat. Dit gaat het beste door lekstroommeting te doen waarbij je het contact afzet en vervolgens de auto op slot zet. Hoop dat je hier iets aan hebt! Suc6!
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
DylanGT
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 15, 2015 13:39

Re: Storing systeem ABS / VDC

za apr 25, 2015 11:57

Het probleem van jouw storing moet je voornamelijk zoeken in de spanning die je hebt gemeten tijdens het starten, 9,73V als ik goed gelezen heb? De ondergrens van de voedingsspanning van ECU's is als ik mij niet vergis 10V, daarónder zal een ECU een foutmelding in het storingsgeheugen aanmaken en vaak is de ABS-regeleenheid de eerste die een melding maakt. Ik verdenk sterk jouw accu, dat deze nog redelijk recent vervangen is zegt níets over de staat van de accu want hij zou zomaar uit een oude 'batch' kunnen komen van het garagebedrijf... als dit betreffende bedrijf zijn nieuwe accu's bijv. in een koude en vochtige ruimte opslaat zal de kwaliteit van de accu snel achteruit gaan, de vochtige lucht geeft namelijk een soort kortsluiting tussen de polen!

Een ander mogelijke oorzaak is dat de startmotor tijdens het starten teveel stroom trekt van de accu.. (trouwens, is de accu die er nu in zit wel van de voorgeschreven capaciteit?) Dit kan een probleem met de startmotor zélf zijn, maar zou ook kunnen komen doordat de bijv. de motor te lang aangedreven moet worden voordat deze aanslaat, wat weer veroorzaakt zou kúnnen worden door bijv. een probleem met het brandstofcircuit (defecte hoge-drukpomp om maar een zijstraat te noemen)

Ik zou beginnen met de accu te laten doormeten met een elektronische tester waarmee de capaciteit van de accu kan worden bepaald. Verder zou je ook de ''startstroom'' kunnen laten meten om te zien of de stroom die de startmotor trekt wellicht te groot is. Lekstroom heb je bij moderne auto's met een boel elektronica altijd, waarbij je na het afzetten van het contact/op slot zetten van de auto nog een semi-actieve fase hebt, deze duurt bij een GT als ik het goed heb iets van 2 minuten, maar dit kan ook langer óf korter zijn. Deze fase laat een stroomverbruik zien die op het eerste oog geïnterpreteerd kan worden als ''lekstroom'', dus moet je even wachten tot de elektronica helemaal in ruststand gaat. Dit gaat het beste door lekstroommeting te doen waarbij je het contact afzet en vervolgens de auto op slot zet. Hoop dat je hier iets aan hebt! Suc6!
Bedankt voor de informatie!

De accu die er nu in zit is een Bosch S5. Ik heb nog een S4 staan die ik zo meteen ga proberen.

Ik heb een stroommeting gedaan op de auto, en de auto verbruikt zo goed als geen stroom.
De auto was op slot en ik mat 25 mA. Na 10 minuten was dit nog steeds dezelfde waarde.
Dit is niet te hoog neem ik aan?

De laadspanning zonder verbruikers is 14.1V.
De laadspanning met lichten, airco, radio aan is 13.88V.

Jouw verhaal over de starter of het brandstofprobleem zet me wel tot nadenken...
Ik heb altijd gedacht dat de auto niet startte zoals de andere auto's. Alles ging wat moeizamer, alsof hij niet snel genoeg ronddraait of in het begin niet genoeg brandstof krijgt. Hij start soms ook schokkerig, daar heeft hij altijd last van gehad. Dus hij wil wel starten, hij 'klopt' een paar keer, en dan start hij. (dit alles in +/- 2 seconden)
Hij valt na het starten soms ook heel even terug in toeren, dus van 850 naar 700 en weer 850. Daarna draait en rijdt de auto echt geweldig.
's Morgens duurt het inderdaad iets langer om te starten (2 seconden i.p.v. 1 seconde) en dan krijgt hij sowieso altijd de storing...

Ik had daarom dus de nieuwe accu gekocht met een hogere CCA-waarde, maar dit veranderde niks aan het probleem.
Ik heb ook de brandstofleidingen van het filter naar het motorblok vervangen, tevergeefs.
Als het de hogedrukpomp is dan laat ik het wel zo...
De normale brandstofpomp wil ik eventueel nog wel vervangen, maar ik weet niet of dit het probleem is.

Mvg, Dylan

Gebruikersavatar
DylanGT
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 15, 2015 13:39

Re: Storing systeem ABS / VDC

za apr 25, 2015 16:38

Oké, even een update.

Ik heb daarnet de accu gewisseld met een andere, zonder resultaat. De storing blijft.
Daarna dus weer gewisseld.

Nu kwam ik tot de vaststelling dat ik de storing ook krijg als ik de auto niet start.
Dus als ik het contact aanzet krijg ik de storing ook na 15-20 seconden wanneer ik de rem indruk.

Waar zitten deze ABS-sensoren en de remlichtschakelaar? Dan kan ik deze eens reinigen en controleren op corrosie.

Mvg, Dylan

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: Storing systeem ABS / VDC

zo apr 26, 2015 20:12

Hoi Dylan, voor wat betreft jouw metingen, ik zie hier geen bijzonderheden aan. Laadspanning is dik in orde, en ook de lekstroom is een heel keurige waarde.
Werken jouw remlichten wel? Zo niet, dan heb je wellicht al het probleem gevonden! De remlichtschakelaar zit gewoon bij het rempedaal.. Als ze wel werken zou ik adviseren om het ABS eens te laten uitlezen op storingen, anders weet je niet eens waarnáár je qua storing moet zoeken... (als het bijv. om een kapotte wielsensor gaat..)

Oh ja, een accu monteren met een hogere capaciteit dan voorgeschreven werkt theoretisch juist averechts om de motor tijdens het starten op het starttoerental te krijgen (om de motor makkelijker te laten ronddraaien op de startmotor), in principe werkt jouw startmotor nu niet optimaal (elektromotor levert zijn hoogste koppel bij 0 tpm, naarmate de toeren van een elektromotor hoger worden daalt het koppel.. té grote accu-capaciteit zorgt voor minder snelle daling van de klemspanning van de accu tijdens werking startmotor, waardoor de startmotor niet zijn optimale koppel kan leveren.. érg ingewikkelde stof, en om dit verder zo even uit te leggen gaat mij niet echt lukken zonder te vervallen in de duistere diepten van de elektriciteitsleer en zul je me waarschijnlijk niet meer volgen, maar neem van mij aan dat startmotor en accu altijd als een 'match' worden uitgekozen door de fabrikant) Suc6!
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Storing systeem ABS / VDC

zo apr 26, 2015 22:29

Defecte wielsensoren worden alleen herkend als de wielen draaien of er moet er eentje onderbroken zijn maar een
zelftest gebeurt sneller dan 25 seconden. Uitlezen is dus hier wel degelijk de boodschap. Actieve sensoren (die zonder tandkrans maar met magneetjes in de stofhoes van het wiellager) mag je niet op weerstand doormeten!

Succes ermee, Gunther

Gebruikersavatar
DylanGT
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 15, 2015 13:39

Re: Storing systeem ABS / VDC

ma apr 27, 2015 08:20

Hmm, ik snap inderdaad het verhaal van de batterij. Door de hogere klemspanning tijdens het starten zal de startmotor sneller willen draaien, maar dit resulteert in een verlaagd koppel.

Vandaag kreeg ik de storing pas na 5 min rijden.
Misschien belangrijk, ook al eerder vermeld: Als ik rem en dus de storing krijg, knippert mijn remlicht even. Daarna werkt het remlicht weer perfect.

Ik zal de auto waarschijnlijk laten uitlezen, want ik weet niet echt meer waar ik het probleem moet zoeken...
De auto moet in juni naar de keuring, en daar wil ik geen storing op de ABS krijgen :roll:

Bedankt voor de reacties iedereen.

Mvg, Dylan

Gebruikersavatar
DylanGT
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 15, 2015 13:39

Re: Storing systeem ABS / VDC

ma apr 27, 2015 13:08

Klopt het dat als ik een OBD2 kabel koop voor Alfa / Fiat / Lancia en het programma "MultiECUscan" installeer, ik mijn auto kan uitlezen? En ook meteen het onderhoudsinterval kan resetten omdat dit niet gebeurd is bij het laatste onderhoud een tijdje terug?

Dit lijkt me wel interessant om zelf te doen.

Gebruikersavatar
damas
Member
Member
Berichten: 109
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 10:50
Locatie: den helder
Contacteer: Website

Re: Storing systeem ABS / VDC

ma apr 27, 2015 14:11

http://www.multiecuscan.net/
http://www.diagnoseapparatuur.nl/cat29/383/ELM327
http://www.diagnoseapparatuur.nl/cat29/379/AFK01

Ik heb zo'n storing weleens gehad met de 166 was toen yaw sensor lampje op de schakelaar en dashboard branden en abs storing
http://www.dibuix.nl/alfa%20gt%20vdc.pdf
heden: Alfa GT JTDm 16v

Gebruikersavatar
DylanGT
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 15, 2015 13:39

Re: Storing systeem ABS / VDC

ma apr 27, 2015 18:07

http://www.multiecuscan.net/
http://www.diagnoseapparatuur.nl/cat29/383/ELM327
http://www.diagnoseapparatuur.nl/cat29/379/AFK01

Ik heb zo'n storing weleens gehad met de 166 was toen yaw sensor lampje op de schakelaar en dashboard branden en abs storing
http://www.dibuix.nl/alfa%20gt%20vdc.pdf
Ik had deze kabel gezien, omdat hij 2x zo goedkoop is: http://autowolf.nl/nl/126-alfa-fiat-lan ... kabel.html
Of is er een reden waarom je mij bovenstaande kabels aanraadt?

Gebruikersavatar
damas
Member
Member
Berichten: 109
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 10:50
Locatie: den helder
Contacteer: Website

Re: Storing systeem ABS / VDC

ma apr 27, 2015 18:59

Ik had deze kabel gezien, omdat hij 2x zo goedkoop is: http://autowolf.nl/nl/126-alfa-fiat-lan ... kabel.html
Of is er een reden waarom je mij bovenstaande kabels aanraadt?[/quote]

http://www.multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx

met de kkl kun je de gt nog wel uitlezen maar de eml is meer suported met nieuwere modellen

de gekleurde kabels zijn voor abs airbag ed. of je moet zelf kabels knutselen zie link
heden: Alfa GT JTDm 16v

Gebruikersavatar
DylanGT
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 15, 2015 13:39

Re: Storing systeem ABS / VDC

ma apr 27, 2015 19:30

]Ik had deze kabel gezien, omdat hij 2x zo goedkoop is: http://autowolf.nl/nl/126-alfa-fiat-lan ... kabel.html
Of is er een reden waarom je mij bovenstaande kabels aanraadt?

http://www.multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx

met de kkl kun je de gt nog wel uitlezen maar de eml is meer suported met nieuwere modellen

de gekleurde kabels zijn voor abs airbag ed. of je moet zelf kabels knutselen zie link
Bedankt voor de info, waarschijnlijk ga ik zo'n setje kabels bestellen.

Mvg, Dylan

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Storing systeem ABS / VDC

ma apr 27, 2015 20:44

Ik heb mezelf een Chinese Delphi gekocht zoals
http://www.aliexpress.com/item/Cool-New ... 53978.html" onclick="window.open(this.href);return false;
waar ik heel tevreden over ben. Kan je heel veel auto's en systemen mee doen.
Het is een beetje een gepruts om de software op je pc te installeren maar eens dat gebeurt is werkt het perfect.

Groeten Gunther

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1095
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: Storing systeem ABS / VDC

di apr 28, 2015 00:45

Oh ja, een accu monteren met een hogere capaciteit dan voorgeschreven werkt theoretisch juist averechts om de motor tijdens het starten op het starttoerental te krijgen (om de motor makkelijker te laten ronddraaien op de startmotor), in principe werkt jouw startmotor nu niet optimaal (elektromotor levert zijn hoogste koppel bij 0 tpm, naarmate de toeren van een elektromotor hoger worden daalt het koppel.. té grote accu-capaciteit zorgt voor minder snelle daling van de klemspanning van de accu tijdens werking startmotor, waardoor de startmotor niet zijn optimale koppel kan leveren.. érg ingewikkelde stof, en om dit verder zo even uit te leggen gaat mij niet echt lukken zonder te vervallen in de duistere diepten van de elektriciteitsleer en zul je me waarschijnlijk niet meer volgen, maar neem van mij aan dat startmotor en accu altijd als een 'match' worden uitgekozen door de fabrikant)
Als je wilt mag je me dat nog wel eens verder uitleggen, in bovenstaande uitleg kan ik zo niet echt meegaan. "De duistere diepten van de elektriciteitsleer" hoef je dan wat mij betreft niet te mijden. Misschien wel handig om het in een apart topic te doen of via PB, hier zou het wat erg afleiden van het gewenste onderwerp.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: Storing systeem ABS / VDC

di apr 28, 2015 09:39

Hoi Stef, is goed, ik zal eerst mijn eigen kennis nog even een beetje opfrissen en dan wil ik wel een stukje schrijven!
Hmm, ik snap inderdaad het verhaal van de batterij. Door de hogere klemspanning tijdens het starten zal de startmotor sneller willen draaien, maar dit resulteert in een verlaagd koppel.
Precies! P = U x I waarbij P het vermogen van de startmotor is, U is de klemspanning en I de stroomsterkte door de motorwindingen. Als P een vaste waarde is en U is/blijft hoger, dan moet I kleiner zijn, minder stroom door de windingen van de startmotor betekend een lager koppel.. (startmotor is meestal een zgn. ''seriemotor'', hoogste koppel word geleverd door de ''kortsluitstroom'', het moment dat de startmotor nog niet draait maar door het contactslot word ingeschakeld) :wink:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Remco 145ts
Junior Member
Junior Member
Berichten: 89
Lid geworden op: za mei 10, 2014 21:03
Locatie: Oudkarspel

Re: Storing systeem ABS / VDC

wo apr 29, 2015 18:53

Storing abs is je remlichtschakelaar.
Moeizame starten kan ook komen door slechte massa kabel of door een startmotor die niet helemaal fris meer is.
Alfa Romeo 145 1.8 ts
bella tecnologia automobilistica italiana

Terug naar “Algemene Technische vragen”