Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Distributieriem Lancia Kappa 2.0 (NON alfa)

wo jan 21, 2009 20:06

:?: Luc had het over een 5 cyl: Dus geen 2.0 16v....

Afbeelding


Wat zien wij daar???

(artnr: 7777221)
Afco: Rollen laten zitten? [-X
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Distributieriem Lancia Kappa 2.0 (NON alfa)

wo jan 21, 2009 20:08

Dat is een mooi plaatje! :lol:
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
Elentinos
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: di jul 26, 2005 19:49
Locatie: Kampen

RE: Distributieriem Lancia Kappa 2.0 (NON alfa)

wo jan 21, 2009 21:54

Eerste typen 2.0 met 145pk hadden geen nokkenasversteller. Vanaf eind 1996 kwam het 2.0 VIS blok (155pk) met nokkenasversteller.

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: Distributieriem Lancia Kappa 2.0 (NON alfa)

do jan 22, 2009 12:31

Ik had het over de 20v _ 5 cylinder bwj 98, kan het niet meer nagaan of er nu al dan niet een nokkenas versteller op zat. Heb het in ieder geval nooit gezien en als hij er al opzat dan heeft hij tot op 220.000 km nooit van zich laten horen :roll: Misschien had ik geluk :lol:
:lol: Wat rollen vernieuwen betreft, in de garage doet men dat voornamelijk omdat de business en of omdat de zaak toch openligt.
Ik persoonlijk ( en voor de rest doet ieder daar mee wat hij wil ) heb bij mijn eigen autos in de loop der tijd toch wel al een 10 TAL X distributie riem vervangen en nog maar éénmaal een rol vervangen omdat die overduidelijk VAST :twisted: stond en ................................. k heb nog nooit eentje gehad waar ik achteraf problemen had.
In geval van een tweede vervanging ( is dus 3e distrieriem ) zou ik effectief ook geen risico lopen.
Ik moet toegeven dat ik om de 30.000 km de behuizing er af haal om één en ander te inspecteren. :idea:

Maar nogmaals ik respecteer ieder zijn zienwijze
Anderzijds is het schandalig dat men bij bvb de GTV op diverse fora zegt dat ondertussen de ALFA garages bij een 2TS de distributie sinds jaar en dag op 60.000 km vervangen er in bvb de handleiding van een bwj 5/2000 nog steeds staat 120.000 km :evil:
Italian cars = something else

di saronno
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:46
Locatie: zoetermeer

RE: Distributieriem Lancia Kappa 2.0 (NON alfa)

di jan 27, 2009 23:23

Hoi Afco,

Als winter/woon-werk auto heb ik inmiddels drie Kappa's versleten. Hoewel ik mezelf een echte "Alfist" mag noemen (in 30 jaar twee sud's, twee giulietta's, twee 155`s,twee 146`s een 164, een 2000 berlina, twee giulietta`s en '(nog steeds) een bertone ......oef!!!) ben ik ook een Lancia liefhebber (drie Kappa`s, twee Thema`s,een Prisma en een Ypsilon) kan ik toch zeggen: Een Kappa is een dijk van een auto!

Volgens de dealer en alle Kappa-kenners is het verstandig om bij UITERLIJK 60.000 km of drie jaar de riemen te vervangen. Inclusief de spanrollen. Kost je de kop niet (bv bij auto Romeo in Nootdorp) en bespaart je een hoop ellende. Bij twijfel: meteen vervangen. Ook niet hopen dat het wel FF kan wachten. Het KAN goed gaan, maar ook mis. En daar zijn veel voorbeelden van. En eerlijk gezegd; bij elke Kappa staat een gebroken riem gelijk aan: de sloop (reparatiekosten vs waarde)
Dus mijn advies: riemen vervangen, tenzij je zeker weet dat het recent gebeurd is. Een bekende "truc" is ook dat je in de handel een Kappa koopt met een verse viltsift aantekening op het motorblok: riemen vervangen bij:....... km. Tja..... bij een vertrouwd en gedocumenteerd onderhoudsverleden kan je daar op afgaan. Maar nogmaals, bij twijfel gewoon vervangen. Kost je max 400 Euro`s. En daarvoor heb je veiligheid en een probleemloze Kappa die de 5 ton met gemak aankan.

Succes!
een echte liefhebber KEN niet zonder een Alfa.
KAN niet zonder een Alfa
Dat zeg ik: ALFA!

Terug naar “Algemene Technische vragen”