Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Helaas niet gelukt!!! (opstarten van de 33 Q4)

do apr 21, 2005 13:41

Of cilinder 1 in het einde van de compressieslag staat wordt niet bepaald door de positie van de zuiger maar door de kleppen.
Dat weet ik wel, Huib, was alleen even uit 't oog verloren dat ie 360° verder natuurlijk weer bovenaan staat, ditmaal om aan z'n inlaat te beginnen ! Daar ging ik even de mist in ! ;)

het klopt dus dat je 't niet kan bepalen op deze manier ! Foute tip, sorry ! :oops:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Helaas niet gelukt!!! (opstarten van de 33 Q4)

do apr 21, 2005 22:28

Goed, er is nu meer duidelijkheid...
Ik heb de timing nogmaals in het handboek bekeken en 1 plaatje is niet correct. De timing van het blok in mijn Q4 heb ik nu vergeleken met de timing op het losse blok dat ik nog had liggen.
YuriV6 was ook even komen kijken en gezamelijk gingen we op speurtocht.. Er dook een nieuwe complicatie op... Het losse motorblok komt nl uit een pre-productieserie van de 33 P4, een demo auto die ik ooit gesloopt had, het vliegwiel op dit motorblok bleek geen T merkteken te hebben!!
Via wat vergelijkingswerk toch de juiste stand gevonden (distributiekappen verwijderd, wat overigens een bijna geknapte distributieriem tevoorschijn toverde), en de rotor hoort dus een hoek van 22 graden met een lijn haaks op de rijrichting te maken. waarbij hij gericht is op de bougiekabel voor cylinder 1 (rechtsvoorin) en de 'achterkant' van de rotor moet wijzen naar een klein inkepinkje in het rotorhuis.
Bij de Q4 is dit niet het geval....

Maar, nu de vraag:

Moet ik de oliepomp verwijderen en in de correcte stand terugplaatsen of kan ik ook het rotorhuis verdraaien zodat de rotor 'goed' staat tov het huis. Waar zou die correcte stand (dat inkepinkje) eigenlijk voor dienen? Het gaat er toch om dat op het juiste moment de vonk gegeven word aan de juiste cylinder? (al luistert dat nauw). Het netste is natuurlijk om de pomp correct te monteren, hij staat blijkbaar ca 90 graden verkeerd.... (daar heb je dus gelijk in Huib, de pomp kan in meerdere standen verkeerd staan....)
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 21, 2005 22:33

eigenlijk maakt 't toch weinig uit ? met zuiger 1 in BDP, einde compressie, wijst ie sowieso toch naar "een" aansluiting (dewelke dat ook moge zijn ?) sluit daar kabel één aan en volg dan met 3-2-4 volgens de draaizin van de rotor ?

da's althans mijn visie. Maar wacht er even mee voordat we weten wat Huib op mijn "oplossing" te zeggen heeft, kwestie van zeker spelen ! ;)

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

do apr 21, 2005 22:35

Ja, maar volgens mij werkt dat alleen als je zeker weet dat hij exact naar een aansluiting wijst, en hoe weet je dat in dit geval zeker...?

Huib??!! :)
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 21, 2005 22:38

en hoe weet je dat in dit geval zeker...?

Huib??!! :)
dat zie je toch als je je verdelerkap d'r op zet ? en je kan altijd nog bijregelen !

HUUUUUUUIIIBBBBBB !!!!!!!!!!!! :lol:

Rens 1.7QV
Guru
Guru

do apr 21, 2005 22:40

Dat inkepinkje staat ook niet precies in het midden. En maak het jezelf nou niet te moeilijk. Zet cilinder 1 in zijn bdp op het T teken, maar dat had je niet, maar je kon hem wel goed zetten. Zet nu je oliepomp op de goede plek en sluit alle kabels goed aan, zoals ik al in de 1e post zei.

Jammer dan als je het weer los moet halen, waar zoveel werk is dat nou ook weer niet en dan weet je zeker dat het goed staat, want anders kun je nog wel ff doorgaan zoals je al wel merkt, aangezien de post al wel even duurt, over uberhaubt de standen van de rotor.

Je kunt wel blijven pielen over al die standen en graden en 16v en 8v. Maar als je ontsteking niet goed staat loopt die niet, dus zet hem nu gewoon goed voor een 8v blok.

Ik heb het in de eerste post al gezegd hoor!!!

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

do apr 21, 2005 22:50

Haha, ok Rens;) :)
maarja, in de tussentijd ontstond dus de discussie over cylinder 1, waar zit cylinder 1, de rotor staat niet gericht op cylinder 1 maar op het 'vonkpunt' van cylinder 1, en het werkplaatshandboek blijkt inconsistent te zijn met de plaatjes..

Maar nu zijn we er uit en ik weet 1 ding zeker; ik vergeet nooit meer hoe de timing incl verdeler hoort te staan !! :D
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Huib
Guru
Guru

vr apr 22, 2005 09:01

Het moet wel mogelijk zijn om de verdeler bij te draaien en de kabels te wisselen dat hij alsnog loopt. Als jij zegt dat hij exact 90 graden verkeerd staat betekent dit dat het aantal tanden van het aandrijftandwiel van de pomp deelbaar moet zijn door 4. Dan kun je het probleem dus gewoon oplossen door de kabels te verwisselen.

Na een paar honder kilometer kijk je ff hoe je nieuwe rotor inloopt (waar de vonk overspringt) en evt stel je de verdeler bij.

Maar dit is natuurlijk niet de netste oplossing. Als je de auto later nog eens verkoopt of als iemand anders de riemen gaat vervangen kan het grote problemen en motorschade opleveren. Dus ik zou zeggen je bent nu toch bezig, doe het in 1 keer goed!
En natuurlijk terug met die rekening naar het revisiebedrijf, zij hebben de pomp fout gemonteerd toch?

Dus eigenlijk is mijn voorstel: probeer hem nu lopend te krijgen, ter bevestiging van ons gezamelijk technisch vernuft \:D/ En daarna ff de boel uit elkaar en alles perfect maken.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

vr apr 22, 2005 09:41

Ik wil het ook meteen goed zetten, ik moet er even tijd voor zien te vinden, maar van half werk hou ik ook niet. Een volgende eigenaar zal er geen last van hebben trouwens, want die auto gaat niet meer de deur uit!! :) (alleen de garagedeur)
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 22, 2005 10:21

ik zou 't ook graag juist hebben mocht 't mijn auto zijn, maar je kan natuurlijk al wel eens even op deze manier aansluiten. kan je wat rijden en evalueren. Misschien wordt het klachtenlijstje voor 't revisiebedrijf alsnog langer ! ;) (al hoop ik uiteraard van niet)

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

ma apr 25, 2005 13:53

he jongens zit zo eens te lezen en ik heb zelf 4 van die 8 kleppers gehad waarvan ik er een compleet heb gereviseerd maar (weetniet of dat bij de 16v ook zo is?) kan je de pomp niet verkeerd zetten de pomp zit gebout aan je onderblok en word aangedreven door je rukas deze brengt de tand wielen in je pomp opgang en het ding begint te pompen en dat maakt voor dat ding volgens mij niks uit hoe die staat alleen in je pomp as word je onsteeking gezet met je verdeel kap hier staan merk tekens op maar als je eerste cilinder in BDP staan en je nokkenassen staan goed wil je alleen nog maar een vonk dat betekend dat je moet kijken waar je rotor staat en dan je verdeelkap zo verdraaien dat deze op het merkteken komt daar de bougikabel van de eerste cilinder op zetten en je hebt een vonk op je eerste cilinder als je dan bij het aan sluiten van de andere kabels gewoon je onstekings volgorde aan houd loopt dat ding gewoon naar mijn idee dit wel bij een 8v maar kan me niet voorstellen dat een 16v anders is heeft toch ook gewoon 4 bougi's dus dat verandert niks en zeker als je geen merk tekens op je vliegwiel hebt maakt het helemaal niet uit dan kan je gewoon kijken waar de rotor het dichtst bij staat en zeggen dat is mijn 1e cilinder.

heb zelf ook een keer gehad bij het wisselen van de koppen dat hij niet wou aanslaan stond dus ook 180 graden verkeerd heb ik gewoon de bougi kabels kriuslinks gewisseld en lopen als een trein in die boeken leggen ze het allemaal zo uitgebreid uit dat je er niks meer van snapt gewoon je gezonde boeren verstand gebruiken en goed kijken

hoop dat ik niet nog meer verwaring heb gemaakt maar juist duidelijkheid veel succes en laat ff horen als hij loopt :driving:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

ma apr 25, 2005 14:54

ja, het verhaal is duidelijk Pieter.
De pomp zelf kan je inderdaad maar op 1 manier monteren, maar het punt waarop hij met het schroefdraad het wormwiel aan de krukas pakt kan wel veranderd worden.... En dat wil ik nu rechtzetten. Wat Huib zegt, je kan het nu misschien wel goed zetten door bougiekabels anders te zetten maar het is netter en beter om het direct goed te doen, iets wat ik ga doen, ik wil het wel gewoon goed hebben zoals het hoort...
Helaas heb ik er nu erg weinig tijd voor maar de olie is er inturssen uit en het uitlaatspruitstuk ligt eraf. Binnenkort meer.....

het staat in het handboek inderdaad erg onhandig beschreven.....
Laatst gewijzigd door Sergio op ma apr 25, 2005 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Huib
Guru
Guru

ma apr 25, 2005 16:42

he jongens zit zo eens te lezen en ik heb zelf 4 van die 8 kleppers gehad waarvan ik er een compleet heb gereviseerd maar (weetniet of dat bij de 16v ook zo is?) kan je de pomp niet verkeerd zetten de pomp zit gebout aan je onderblok en word aangedreven door je rukas deze brengt de tand wielen in je pomp opgang en het ding begint te pompen en dat maakt voor dat ding volgens mij niks uit hoe die staat alleen in je pomp as word je onsteeking gezet met je verdeel kap hier staan merk tekens op maar als je eerste cilinder in BDP staan en je nokkenassen staan goed wil je alleen nog maar een vonk dat betekend dat je moet kijken waar je rotor staat en dan je verdeelkap zo verdraaien dat deze op het merkteken komt daar de bougikabel van de eerste cilinder op zetten en je hebt een vonk op je eerste cilinder als je dan bij het aan sluiten van de andere kabels gewoon je onstekings volgorde aan houd loopt dat ding gewoon naar mijn idee dit wel bij een 8v maar kan me niet voorstellen dat een 16v anders is heeft toch ook gewoon 4 bougi's dus dat verandert niks en zeker als je geen merk tekens op je vliegwiel hebt maakt het helemaal niet uit dan kan je gewoon kijken waar de rotor het dichtst bij staat en zeggen dat is mijn 1e cilinder.
Je haalt toch wel adem als je typt hoop ik ?? :biggrin:
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

di apr 26, 2005 11:21

:):)

Gisteravond heb ik toch maar even tijd vrijgemaakt om het spruitstuk en oliecarter te demonteren. Ook de kap van de distributie heb ik verwijderd, tjonge, wat is dat een klus met ingebouwde motor!!!! Maar uiteindelijk lukte het.... De motor bleek dus niet op BDP van de compressieslag te staan dus dit heb ik gecorrigeerd (vliegwiel 360graden gedraaid). Daarna heb ik de oliepomp correct gemonteerd, de distributiekappen weer gemonteerd en de stroomverdeler erop geschroefd. Toen was het bedtijd.....
Dus binnenkort gaat het carter er weer onder en kan ik verder testen...

IK houdt jullie op de hoogte!
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

reijnaje
Guru
Guru

di apr 26, 2005 11:27

Was het niet handiger de distributiekap pas weer terug te zetten na het testen van de motor? Ik hoop het niet voor je maar stel dat die er straks weer af moet dan ben je weer ff bezig... Is natuurlijk niet aan te raden zonder die kap te rijden maar ff voor het testen moet toch geen problemen geven?

Terug naar “Algemene Technische vragen”