Ok hier het verslag voor het archief.
Om het wiellager te verversen heb je nodig:
-wiellager set
-wiellagervet (ik prefereer tube omdat dat schoon blijft)
-spuitvet
-busje remmenreiniger
-prop alu of koper diameter 60mm
-dop 36 en gangbaar auto gereedschap.
Om te beginnen een tip. Maak je wielkasten schoon bij een doehetzelf autowas plaats en haal j auto daarna even door de wasstraat. Dat sleutelt een stuk prettiger.
Ik vind het altijd makkelijk om mijn auto op grote houte blokken of beuntjes te zetten als ik er aan sleutel, werkt veiliger en prettiger. Uiteraard niet onder de wielen want die moeten er af.
Los de wielen, en daarna de remklauw plus de remschijf. Hang de remklauw even aan een t-ribje of een touwtje ofzo zodat deze niet in de weg of aan zijn slangetje hangt.
Vervolgens haal je de grote moer 36 los die je aandrijfas vast houdt. Ik moest hier meteen al macgyver'en want ik heb als grootste maat dop 32. Je hebt dop 36 zeker nodig om het zwikkie aan te draaien, maar voor het losmaken heb ik de sloop methode gekozen. Mede omdat het velsrandje lastig los te krijgen was en ik pas later aan de dop kon komen. Mijn favo sloop methode is: inzagen met bayijzerzaag en gaten aan de zijknt dwars door de moer boren om deze los te krijgen. Je verslapt de moer dan en die zet iets uit zodat deze uiteindelijk makkelijk los gaat. Let wel op dat je goed boort want je mag de draad van de as miet slpen.
Als dit los is haal je voor het gemak het hitteschild los en daarna de M8 boutjes onderin van de onderste kogel. (3 stuks)
Vervolgens schroef je 4 bouten los die aan de mcpharson veerpoot vast zitten... Steekmaat 17 meen ik uit mijn hoofd. Als je dan voorzichtig met een kunstofhamer de aandrijf as tikjes geeft en aan het huis trekt dan komt het los. Op naar de werkbank
Maak eerst de werkbank zand- en troep vrij. Zand en vuil is nueenmaal de pest voor lagermontage. Hou de boel onder het monteren schoon.
Eerst tik je met de kunststof hamer de wielhouder uit het lager. Dit kan best vast zitten maar aangezien je het lager toch weggooid mag je best doen alsof het je schoonmoeder is. Let wel op dat je niets beschadigt. Een stevige opstelling doet wonderen, uit het handje slaan gaat vaak niet.
Als die los is kan je je concentreren op de grote open moer met buitendraad die het lager opsluit. Ik heb deze gewoon gesloopt door er een paar gaatjes op een twee plekken in te boren en het er gewoon uit te vouwen. Heel losmaken is vaak erg lastig met dit soort vastgerotte rommel. Nu wordt het lastig want het grote lager moet uit het buitenhuis. Deze zat bij mij erg vast, een garage zal dit met een pers doen maarja wie heeft er nu een pers thuis staan. Rammen dus. Het is wel erg handig en prettig als je handig ros gereedschap heb. Bij voorkeur aluminium proppen op de juiste maat. Die had ik gelukkig nog. Geplaatst op de buitenste lagerschaal en de boel eruit gerost
Zo ziet het eruit. Als je het lager eruit hebt dan moet je de boel goed schoonmaken. Dit is erg belangrijk want vuil in een lager is vervelend en een lager monteren in een vuilhuis is ook niet prettig omdat er tussen de borst en het lager vuil kan zitten...en dan komt je lager er niet ver genoeg in. Goed schoonmaken dus, ik gebruik remmen reiniger en een luchtspuitje om het schoon te blazen. Voor het monteren van het lager heb ik het lagerhuis in de hamerite gezet...uiteraard niet het gat waar het lager inkomt, ik vind dit netter maar het hoeft natuurlijk niet...maar de echte purist vertroetelt zijn alfa. Als je gaat moteren eerst even spuitvet op het huis en op het lager. Het voordeel van vet uit een spuitbus is dat het schoon is. Als je vet uit een potje haalt waar je eerder al met van alles in hebt lopen roeren loop je risico tot vervuiling.
Het monteren van het nieuwe lager vond ik makkelijk maar kan moeilijk zijn, voor me werk tik ik dagelijks lagers in huizen uit het handje maar als je zon lager er scheef intikt dan ben je de lul want dan kan je veel slopen...uiteraard is een pers beter, want dan kan je het lager dr rechtstandig in drukken maarja we hebben geen pers...bovendien kan je met een pers als het allemaal een beetje wankel is de boel grondig slopen omdat je niet voelt hoeveel kracht je zet. Afijn...voorzichtig het lager plaatsen.. nog voorzichtiger en goedkijkend een paar tikjes met de schoongeaakte kunstof hamer op de BUITENSCHAAL, nooit de binnen schaal totdat het lager er een klijn stukje inzit...let op dat ie recht zit. Als dit is gebeurt kan je met de schoongemaakte prop het lager er met korte tikjes in tikken.Let onder het tikken vooral het eerste stukje dat het rechtstandig gebeurt. Heb je geen prop dan kan je het oude lager slopen schoonmaken en als aanslag gebruiken....dient niet de voorkeur.
Als het lager zit moet je visueeel controleren of het tegen de borst aanzit, erg belangerijk. Als dit goed zit even voorzichtig de schroefdraas ontvetten (let op dat je niet in het lager spuit, daar zit vet in dat er niet uit mag) en de buitenschroefdraad moer erin plaatsen met een drupje blauwe loctite. Ik heb speciaal gereedschapje gemaakt maar je kan het ook met een schroevendraaier vast tikken...doe dit wel voorzichtig, je kan ook een vierkant staal nemen en dat op maak slijpen zodat het in de moer past en je de boel kan aandraaien. Voor deze mooer geld: zo vast mogelijk. Als dit voldaan is kan je met een dreveltje de velsrandjes tussen de twee uitsparingkjes slaan zodat de moer goed geborgt zit.
Voor je de boel weer aan je auto gaat schroeven eerst de wielhouder (het ding waar je jouw wiel en schijf opschroeft) door het lager steken. Eerst goed schoonmaken, wat spuitvet aanbrengen en dan een opstelling maken die de Binnenste lagerschaal ondersteunt. Doe dit wederom voorzichtig want de binnenkant van het lager is uit twee tapse delen opgebouwt, eigelijk 2 lagers in een voor beide axiale dwarskrachten. De eerste binnenschaal zal je hem gemakkelijk doorheen tikken, maar de twede loop je het risico de boel eruit te slaan..wederom voorzichtigheid. Leg dus de ondersten binnenschaal op een prop.
Daarna veel plezier met monteren, let op dat je de aandrijfas bout lekker vast doet. Ik heb uiteindelijk een dop 36 geleend ergens en het lager flink vast gezet door de auto met wiel en al op de grond te zetten en de boel met een flinke as door mn dop flink aan te draaien...uiteraard met druk je loctite. Voor je de Moer borgt door het randje in de gleuf te slaan eerst de auto opkrikken met wiel eraan vast en te tjekken of er speling op het lager zit...dit mag absoluut niet...de moer moet dan veeeeeeel vaster. De boel kan overigens ook te vast zitten, je wile gaat dan zwaar lopen en dan maak je kans op beschadiging van je schalen...hou dit goed in de gaten, je merkt het wel.
Laatste tip, gebruik bij wielbouten en bij eigelijk allebouten kopervet, dit gaat corrosie tegen en orgt ervoor dat je het ooit nog eens los kan halen. Loctite verbindingen uiteraard niet, loctite moet op een ontvette schroefdraad.
Gaarne hoor ik van collega sleutelaars op- of aanmerkingen op mijn verhaal, dit verhaal is voor beginnende sleutelaars.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!