matthijs
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

Wiellager voor alfa 33

zo feb 13, 2005 11:49

Beste alfisten

Mijn alfatje van de week naar de apk gebracht en onder andere mijn rechtervoorwiel lager was niet goed. Dat vermoede ik al een beetje dus het lager heb ik al een tijdje liggen, inclusief mooi zelfgemaakt gereedschapje om die grote binnenmoer los te maken.

Maarja, dat lager zit best vast in het huis. En ik heb pas maandag een pers ter beschikking maar dan moet mijn alfa eigelijk weer bij de garage staan. Weet iemand een manier om het lager er elegant uit te krijgen? Gewoon rammen of verwarmen of slijpen? Heeft iemand het eerder succesvol zelf gedaan?. Bij voorbaat dank.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Wiellager voor alfa 33

zo feb 13, 2005 12:00

Als je een brander hebt dan kun je proberen om de lagerschaal warm te maken nadat je het binnenwerk uit de lager geslagen hebt. Dan proberen om hem eruit te slaan met beleid. Maar zonder pers is het niet gemakkelijk. Het nieuwe lager monteren kun je het beste doen door hem een paar uur in de diepvries te leggen. Monteren zonder pers is ook niet bepaald gemakkelijk.

matthijs
Full Member
Full Member

zo feb 13, 2005 15:56

Het is gelukt.
Ik heb het zonder verwarmen gedaan maar wel met wat hulpgereedschap. Ik heb fotos gemaakt en die zet ik online hierzo voor 't archief. (als ik tijd heb he ;)

matthijs
Full Member
Full Member

wo feb 16, 2005 21:21

Ok hier het verslag voor het archief.

Om het wiellager te verversen heb je nodig:
-wiellager set
-wiellagervet (ik prefereer tube omdat dat schoon blijft)
-spuitvet
-busje remmenreiniger
-prop alu of koper diameter 60mm
-dop 36 en gangbaar auto gereedschap.

Om te beginnen een tip. Maak je wielkasten schoon bij een doehetzelf autowas plaats en haal j auto daarna even door de wasstraat. Dat sleutelt een stuk prettiger.

Ik vind het altijd makkelijk om mijn auto op grote houte blokken of beuntjes te zetten als ik er aan sleutel, werkt veiliger en prettiger. Uiteraard niet onder de wielen want die moeten er af.

Los de wielen, en daarna de remklauw plus de remschijf. Hang de remklauw even aan een t-ribje of een touwtje ofzo zodat deze niet in de weg of aan zijn slangetje hangt.

Vervolgens haal je de grote moer 36 los die je aandrijfas vast houdt. Ik moest hier meteen al macgyver'en want ik heb als grootste maat dop 32. Je hebt dop 36 zeker nodig om het zwikkie aan te draaien, maar voor het losmaken heb ik de sloop methode gekozen. Mede omdat het velsrandje lastig los te krijgen was en ik pas later aan de dop kon komen. Mijn favo sloop methode is: inzagen met bayijzerzaag en gaten aan de zijknt dwars door de moer boren om deze los te krijgen. Je verslapt de moer dan en die zet iets uit zodat deze uiteindelijk makkelijk los gaat. Let wel op dat je goed boort want je mag de draad van de as miet slpen.

Als dit los is haal je voor het gemak het hitteschild los en daarna de M8 boutjes onderin van de onderste kogel. (3 stuks)

Vervolgens schroef je 4 bouten los die aan de mcpharson veerpoot vast zitten... Steekmaat 17 meen ik uit mijn hoofd. Als je dan voorzichtig met een kunstofhamer de aandrijf as tikjes geeft en aan het huis trekt dan komt het los. Op naar de werkbank

Maak eerst de werkbank zand- en troep vrij. Zand en vuil is nueenmaal de pest voor lagermontage. Hou de boel onder het monteren schoon.

Eerst tik je met de kunststof hamer de wielhouder uit het lager. Dit kan best vast zitten maar aangezien je het lager toch weggooid mag je best doen alsof het je schoonmoeder is. Let wel op dat je niets beschadigt. Een stevige opstelling doet wonderen, uit het handje slaan gaat vaak niet.

Als die los is kan je je concentreren op de grote open moer met buitendraad die het lager opsluit. Ik heb deze gewoon gesloopt door er een paar gaatjes op een twee plekken in te boren en het er gewoon uit te vouwen. Heel losmaken is vaak erg lastig met dit soort vastgerotte rommel. Nu wordt het lastig want het grote lager moet uit het buitenhuis. Deze zat bij mij erg vast, een garage zal dit met een pers doen maarja wie heeft er nu een pers thuis staan. Rammen dus. Het is wel erg handig en prettig als je handig ros gereedschap heb. Bij voorkeur aluminium proppen op de juiste maat. Die had ik gelukkig nog. Geplaatst op de buitenste lagerschaal en de boel eruit gerost

Afbeelding

Zo ziet het eruit. Als je het lager eruit hebt dan moet je de boel goed schoonmaken. Dit is erg belangrijk want vuil in een lager is vervelend en een lager monteren in een vuilhuis is ook niet prettig omdat er tussen de borst en het lager vuil kan zitten...en dan komt je lager er niet ver genoeg in. Goed schoonmaken dus, ik gebruik remmen reiniger en een luchtspuitje om het schoon te blazen. Voor het monteren van het lager heb ik het lagerhuis in de hamerite gezet...uiteraard niet het gat waar het lager inkomt, ik vind dit netter maar het hoeft natuurlijk niet...maar de echte purist vertroetelt zijn alfa. Als je gaat moteren eerst even spuitvet op het huis en op het lager. Het voordeel van vet uit een spuitbus is dat het schoon is. Als je vet uit een potje haalt waar je eerder al met van alles in hebt lopen roeren loop je risico tot vervuiling.

Het monteren van het nieuwe lager vond ik makkelijk maar kan moeilijk zijn, voor me werk tik ik dagelijks lagers in huizen uit het handje maar als je zon lager er scheef intikt dan ben je de lul want dan kan je veel slopen...uiteraard is een pers beter, want dan kan je het lager dr rechtstandig in drukken maarja we hebben geen pers...bovendien kan je met een pers als het allemaal een beetje wankel is de boel grondig slopen omdat je niet voelt hoeveel kracht je zet. Afijn...voorzichtig het lager plaatsen.. nog voorzichtiger en goedkijkend een paar tikjes met de schoongeaakte kunstof hamer op de BUITENSCHAAL, nooit de binnen schaal totdat het lager er een klijn stukje inzit...let op dat ie recht zit. Als dit is gebeurt kan je met de schoongemaakte prop het lager er met korte tikjes in tikken.Let onder het tikken vooral het eerste stukje dat het rechtstandig gebeurt. Heb je geen prop dan kan je het oude lager slopen schoonmaken en als aanslag gebruiken....dient niet de voorkeur.

Als het lager zit moet je visueeel controleren of het tegen de borst aanzit, erg belangerijk. Als dit goed zit even voorzichtig de schroefdraas ontvetten (let op dat je niet in het lager spuit, daar zit vet in dat er niet uit mag) en de buitenschroefdraad moer erin plaatsen met een drupje blauwe loctite. Ik heb speciaal gereedschapje gemaakt maar je kan het ook met een schroevendraaier vast tikken...doe dit wel voorzichtig, je kan ook een vierkant staal nemen en dat op maak slijpen zodat het in de moer past en je de boel kan aandraaien. Voor deze mooer geld: zo vast mogelijk. Als dit voldaan is kan je met een dreveltje de velsrandjes tussen de twee uitsparingkjes slaan zodat de moer goed geborgt zit.

Voor je de boel weer aan je auto gaat schroeven eerst de wielhouder (het ding waar je jouw wiel en schijf opschroeft) door het lager steken. Eerst goed schoonmaken, wat spuitvet aanbrengen en dan een opstelling maken die de Binnenste lagerschaal ondersteunt. Doe dit wederom voorzichtig want de binnenkant van het lager is uit twee tapse delen opgebouwt, eigelijk 2 lagers in een voor beide axiale dwarskrachten. De eerste binnenschaal zal je hem gemakkelijk doorheen tikken, maar de twede loop je het risico de boel eruit te slaan..wederom voorzichtigheid. Leg dus de ondersten binnenschaal op een prop.

Daarna veel plezier met monteren, let op dat je de aandrijfas bout lekker vast doet. Ik heb uiteindelijk een dop 36 geleend ergens en het lager flink vast gezet door de auto met wiel en al op de grond te zetten en de boel met een flinke as door mn dop flink aan te draaien...uiteraard met druk je loctite. Voor je de Moer borgt door het randje in de gleuf te slaan eerst de auto opkrikken met wiel eraan vast en te tjekken of er speling op het lager zit...dit mag absoluut niet...de moer moet dan veeeeeeel vaster. De boel kan overigens ook te vast zitten, je wile gaat dan zwaar lopen en dan maak je kans op beschadiging van je schalen...hou dit goed in de gaten, je merkt het wel.

Laatste tip, gebruik bij wielbouten en bij eigelijk allebouten kopervet, dit gaat corrosie tegen en orgt ervoor dat je het ooit nog eens los kan halen. Loctite verbindingen uiteraard niet, loctite moet op een ontvette schroefdraad.

Gaarne hoor ik van collega sleutelaars op- of aanmerkingen op mijn verhaal, dit verhaal is voor beginnende sleutelaars.

Co-Jack

vr nov 25, 2005 18:50

HAllelujA !!!!! VEt!!!

Mooie beschrijving matthijs!! Mijn complimenten!! Laat het nu net nodig zijn dat mijn rechter voorwiellager vervangen moet worden.Ideale handleiding.
Ben alleern ietwat twijfelend dat ik net niet over het geduld, materiaal en de precisie beschik om dit tot een geslaagde actie te maken.
MAar de kosten van € 155,80 bij de garage maak zon overweging wel waard.
Enerzijds moet mijn rechtervoorpootschotel ook vervangen worden en vraag mij daarom af of het niet verstandiger is een complete schokbreker inc wiellager bij de sloop te halen...

Houdt je in iedergeval op de hoogte omdat de kans groot is dat ik het gewoon ga proberen.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr nov 25, 2005 18:57

Netjes kerel, pluim dat je ze er zelf uit hebt gehaald, echt super :thumbs:
Zonder tekort te doen aan je verhaal ..........
Maar voor een paar rot cent het je toch ff dat lager eruit kunnen laten persen en direct weer een nieuwe erin.
Heb hetzelfde gehad bij mijn 164 en kostte 15 € voor uit- en erin persen. Tijd 5 minuten. :wink:

Rees Cees

vr nov 25, 2005 19:03

idd het oude lager er uit halen (meppen, slaan).

het nieuwe lager even in de vrieskast leggen (krimpt dan) en het fusee stuk verwarmen (zet uit). dan plopt het lager er zo in.

de stempel van het wiel (waar de vier gaten in zitten) ook in de vriezer leggen en dan er in zetten (bij voorkeur in een grote bankschroef).

NB ik gebruik Quick freze om de delen te laten krimpen, werkt super.

Pas wel op voor je vingers (min 25 graden met quick freze)

Tim_33

za nov 26, 2005 16:22

Top, deze slaan we op.

Heb wel een opmerking over het vastten van bouten en moeren, als je er beschikking over heb, gebruik een momentsleutel en de aangegeven waardes in je WPH.

Tim

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za nov 26, 2005 17:06

Volgns mij heb je hier wel een beetje mazzel gehad. Soms kan de as/ homokineet zo verschrikkelijk vast zitten in de naaf, dat die demonteren het grootste probleem geeft! :evil: Maar goed, zonder een beetje geluk vaart niemand wel. :roll:
De diepvries/ verwarmingtruk is echt een goede, die ik ook altijd gebruik voor dit soort klussen. een handpers leen ik of maak/ verzin ik zelf. dus zoiets, dat je het lager erin trekt door het aandraaien van een bout i.p.v. slaan. duidelijk???? :?
Alternatief: erin persen/ draaien d..m.v. grote bankschroef. :wink:

p.s: noem jij dit een verslag bedoeld voor de beginnende klusser?! :shock: Als je dit kunt, ben je best al gevorderd hoor. :o :thumbs:
Ik ben een rare, maar ik kon eerder een versnellingsbak repareren, dan een ééndelig wiellager vervangen. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice

za nov 26, 2005 17:33

perfecte beschrijving, maar volgens mij kan je het lager er toch met een bankschroef in persen, mits hij groot genoeg is. Of heb ik het mis?
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Huib
Guru
Guru

ma nov 28, 2005 13:15

Die grote moer met buitendraad, is die gewoon los te koop?

Ik ben ook begonnen aan deze klus maar gestrand bij die moer. Mijn zelfgemaakte gereeschap bleek niet sterk genoeg want dat ding zit aardig vast.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Rees Cees

Re: RE: Wiellager voor alfa 33

ma nov 28, 2005 13:17

Die grote moer met buitendraad, is die gewoon los te koop?
Ja bij Tuynder. let op 2 maten (oude aandrijfas en nieuwe)

jdejager

di nov 29, 2005 20:26

Heb het inmiddels drie keer gedaan en doe het op de volgende manier. Fusee loshalen en dan het binnenwerk van het lager eruit slaan. Vervolgens las ik een dikke rups aan de binnenkant van de lagerschaal en na afkoelen is deze zo gekrompen dat je hem er bijna met de vingers uit kunt drukken. Het nieuwe lager sla ik er voorzichtig in met behulp van de oude lagerschaal als stempel. Natuurlijk kun je ook even met je fusee naar een garage en laat je daar de boel even ompersen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”