Thuis hebben we nog steeds wat problemen met de rijden op gas, wanneer de motor koud is. Op benzine rijdt die perfect.
Het lijkt erop dat de verdamper aan de grens van bevriezen zit en daarom wellicht te weinig gas geeft. Alleen als je meteen weer omschakelt van gas naar benzine en dan weer naar gas dan kun je weer op gas rijden. Als de verdamper wat bevroren is zou lijkt het me niet dat je meteen weer op gas kunt rijden, hij zal immers wel wat moeten ontdooien.
Nou leek het mij wel zinvol om een beetje duidelheid te verschaffen, om de uitlaatgas een te testen als de motor koud is. Alleen is dat wel realistisch, want als de motor nog koud is, dan zijn de lambdasonde en kat ook nog koud. Het gevolg is dan een hoge uitstoot.
Is het dan mogelijk om toch aan te tonen dat de auto wanneer die begint te stotteren, te weinig dan wel te veel gas krijgt??????? In koude toestand dus.
Ik zit namelijk ook een beetje te denken dat die te veel kan krijgen wanneer de motor koud is, wanneer die te veel krijgt kan de motor ook niet lopen en echt zuinig rijdt die niet meer. Zo'n 100 km minder op een tank van ong. 65 vulliters (nu ongeveer 450 km en vroeger konden we de goed 550 halen, hebben zelfs een keer 600 km gehaald). Oke het is wel winter waardoor een auto meer verbruikt. Maar dit lijkt me wel veel.
Tijdens de apk van een maand bleek dat de uitstoot als alles warm is uitstekend is.
Rens