Rens 1.7QV
Guru
Guru

meten uitlaatgas in koude toestand

di mar 01, 2005 23:22

Thuis hebben we nog steeds wat problemen met de rijden op gas, wanneer de motor koud is. Op benzine rijdt die perfect.
Het lijkt erop dat de verdamper aan de grens van bevriezen zit en daarom wellicht te weinig gas geeft. Alleen als je meteen weer omschakelt van gas naar benzine en dan weer naar gas dan kun je weer op gas rijden. Als de verdamper wat bevroren is zou lijkt het me niet dat je meteen weer op gas kunt rijden, hij zal immers wel wat moeten ontdooien.

Nou leek het mij wel zinvol om een beetje duidelheid te verschaffen, om de uitlaatgas een te testen als de motor koud is. Alleen is dat wel realistisch, want als de motor nog koud is, dan zijn de lambdasonde en kat ook nog koud. Het gevolg is dan een hoge uitstoot.
Is het dan mogelijk om toch aan te tonen dat de auto wanneer die begint te stotteren, te weinig dan wel te veel gas krijgt??????? In koude toestand dus.

Ik zit namelijk ook een beetje te denken dat die te veel kan krijgen wanneer de motor koud is, wanneer die te veel krijgt kan de motor ook niet lopen en echt zuinig rijdt die niet meer. Zo'n 100 km minder op een tank van ong. 65 vulliters (nu ongeveer 450 km en vroeger konden we de goed 550 halen, hebben zelfs een keer 600 km gehaald). Oke het is wel winter waardoor een auto meer verbruikt. Maar dit lijkt me wel veel.
Tijdens de apk van een maand bleek dat de uitstoot als alles warm is uitstekend is.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Rens 1.7QV
Guru
Guru

RE: meten uitlaatgas in koude toestand

vr mar 04, 2005 08:31

weet niemand dit???? :(

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Remco S
Guru
Guru

vr mar 04, 2005 20:01

De uitlaatgassen koud meten heeft volgens mij geen zin, de auto loopt dan een hoger toeretal, de kat is koud en dan krijg je hele hoge waardes, gokje CO 5,5 % en een HC van 300 ppm om over het lambda getal maar niet te spreken (open loop)

-Heb je het probleem alleen sinds de kou of doet de auto dit al langer?
-Rijd de auto alleen slecht als de motor koud is op gas of ook als de motor warm is?
-Lucht in het koelsysteem?
-Koelsysteem goed beveiligd (Verdamper word extreem koud)

Rens 1.7QV
Guru
Guru

vr mar 04, 2005 22:12

De auto doet het al langer. Alleen heb laatst eens een gereviseerde verdamper geplaatst en toen was helaas het probleem niet weg. Als die warm is rijdt die met de nieuwe verdaper wel vele male beter. Als die warm is rijdt die perfect.

Wat bedoel je met koelsysteem goed beveiligd?? De slangen zitten goed op hun plek. Ontluchten zou ik nog een skunnen proberen, maar dat heb ik eerder gedaan toen de slangen nog niet helemaal goed zaten en dat hielt toen niks uit. Maar daarna onluchten heb ik eigenlijk niet zo aan gedacht. Zal het in ieder geval nog doen, je weet maar nooit.

Maar ik heb ook wel eens gehoord dat er eigenlijk geen lucht in kan zitten opdat de verdamper een stuk lager zit dan het reservoir. Tenminste dat zei de gasboer bij ons in de buurt, maar probeer het toch maar ff.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Andretti Molletti

vr mar 04, 2005 22:56

NECAM...Vialle ... Koltec??
waar gaat het over???

Rens 1.7QV
Guru
Guru

za mar 05, 2005 20:48

owja een vialle

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

GTV
Guru
Guru

za mar 05, 2005 20:59

ik heb ook problemen gehad met een dodge v8,daar was de koelvloeistof beveiligd tot min 25.dat was schijnbaar te weinig,ik heb het koelsysteem volledig afgelaten en opnieuw gevuld met koelvloeistof die beveiligd was tot min 40 en het probleem was verholpen :D suc6 :wink:

Rens 1.7QV
Guru
Guru

Re: RE: meten uitlaatgas in koude toestand

zo mar 06, 2005 12:34

ik heb ook problemen gehad met een dodge v8,daar was de koelvloeistof beveiligd tot min 25.dat was schijnbaar te weinig,ik heb het koelsysteem volledig afgelaten en opnieuw gevuld met koelvloeistof die beveiligd was tot min 40 en het probleem was verholpen :D suc6 :wink:
He dat zal ik eens gaan proberen. bedankt!!!!!!

Rens

Ps Vialle G2
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Terug naar “Algemene Technische vragen”