Op zich klopt het (Alfa) verhaal hierboven wel maar er is nog een 2e en veel snellere methode. De deksels haal je eerst los en dan draai je de motor even op tijd. Je kunt wel met een meetklok gaan klooien maar nodig is dat niet, het merkteken op de krukas voldoet ook al prima. In deze stand moet je even de tandwielen op de nokkenas markeren (liefst op de 2 tanden die exact tegenover elkaar staan). Nadeel blijft dat de nokkenassen wel kunnen verdraaien maar met een simpel zelfgemaakt C-vormig klemmetje kun je ze wel blokkeren. Hoe dan ook, je krijgt ze dankzij de merktekens altijd weer op tijd. Staat alles zo vast dan de boel ontspannen en riem, rollen en alles wat je nog meer wilt doen vervangen. Het spannen zal iets lastiger worden omdat je
(als het gelijk is aan een V6 24v tenminste:) de excentrische rol een voor spanning moet geven bij geblokkeerde spanner en daarvoor een gereedschapje nodig bent.
Ook die kun je zelf wel maken en zal er dan ongeveer zo uit moeten komen te zien. Je kunt hem tevens ook gebruiken voor de M-riem. Op het einde hangt nog een gewicht.
Je riem zal dus exact weer net zo staan als dat hij daarvoor ook stond en als hij toen goed liep zal hij dat nu dus ook weer doen. Bij andere merken gaat het ook op mijn beschreven manier en daar werkt het ook goed.
Als je er naast zit zal het wel met 1 tand zijn en dat verschil zie wel heel erg duidelijk dus moeilijk is het niet.