tberke

vervangen distributie twinspark

za apr 09, 2005 10:22

heykes

kan er me iemand helpen waar ik opp moet letten bij het vervangen van de distributieriem van een Alfa 145 met 1.4 TS van 2001

ben zelf monteur dus heb er wel verstand van maar wat zijn de merktekens en wat moet ik allemaal gan demonteren?

best ook gelijk omlooprollen mee vervangen neem ik aan...

Zit er ook een riem voor een balansas in deze motor?

Alvast bedankt voor de medewerking

Groetjes Bjorn

alfaromeo155

RE: vervangen distributie twinspark

za apr 09, 2005 13:32

bjorn bij jou motor zitten geen balansriemen. maar bij dit type motor heb je wel speciaal gereedschap nodig. zonder dit gereedschap is het eigenlijk niet goed te doen. je twee hulpstukken nodig die je nokkenas vast houden in een bepaalde stand. deze zet je over je inlaatnok van de 2e cil en je uitlaatnok van de 3e cil. verder heb je een meetklok nodig om de eerste cil in het BDP te zetten. en daarnaast heb je ook nog speciaal gereedschap nodig om je spanner te spannen.

en let op je nokkenas tandwielen zitten zonder spie op je nokken as. (bij de inlaatnokkenas op de versteller).

effe wat anders is je nokkenas versteller nog wel goed, deze gaan ook erg vaak stuk. en die kan je dan ook meteen vervangen. alleen heb je ook daar helaas speciaal gereedschap voor nodig. :(

tberke

zo apr 10, 2005 12:32

hey alvast bedankt voor de reactie ..
ik moet alleen maar distributie vervangen en spanrol en omlooprol
nokkenasversteller maakt nog geen lawaai...
kun je dan niet gewoon distr op tijd zetten en vervangen?
of moet speciaal blokkeergereedschap hebben..

alfaromeo155

zo apr 10, 2005 13:06

nou in principe moet je de nokkenassen blokkeren en de nokkenastandwielen iets oplossen zodat die vrij kunnen bewegen van de as. en op dat moment ga je de riem spannen, en dan zullen de tanwielen iets verdraaien ten opzichte van de nokkenas. doe je dit zonder blokeergereedschap dan zal de nokkenas meedraaien. met als gevolg dat de timing niet goed is. en dit komt er nauwkeurig i.v.m. de variabele nokkenastiming.

en er staan nergens merktekens.

164 Q4

Re: RE: vervangen distributie twinspark

zo apr 10, 2005 13:59

en er staan nergens merktekens.
Al op de achterkant van de nokkenas gekeken? :wink:

164 Q4

zo apr 10, 2005 14:18

Op zich klopt het (Alfa) verhaal hierboven wel maar er is nog een 2e en veel snellere methode. De deksels haal je eerst los en dan draai je de motor even op tijd. Je kunt wel met een meetklok gaan klooien maar nodig is dat niet, het merkteken op de krukas voldoet ook al prima. In deze stand moet je even de tandwielen op de nokkenas markeren (liefst op de 2 tanden die exact tegenover elkaar staan). Nadeel blijft dat de nokkenassen wel kunnen verdraaien maar met een simpel zelfgemaakt C-vormig klemmetje kun je ze wel blokkeren. Hoe dan ook, je krijgt ze dankzij de merktekens altijd weer op tijd. Staat alles zo vast dan de boel ontspannen en riem, rollen en alles wat je nog meer wilt doen vervangen. Het spannen zal iets lastiger worden omdat je (als het gelijk is aan een V6 24v tenminste:) de excentrische rol een voor spanning moet geven bij geblokkeerde spanner en daarvoor een gereedschapje nodig bent.
Ook die kun je zelf wel maken en zal er dan ongeveer zo uit moeten komen te zien. Je kunt hem tevens ook gebruiken voor de M-riem. Op het einde hangt nog een gewicht.
Afbeelding

Je riem zal dus exact weer net zo staan als dat hij daarvoor ook stond en als hij toen goed liep zal hij dat nu dus ook weer doen. Bij andere merken gaat het ook op mijn beschreven manier en daar werkt het ook goed.

Als je er naast zit zal het wel met 1 tand zijn en dat verschil zie wel heel erg duidelijk dus moeilijk is het niet.

alfaromeo155

zo apr 10, 2005 19:27

nou mag jij mij eens vertellen hoe je met dat c vormige klemetje de nokkenas blokkeerd. zodat de tandwielen losdraaien. want die tandwielen moeten losdraaien van de nokkenas zit ook geen spie in. dit nokkenasversteller komt niet op de tand nauwkeurig maar op graden.

en denk je dat dit sneller is. met de juiste manier ben je hooguit een uur tot anderhalf uur bezig.

juultje
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma apr 11, 2005 07:28

Het voorspannen van de excentrische rol kun je gemakkelijk doen door hem vast te zetten met een kleine tairip (hoe schrijf je dat eigelijk) Na montage kun je die kapotknippen.

Het is natuurlijk leuk om tekens te zetten vooraf maar wie zegt dat het helemaal goed stond. Tekens op de krukas kunnen best eens verschillen met het werkelijk bdp.

Terug naar “Algemene Technische vragen”