Chris

Zwetende nokkenas 33 1.7 8v

ma jun 06, 2005 20:17

Hallo,

Al 5.5 jaar geniet ik van mijn 33, waarschijnlijk zal hij per 01/06 de APK niet halen :( . Graag zou ik er toch nog ff mee doorrijden. Het probleem op dit moment:

De nokkenaskeerring begint te zweten, op de draagarm ligt ook al een vettige plek. Ik vraag me af of het nodig is om voor een 8k kilometer dit nog te repareren. Iemand ervaring? Overigens heb ik de indruk dat ik steeds meer een tikkend geluid hoor stationair, dus misschien toch een ingelopen nokkenas?

Groeten

Chris

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Zwetende nokkenas 33 1.7 8v

ma jun 06, 2005 20:22

een ingelopen/versleten nokkenas zou je evenredig met toerental moeten horen.
Dat tikkende geluid kan overigens wel je nokkenas zijn of je klepspeling of een drijfstanglager of een injector of een relais of... :wink:
m.a.w. moeilijk te beoordelen vanachter de computer.

Die nokkenaskeerring bedoel je daar niet je klepdekselpakking mee?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Koen
Advanced Member
Advanced Member

Re: Zwetende nokkenas 33 1.7 8v

ma jun 06, 2005 20:23

Hallo,

Al 5.5 jaar geniet ik van mijn 33, waarschijnlijk zal hij per 01/06 de APK niet halen :( . Graag zou ik er toch nog ff mee doorrijden. Het probleem op dit moment:

De nokkenaskeerring begint te zweten, op de draagarm ligt ook al een vettige plek. Ik vraag me af of het nodig is om voor een 8k kilometer dit nog te repareren. Iemand ervaring? Overigens heb ik de indruk dat ik steeds meer een tikkend geluid hoor stationair, dus misschien toch een ingelopen nokkenas?

Groeten

Chris
Dat getik, het is toch geen klepstoter die je hoort? Hoor je het alleen bij stationair toerental of ook als je wat gas geeft ?
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 06, 2005 20:24

1 06 is al geweest. Of bedoel je 1 Januari 2006? :?
Zolang de olie op peil blijft zal hij het wel volhouden lijkt mij. Desnoods rijdt je gewoon door totdat hij het begeeft. Een boxerblok kan best veel hebben. Maar voor een goede diagnose is het vanachter de computer best lastig.

Remco S
Guru
Guru

ma jun 06, 2005 20:33

Op een olie lekkage wordt een auto niet afgekeurd voor de apk als je daar bang voor bent. Persoonlijk zou ik een nokkenaskering tegelijkertijd vervangen met bv distributieriemen (weet niet wanneer die zijn gedaan) En anders is het altijd nog te proberen om bij de olie een tube Seal conditioner van Forte te doen (alleen de inhoud :wink: ) waar ik persoonlijk hele goede ervaringen mee heb.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Zwetende nokkenas 33 1.7 8v

ma jun 06, 2005 20:38

En anders is het altijd nog te proberen om bij de olie een tube Seal conditioner van Forte te doen (alleen de inhoud :wink: ) waar ik persoonlijk hele goede ervaringen mee heb.
Er is ook nog zoiets als Lecwec.
Ik heb er geen ervaring mee maar het schijnt oude keeringen weer soepel te maken.
Afbeelding

Chris

ma jun 06, 2005 20:49

Bedankt voor de reacties!

@Ravado: De olie zweet langs de pulleyas die uit de kop komt, dus achter de distributieriem"bak". Het viel me op dat het tikkende geluid ineens heviger was als vroeger, kan ook psychologisch zijn :wink:. Daarom bracht ik het in verband met de nokkenas. Het lijkt evengoed wel meer van het midden van het blok te komen.

@Koen: Ik heb me nog niet zo in het geluid verdiept, maar het lijkt meer van het midden van het blok te komen.

@KAS: Ik dacht dat het niet zo veel kwaad kon zolang er maar geen olie op de distributieriem komt (dit is niet het geval nl.). Vraag me alleen af of zon keerring snel slechter wordt. Als het bij zweten blijft (zonder meer bijgeluiden ;) valt het misschien wel mee? En ja ik bedoelde 1 januari, hoewel de vorige APK ook enigszins aan de late kant was hehe.

@Remco S: De distributieriemen zijn recent vervangen, toen was er nog niet echt iets te zien. Maar had jij hetzelfde probleem of was het een andere lekkage (karter etc.)? Anders ga ik dat spulletje ook maar eens proberen, rijd toch ook al enige tijd rond met "Stop Leak" in mijn koelsysteem, en dat houdt ook nog steeds. Dit aangezien ik dus nog maar een half jaar ermee wil rijden en een nieuwe radiator onzin is dan.

Luc33
Guru
Guru

ma jun 06, 2005 21:04

Het olie komt wel degelijk binnen in de distributiekap terecht omdat de keerring daat ook zit. Als je de voorste kap weghaalt zul je een hoop smurrie zien. Heb het laatst nog meegemaakt bij een distributievervanging van een vriend zijn 33. Natuurlijk heb ik meteen de keerring vervangen uit voorzorg.

Ik denk dat als hij zweet, dat je er nog wel even mee door kunt rijden maar perfect is iets anders.... 8)

Over dat getik. Dat is hier al eerder besproken en vrij moeilijk vanachter de PC vast te stellen, het kan vanalles zijn. Zoekt en gij zult vinden. ( bijvoorbeeld door een lange schroevendraaier op verschillende delen van de motor te zetten en dan je oor op de steel te leggen )
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Terug naar “Algemene Technische vragen”